بازی با کارت ترامپ

گزینه مهم بایدن برای عبور از ترامپ/ پشت پرده سخنرانی تاریخی رئیس جمهوری آمریکا

کدخبر: ۶۳۳۳۹۲
اقتصادنیوز: سخنرانی «وضعیت اتحادیه» بایدن موجی از گمانه زنی ها در باب ابتکار عمل های رئیس جمهوری جهت عبور از ترامپ را به دنبال داشت. بسیاری می گویند سخنرانی سالانه بایدن، بی سابقه بود، اما گروهی دیگر آن را تنها برگ برنده بایدن در برابر رقیب قلمداد می کنند.
گزینه مهم بایدن برای عبور از ترامپ/ پشت پرده سخنرانی تاریخی رئیس جمهوری آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پنج شنبه شب یکی از سیاسی ترین ومهم ترین سخنرانی های مربوط به «وضعیت اتحادیه» را ایراد کرد و با جدی ترین عبارات ما حصل انتخابات آتی را برای ایالات متحده و کل جهان با اهمیت خواند.با توجه به اینکه ایالات متحده در معرض تهدید مستقیم جنگ قرار ندارد، شاید نکته قابل تامل این سخنرانی، این بود که بایدن سخنرانی اش در باب وضعیت اتحادیه با استناد به رویکرد فرانکلین دلانو روزولت از ژانویه 1941، پیش از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم، اظهاراتش را آغاز کرد. بایدن به نقل از رئیس جمهوری اسبق آمریکا گفت: «من شما را در لحظه ای بی سابقه در تاریخ اتحادیه خطاب می کنم». بایدن گفت: «اکنون، این ما هستیم که با لحظه‌ای بی‌سابقه روبرو هستیم». بایدن سپس، بدون نام بردن از رقیب خود در سال 2024، او را به سان آدولف هیتلر و نازی ها تهدید خواند. بایدن گفت: «از زمان ریاست لینکلن و جنگ داخلی، آزادی و دموکراسی در داخل کشور مانند امروز مورد حمله قرار نگرفته است».

تنها گزینه بایدن

رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی اخیرش بارها موضوع تهدید داخلی و خارجی ناشی از بازگشت ترامپ را برجسته کرد و تاکید داشت که  بازگشت رئیس جمهوری پیشین صلح در خارج و دموکراسی در داخل  را تضعیف کرده است.به گفته او، اگر ایالات متحده کنار رود، اوکراین را در معرض خطر قرار خواهد گرفت. بایدن تاکید کرد، جهان آزاد در معرض خطر قرار خواهد گرفت و دیگران برای آسیب رساندن به اروپا و آمریکا جسارت پیدا می کنند. بایدن گفتک «تاریخ در حال تماشا است. درست مانند تاریخ سه سال پیش در 6 ژانویه، زمانی که شورشیان به ساختمان کنگره یورش بردند و خنجر به گلوی دموکراسی آمریکایی گذاشتند.». یک چیز واضح است: بایدن و تیمش به یکباره بر شک و تردیدهای موجی در مورد سن (81) و سابقه رئیس جمهوری غلبه کردند.

بایدن به شوخی گفت: «وقتی به سن من می‌رسی، بعضی چیزها واضح‌تر از همیشه می‌شوند. ... هموطنان آمریکایی من، مسئله ای که ملت ما با آن مواجه است این نیست که ما چند سال داریم، این است که ایده های ما چند ساله هستند.». حال آنگونه که فارین پالسی پرسیده، آیا آنچه بایدن در سخنرانی اش بر انها تاکید داشت برای نجات ریاست جمهوری او کارساز خواهد بود؟ وضعیت اتحادیه بایدن در سال 2023، علیرغم دریافت نقدهای تحسین برانگیز، تأثیر چندانی بر محبوبیت پایین او نداشت. با این حال، این سخنرانی در لحظه ای بسیار متفاوت ایراد شد. تنها دو روز پس از پیروزی های بزرگ بایدن در سوپر سه شنبه و خروج نیکی هیلی، آخرین رقیب جمهوری خواه ترامپ، از رقابت های ریاست جمهوری، این سخنرانی  به عنوان برگ برنده دیگر برای بایدن قلمداد شد. برای اولین بار، آشکار شد که بایدن راه به جایی نمی برد و ترامپ هشت ماه دیگر حریف او خواهد بود، از همین رو این پیرمرد 81 ساله بین فاجعه و تداوم دموکراسی آمریکایی ایستاده است.

_132856879_gettyimages-1464003189

بازی با کارت ترامپ

آنگونه که فارین پالسی نوشته، شرط اصلی کمپین بایدن این است که تهدید خودکامه بالقوه ذهن را به طرز شگفت انگیزی درگیر فرمول ساموئل جانسون نکند. امروز صرفا جو و دونالد در میدان کارزار حضور دارند. واضح است که مردم حتی اکثر دموکرات‌ها برای ریاست دوباره بایدن هیجان‌زده نیستند. اما اگر این تنها چیزی است که برای آنها باقی مانده - اگر قرار بر انتخاب میان سرماخوردگی در مقابل سرطان باشد - مسیر ناگهان روشن تر می شود.نورم کورز، مدیر سابق ارتباطات سنا بایدن در ایمیلی گفت: «مردم همیشه دوست دارند بگویند که باید بین دو شر یکی را انتخاب کنند». این عبارت بدین معنا است که مردم حتی اگر با رئیس جمهور هم صدا نیستند برای فرار از شر بزرگ تر باید به او رای دهند.

سخنرانی بایدن لحظات گذشته را به یاد می آورد، زمانی که روسای جمهور ایالات متحده به دنبال شفاف سازی مخاطرات در سطح وجودی بودند. مراد چیزی است بیشتر از سخنرانی لینکلن در سال 1862، زمانی که گفت: "محاکمه آتشینی که ما از آن عبور می کنیم، ما را به افتخار یا بی احترامی نسل اخیر فرو خواهد برد." یا هشدار جان اف. کندی در ژانویه 1961 - در اوج جنگ سرد - مبنی بر اینکه ملت با "یک ساعت فاصله میان خطر ملی و فرصت ملی" روبرو است، زمانی که "ما باید دوباره آزمایش کنیم که آیا کشوری مانند کشور ما سازماندهی و اداره می شود یا خیر." این معیاری بود برای تعریف تعادل ظریفی که بایدن در دوران ریاست جمهوری خود باید به آن دست پیدا کند –یعنی  بازگرداندن نقش سنتی پلیس جهانی آمریکا و در عین حال بازی با احساسات نئو انزواگرایانه ای که ترامپ بیدار کرده است.

8

تلاش برای اقناع رای دهندگان

بایدن همچنین به دنبال خنثی کردن شورش پیشرونده‌ای بر سر سیاست‌هایش در ارتباط با اسرائیل در خاورمیانه بود - صدها هزار نفر از رای‌دهندگان نارضایتی خود را از او در روز سه‌شنبه اعلام کردند. از همین رو ایجاد بندری در سواحل غزه که «افزایش ارسال کمک های بشردوستانه» به فلسطینیان محاصره شده را ممکن می سازد، در قاب جلب رضایت قابل تبیین است.بایدن بخش عمده ای از سخنرانی اش را به سبک سنتی ایراد کرد و دستور کار مثبتی را عریان ساخت که با "ایده های باستانی" ترامپ در تضاد بود و بزرگترین دستاوردهای او را به رای دهندگان یادآوری کرد. از جمله «مهم‌ترین اقدامی که تاکنون در تاریخ جهان درباره آب‌وهوا» انجام شده است - کاهش انتشار کربن به نصف تا سال 2030 و ایجاد ده‌ها هزار شغل با انرژی پاک - و قانون زیرساخت دو حزبی او، شامل 46 هزار پروژه جدید.

در حالی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از رای‌دهندگان معتقدند ترامپ کارنامه اقتصادی قوی تری داشت - بایدن همچنان اصرار داشت که زمان زیادی است که رای‌دهندگان متوجه شوند که اکنون  اوضاع چقدر خوب هست. رئیس جمهوری تاکید کرد، من اقتصادی را به ارث بردم که در لبه پرتگاه قرار داشت و اکنون اقتصاد ما به معنای واقعی کلمه مورد غبطه جهانیان است. پانزده میلیون شغل جدید فقط در سه سال - یک رکورد است. بیکاری به پایین ترین حد در 50 سال اخیر رسیده است. این لفاظی تحریک‌کننده، حتی آتش‌زا، احتمالاً کمی ناامیدکننده بود هرچند به شکلی محکم ایراد شد.چالش بایدن – و آمریکایی‌ها – این است که ترامپ از لفاظی‌های آخرالزمانی مشابهی استفاده می‌کند. ترامپ در یک سخنرانی در اواخر فوریه، وضعیت را با جنگ جهانی دوم مقایسه کرد و گفت: «این بار، بزرگترین تهدید از خارج از کشور ما نیست، من واقعاً به این اعتقاد دارم. این افراد از داخل کشور ما هستند که خطرناک ترند. آنها افراد بسیار بیماری هستند.»

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید