حمید بهبهانی؛ استادی که قربانی شاگردش شد!

کدخبر: ۶۳۳۷۵۵
اقتصاد نیوز: حمید بهبهانی استاد محمود احمدی نژاد در دانشگاه بود که نقش بسیار مهمی در ارتقای وی داشت اما دانشجوی وفادار حق شاگردی را خوب ادا کرد و استاد را در مقام وزیر نشاند؛ وزیری که البته تنها 2 سال در مقام وزارت باقی ماند و احمدی نژاد نتوانست استاد خود را از تیغ استیضاح مجلس برهاند.
حمید بهبهانی؛ استادی که قربانی شاگردش شد!

به گزارش اقتصاد نیوز:حمید بهبهانی دکترای تخصصی عمران با گرایش حمل و نقل و ترافیک و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه فلوریدا کسب کرد. او پیش از این مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه علم و صنعت در سال‌ ۱۳۴۹ کسب کرده بود.

او استاد محمود احمدی نژاد در دانشگاه بود که نقش بسیار مهمی در ارتقای وی داشت اما دانشجوی وفادار همیشه حق شاگردی را خوب ادا کرد به نحوی که همیشه از وی به عنوان نخبۀ اصلی کابینه خودش نام می برد.         

 مرداد 1387 در دولت اول احمدی نژاد وزیر شد و به جای محمود رحمتی در راس وزارتخانه نشت همزمان با آغاز دولت دوم احمدی نژاد در مرداد 1388 دوباره از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر راه در دومین کابینه احمدی نژاد حضور یافت.

اما در تاریخ 12 بهمن 89 یعنی یک سال نیم پس از  کسب دومین رای اعتماد از مجلس، سلب صلاحیت شد و از مقام وزارت کنار رفت.

استیضاح حمید بهبهانی؛پرده اختلاف احمدی نژاد و لاریجانی کنار رفت 

8754

این استیضاح پرحاشیه نه تنها به خروج یک وزیر که البته سبقه استادی برای احمدی نژاد هم داشته منجر شد بلکه دستاورد دیگرش، آغاز علنی شدن اختلاف محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی بود. 

علی لاریجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی پیش از آن، زمانیکه در سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی مسئولیت مذاکرات هسته ای در دولت احمدی نژاد را بر عهده داشت، به دلیل اختلاف با شخص رئیس جمهور از این سمت کنار رفته بود اما تا روز استیضاح بهبهانی، این اختلاف ، در پرده مصلحت ماند و آنچنان آشکار نشد. 

این در حالی است که با عدم حضور احمدی نژاد و بهبهانی در جلسه استضاح 12 بهمن سال 89، واکنش تند لاریجانی از آشکار شدن این جدال میان دو قوه خبر می داد. 

این آغازی بر یک جدال بود که دو سال بعد به اوج رسید؛  در یکشنبه سیاه مجلس در  15 بهمن سال  91 و در استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار و رفاه اجتماعی.

لاریجانی در خردادماه سال 92 در گفت و گوی تلویزیونی با برنامه شناسنامه در پاسخ به اینکه علت اصلی استعفا از دبیری شورای عالی امنیت ملی چه بود، به اختلاف خود با احمدی نژاد در آن دوره اعتراف کرد و گفت که «من حس می کردم یک نوع اختلاف جدی مدیریتی با آقای احمدی نژاد دارم. مسائل استراتژیک کشور با تانی و حساب شده پیش برود و احتیاج دارد همه بخش های مختلف همگرایی داشته باشد. کارهای لحظه ای نمی تواند صدق کند و برای کشور مشکلاتی ایجاد می کند.

 بمب خبری استیضاح حمید بهبهانی 

18-1-11-205588

جلسه استیضاح بهبهانی اینگونه به یک بمب خبری تبدیل شدکه وی با دستور رئیس جمهور در جلسه استیضاح خود شرکت نکرد. این امر باعث شد تا برکناری وزیر دیگری از دولت احمدی نژاد خالی از حاشیه نباشد.   

سرانجام مجلس در جلسه علنی عدم رای اعتماد به حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری را به رای گذاشت که بر این اساس با 147 رای موافق، 78 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 234 رای مأخوذه نمایندگان، بهبهانی از وزارت راه کنار زده شد.

بهبهانی پس از برکناری مدتی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش ایران شد که البته با ورود بیژن زنگنه به وزارت نفت، مجبور به خداحافظی از آنجا شد. 

 

     

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید