خارکف در وضعیت اضطراری

آماده باش برای حمله تابستانی/خواب آشفته روسیه برای اوکراین+ نمودار

کدخبر: ۶۳۹۱۳۰
اقتصادنیوز: گروهی از تحلیلگران می‌گویند که یکی از مهم‌ترین اهداف حملات تابستانی روسیه به اوکراین، شهر خارکف است؛ شهری با اهمیت استراتژیک که کرملین در صدد است تا آن را به شهر ارواح تبدیل کند.
آماده باش برای حمله تابستانی/خواب آشفته روسیه برای اوکراین+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، روسیه ماه دسامبر بمباران خارکف را افزایش داد، زمانی که مشکلات مربوط به کمک های نظامی آمریکا به تیتر خبرها تبدیل شد. از آن زمان، این شهر بیش از هر زمان دیگر، هدف موشک‌های بالستیک قرار گرفته است. حملات پهپادها بیشتر شد، آنها سریعتر و بالاتر پرواز می کنند، و دارای یک پوشش کربنی بال هستند که تیراندازی به آنها را سخت تر می کند. اما حمله 27 مارس در خیابان 23 آگوست شاید نقطه عطف مهمی بود، چرا که اولین باری بود که یک بمب گلاید که از هواپیما پرتاب می شد و می توانست ده ها کیلومتر را تا اثر ویرانگر طی کند، علیه دومین شهر اوکراین مورد استفاده قرار گرفت.

پلن شوم روسیه برای خارکف

این حمله تنها پنج روز پس از آن صورت گرفت که رگبار موشکی تقریباً تمام ظرفیت تولید برق خارکف را نابود کرد. بر اساس گزارش‌های جمع‌آوری‌شده از منابع خبری محلی، بیش از یک هفته عملیات با استفاده از بمب‌های گلاید، موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین انجام شد که منجر به کشته شدن حداقل 16 نفر و زخمی شدن 50 نفر یا بیشتر شد. در این میان تاکتیک‌ها نیز به شکلی شوم بازتعریف شد، شواهد نشان می دهد روسیه تصمیم گرفته تا شهر را به یک "منطقه خاکستری" غیرقابل سکونت برای غیرنظامیان تبدیل کند.با این حال آنگونه که اکونومیست نوشته، چهره ای که مسئولیت اداره خارکف را بر عهده دارد، به شدت با این فرضیه مخالفت می کند. ایهور ترخوف، شهردار این منطقه در مصاحبه ای که در یک مکان مخفی در محله صنعتی انجام شد، می گوید شهرش قصد تسلیم شدن ندارد. او استدلال می کند که اوضاع در آغاز جنگ بدتر بود، زمانی که همه به جز 300 هزار نفر از جمعیت 2 میلیونی فرار کردند. چگونه می توانید شهری مانند این را به منطقه خاکستری تبدیل کنید؟ او در ادامه تاکید کرد، چالش برق‌رسانی شهری بدون نیروگاه یا ترانسفورماتور دشوار بود، اما آنها آن را مدیریت کرده‌اند. به باورش بسیاری از مشکلات شهر می تواند حل شود اگر غرب سیستم های دفاع هوایی یا اف-16 های توانمندی را ارائه کند که بتواند جت های جنگنده حامل بمب های جدید را به عقب براند. اکونومیست می‌داند که روسیه برخی از واحدهای پدافند هوایی پاتریوت را که توسط غرب برای محافظت از شهرهایی مانند خارکف مورد استفاده قرار می داد را نابود کرد.

567

نیت دقیق روسیه در این مرحله مشخص نیست، اگرچه نشانه های واضحی وجود دارد که نشان می دهد روسیه برای یک حمله بزرگ تابستانی آماده می شود. یک منبع اوکراینی با آگاهی از داده های اطلاعاتی گفت روسیه در حال حاضر شش لشکر  را در شرق سیبری آموزش می دهد. رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی در 3 آوریل گفت روسیه 300 هزار نفر را در ژوئن بسیج خواهد کرد. خارکف یکی از مهم ترین اهداف حمله آتی است. رسانه های روس در این باره بسیار گفتند. گروهی می گویند شاید هدف ترزساندن ساکنان خارکف بلشد شاید هم تهدیدها واقعی است. عملیات نظامی برای تصرف خارکف برای روسیه یک دستور عمل بلند خواهد بود. تصرف این شهر مستلزم شکستن خطوط دفاعی اوکراین و محاصره آن است، کاری که روسیه به هیچ وجه قادر به انجام آن نیست. آندری زاگورودنیوک، کارشناس اوکراینی و وزیر دفاع سابق، می‌گوید: «احتمال زیادی وجود دارد که روسیه به هدف خود در باب خارکف دست نیابد». برای دیگران، این ترس وجود دارد که روس‌ها وقتی متوجه شوند نمی‌توانند به آنچه می‌خواهند برسند، وضعیت بدتر شوند. دنیس یاروسلاوسکی، تاجر محلی که تبدیل به فرمانده نیروهای ویژه شناسایی شد، می‌گوید: «آنها نمی‌توانند خارکف را تصرف کنند، اما آن را نابود خواهند کرد ».

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید