شرق مدعی شد

اگر ترامپ رئیس جمهورآمریکا شود، ایران برای نجات خود... / رئیسی بیش از این که است، نه دانش دارد و نه توان کار!

کدخبر: ۶۳۵۴۷۳
«اگر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نهایتا به بازگشت دونالد ترامپ و پس از آن تشدید تنش میان ایالات متحده و ایران منجر شود، روی کار آمدن یک گزینه رادیکال در تهران فقط وضعیت را پیچیده، بغرنج و کنترل‌ناپذیر، غیرقابل مدیریت و بازگشت‌ناپذیر خواهد کرد»
اگر ترامپ رئیس جمهورآمریکا شود، ایران برای نجات خود... / رئیسی بیش از این که است، نه دانش دارد و نه توان کار!

به گزارش اقتصادنیوز علی بیگدلی کارشناس روابط بین الملل به روزنامه شرق گفت:مطمئن‌ترین و در‌عین‌حال کم‌خطرترین سناریو برای ایران روی کار آمدن یک گزینه معتدل در انتخابات ریاست جمهوری 1404 است که با آشنایی و اشراف کامل به حوزه سیاست خارجی و فنون و اصول مذاکره، قدرت لازم برای چانه‌زنی با طرف‌های غربی و به‌‌ویژه آمریکایی‌ها را داشته باشد».

بیگدلی اذعان دارد که فرقی بین روی کار آمدن دونالد ترامپ یا جو بایدن برای ایران وجود ندارد؛ چرا‌که این تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا یادآور می‌شود «حتی اگر جو بایدن در انتخابات آبان ۱۴۰۳ به‌عنوان رئیس‌جمهور کار خود را در کاخ سفید ادامه دهد، دیگر روند چهار‌ساله اول را تکرار نخواهد کرد و خبری از مماشات، انفعال و روند کج دار و مریز نخواهد بود».

به گفته بیگدلی، «همواره مهم‌ترین اتفاقات، چه در قالب جنگ یا صلح در دولت‌های دوم رؤسای جمهور اتفاق می‌افتد که دیگر نگرانی بابت ادامه کار ندارند و با فراغ بال بیشتر سیاست‌های خود را عملیاتی خواهند کرد؛ بنابراین اگر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ادامه کار جو بایدن منجر شود، او سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر و حتی انتحاری‌تری در برابر ایران از خود نشان خواهد داد»؛ کما‌اینکه از دید این تحلیلگر حوزه بین‌الملل، مشابه همین سیاست‌های سخت‌گیرانه در قبال جنگ اوکراین و روسیه و جنگ حماس و اسرائیل و فلسطینی‌ها انجام خواهد شد.

بیگدلی، تکلیف سناریوی روی کار آمدن دونالد ترامپ را روشن می‌داند که قطعا به تشدید تنش تهران و واشنگتن منجر خواهد شد تا جایی که به نظر او بخشی از التهابات کسب‌و‌کار کشور و فضای روانی و بازارهای ایران به دلیل نگرانی جدی درباره بازگشت ترامپ به کاخ سفید گواه این موضوع است.

بیگدلی راه‌حل و راهکار برون‌رفت از بحران کنونی را در قالب دو پیشنهاد مطرح می کند: «نخست، استفاده حداکثری دولت رئیسی از بازه زمانی هشت‌ماهه فعلی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آبان ماه ۱۴۰۳ آمریکاست که مذاکرات جدی برای کاهش تنش با واشنگتن در دستور کار قرار گیرد و دومین اقدام روی کار آمدن یک دولت کارآمد و قدرتمند در بهار ۱۴۰۴ در تهران است که بتواند در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، معیشتی، دیپلماتیک، فرهنگی و اجتماعی منشأ اثر باشد».

 به باور این استاد دانشگاه، «دولت رئیسی در سه سال اخیر ثابت کرده که نهایت توان او همین‌قدر است و بیش از این، نه دانش و نه توان مدیریت کشور را ندارد». بیگدلی بار دیگر متذکر می‌شود که «پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، چه با انتخاب بایدن همراه باشد یا ترامپ، فضا به شدت پیچیده و در عین حال حساس خواهد بود. لذا بهترین اتفاق را روی کار آمدن یک دولت معتدل و میانه‌رو می‌داند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید