تهدید مشترک

اتمام حجت بغداد با واشنگتن/ تهدید داعش به روایت چهره امنیتی عراق

کدخبر: ۶۳۲۷۸۲
اقتصادنیوز: قاسم الاعرجی یکی از مقام های ارشد امنیتی عراق در مصاحبه با ریسپانسیبل استست کرفت ضمن اشاره به تهدیدهایی چون قاچاق مواد مخدر و فعالیت های گروه تروریستی داعش، به جنگ در غزه اشاره کرد و به شکلی ضمنی خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شد.
اتمام حجت بغداد با واشنگتن/ تهدید داعش به روایت چهره امنیتی عراق

به گزارش اقتصادنیوز، سرنوشت 2 هزار و 500 نیروی ائتلاف چندملیتی در عراق همچنان نامشخص است زیرا مذاکرات جاری در چارچوب کمیته عالی هماهنگی عراق و ایالات متحده در مورد آینده آنها جریان دارد.به باور ناظران، در حالی که در باب پایان فعالیت ائتلاف ضد داعش در ساختار کنونی توافق وجود دارد، هر دو طرف موافق هستند که نیاز به کمک های نظامی مداوم اما در چارچوبی دوجانبه ادامه یابد.یکی از بازیگران کلیدی در این بحث، مشاور امنیت ملی عراق، قاسم الاعرجی، مقام قدیمی فعال در تشکیلات امنیتی عراق است. او قبل از بازگشت به عراق در سال 2003 علیه رژیم صدام حسین جنگید.پس از تهاجم سال 2003، الاعرجی یکی از اولین چهره هایی بود که توسط آمریکایی ها بازداشت و سه ماه بعد آزاد شد، اما دوباره در سال 2007 بازداشت شد و تا سال 2009 در کمپ بوکا نگهداری شد. این چهره در سال 2014 به پارلمان راه یافت و در سال 2017 به عنوان وزیر کشور عراق و در سال 2020 به عنوان مشاور امنیت ملی منصوب شد.

تهدید مشترک

ریسپانسیبل استست کرفت نوشت، علیرغم روابط نامطلوب الاعرجی با ایالات متحده قبل از سال 2017، فعالیت هایش به عنوان وزیر کشور و مشاور امنیت ملی مورد تحسین مقامات نظامی و دیپلماتیک خارجی قرار گرفته که به حرفه ای بودن و تمایل او برای همکاری، در حوزه امنیتی" اشاره می کنند. در یک مصاحبه طولانی در 1 مارس در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا، او تهدیدات عمده ای را که کشورش با آن مواجه است با دولتمردان مسئول به اشتراک گذاشت. الاعرجی در باب چالش هخای امنیتی عراق گقت، از زمان شکست داعش، مواد مخدر بزرگترین چالش برای این کشور است. دخالت سایر کشورها تهدید دیگری برای ثبات عراق محسوب می شود. رهبران عراق معتقدند که نباید در امور دیگر کشورها دخالت شود و از دیگر کشورها نیز چنین انتظاری دارد.الاعرجی در باب رویکرد همسایگان این کشور در باب دو تهدید فوق الذکر نیز یادآوری کرد، قاچاق مواد مخدر یک چالش جهانی است، بنابراین نیاز به همکاری منطقه ای و بین المللی، نه تنها با همسایگان ، بلکه با تمام جهان دارد. در حال حاضر درجاتی از همکاری وجود دارد، اما من فکر می کنم که ما می توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم، زیرا مواد مخدر تهدید مشترکی برای ثبات و رفاه همه کشورها است.

الاعرجی در باب تهدید داعش و میزان آمادگی عراق برای مقابله با این گروه تروریستی هم گفت، نبرد ما با داعش در درجه اول یک نبرد اطلاعاتی است. اطلاعاتی که ما داریم این است که داعش جنگجویان زیادی در عراق ندارد، اما باید با شرکای دیگر در تبادل اطلاعات و مبارزه و شکست دادن داعشی‌های باقی‌مانده همکاری کنیم. ما معتقدیم تهدید اصلی ده هزار جنگجوی خارجی داعش از کشورهای مختلف به اضافه جنگجویان عراق و سوریه است.الاعرجی در ادامه خاطر نشان کرد، جنگجویان باقیمانده داعش در عراق تهدید قابل توجهی برای عراق نیستند اما همچنان یک تهدید هستند. عراق به تنهایی قادر به مقابله با داعش است، اما باید با دیگران همکاری کند تا حمایت مالی و سایر منابع برای این گروه تروریستی از بین برود. سال گذشته حدود 23 یادداشت تفاهم با همسایگان و سایر کشورها برای مقابله با داعش امضا کردیم.همچنین فکر می کنم کمپ ال هول یک تهدید مهم است. ما باید راهی برای حل و فصل اوضاع در ال هول پیدا کنیم، در غیر این صورت داعش به تامین افراط گرایان برای داعش ادامه خواهد داد.

3

الاعرجی در باب پس لرزه های جنگ در غزه و تاثیر این بحران بر عراق گفت که جنایات جنگی در غزه بر ثبات کل منطقه تأثیر خواهد گذاشت. بشریت آنچه را که اکنون در غزه اتفاق می افتد برنمی تابد. سیاست گرسنگی، سیاست کشتار، و سیاست آواره کردن مردم، همه جهان را تحت تأثیر قرار داده و من در شگفتم که چرا جامعه بین المللی قادر به توقف این جنگ نیست. او همچنین در باب نیروهای مقاومت در عراق نیز خاطر نشان کرد که آنها در زمان اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی شکل گرفتند. هر کشوری که احساس کند توسط کشور دیگری اشغال شده، شاهد شکل گیری گروه های مقاومت است. پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011، این کشور علیرغم مشکلات امنیتی با ثبات بود.اما زمانی که داعش بیش از یک سوم خاک ما را اشغال کرد، گروه‌های مقاومت برای شکست داعش تشکیل شدند. آنچه اکنون در غزه اتفاق می افتد موجب شده تا این گروه ها فعالیت های خود را از سربگیرند.الاعرجی در پاسخ به این سوال که ایا خروج نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده فرا رسیده یا دلیل قانع کننده ای برای ماندن آنها وجود دارد، گفت، نیروهای عراقی قادر به مقابله با داعش و سایر چالش های امنیتی هستند و این را ائتلاف جهانی درک می کند. روابط بین عراق و ائتلاف جهانی مثبت است و ما مشتاقانه منتظر حفظ این روابط دوستانه هستیم. اما پس از 10 سال، عراق حق دارد شرایط این حضور را ارزیابی کند. کمیته عالی هماهنگی عراق و آمریکا وجود دارد و حضور آمریکایی ها و ائتلاف در عراق را ارزیابی خواهد کرد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۰ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید