تقلای نتانیاهو برای خروج از انزوا

پایان صبر استراتژیک ایران؛ معادلات خاورمیانه تغییر کرد/ پس‌لرزه‌های خروج تهران و تل آویو از رویارویی در سایه

کدخبر: ۶۴۰۹۶۹
اقتصادنیوز: نتانیاهو به واسطه گزاره های مختلفی چون شکست در غزه و همچنین پاسخ محکم تهران در شرایط دشواری قرار دارد، از یک طرف ایالات متحده این بازیگر را تحت فشار قرار داده تا واکنشی ماجراجویانه نداشته باشد و از طرفی دیگر، راست افراطی حاکم، خواهان کنش متقابل ادعایی هستند، متغیرهایی که می تواند خاورمیانه را در آستانه جنگ قرار دهد.
پایان صبر استراتژیک ایران؛ معادلات خاورمیانه تغییر کرد/ پس‌لرزه‌های خروج تهران و تل آویو از رویارویی در سایه

به گزارش اقتصادنیوز، تا چند روز پیش، توجه جهان به قحطی قریب الوقوع غزه و عدم موفقیت اسرائیل در دستیابی به اهداف جنگی اش یعنی کنار زدن حماس و بازگرداندن اسرا پس از گذشت بیش از شش ماه جنگ بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای دسترسی مردم غزه به کمک‌های بشردوستانه و آتش‌بس تحت فشار بسیاری قرار داشت اما حمله تروریستی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران و متعاقبش پاسخ پهپادی و موشکی تهران به تل آویو معادلات را تغییر داد.به ادعای ناظران، امروز رویارویی ایران و اسرائیل از سایه خارج شده و همین مقوله خاورمیانه را در آستانه دور تازه ای از تنش ها قرار داده است.

پایان صبر استراتژیک ایران

به ادعای فارین پالسی، شش ماه است که اسرائیل در چند جبهه درگیر جنگ بوده است. مواضع این بازیگر توسط اعضای محور مقاومت مستقر در لبنان، سوریه، عراق و یمن هدف آتش قرار دارند. اگرچه رهبران اسرائیل در اولین روزهای پس از حمله حماس در 7 اکتبر 2023، حمله ادعایی پیشگیرانه به حزب الله لبنان را در دستور کارشان قرار دادند، اما به واسطه فشار بایدن این ماجراجویی متوقف شد.

بایدن از تمام اهرم های خود برای توقف تنش ها در خاورمیانه استفاده می کند، با این همه به ادعای فارین پالسی هر آن ممکن است به واسطه ماجراجویی های تل آویو واقعیت ها در جبهه از کنترل خارج شده و خاورمیانه درگیر تنش تمام عیار شود بالاخص آن که احتمال اشتباه محاسباتی در شرایط کنونی از جانب اسرائیل بالا است. تا پیش از این ایران از الگوی صبر استراتژیک پیروی می کرد، اما پس از حمله تروریستی اسرائیل به ساختمان کنسولگری، تهران نشان داد که رویکرد محتاطانه اش را کنار گذاشته است. چرا که حمله تروریستی اول آوریل اسرائیل به دمشق، نقض آشکار قوانین و هنجارهای بین الملل و عبور این بازیگر از خط قرمزها قلمداد می شود.

WhatsApp-Image-2024-04-13-at-8.16.51-PM

نتانیاهو در انزوا

به نظر می رسد در میان کارشناسان نظامی، تحلیلگران و برخی مقامات امنیتی سابق اسرائیل در باب این که اسرائیل مرتکب اشتباه محاسباتی شده، اجماع نظر وجود دارد، بازیگری که بدون در نظر گرفتن عواقب و پیامدهای افعالش دست به ماجراجویی زد. درست است که اسرائیل در جریان پاسخ ایران از حمایت متحدان غربی اش یعنی ایالات متحده، انگلیس و فرانسه برخوردار شد، اما این به معنای نبود شکاف میان این گروه از بازیگران نیست. براساس گزارش ها بایدن کماکان اسرائیل را برای توقف ماجراجویی هایش در ارتباط با ایران تحت فشار قرار داده است. این در حالی است که مخالفت های اشکار با نتانیاهو در داخل و خارج از سرزمین های اشغالی در بالاترین سطح از زمان آغاز جنگ بوده است. برخی از خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی در غزه، نتانیاهو را مسئول عدم دستیابی به توافق می‌دانند. همین چند هفته پیش، چاک شومر، رهبر اکثریت سنای ایالات متحده، از نتانیاهو خواست تا از قدرت کناره گیری کند. سناتورهای دموکرات بایدن را برای مشروط کردن کمک به اسرائیل تحت فشار قرار داده اند.

در مقابل، امروز هراس غرب از این است که اسرائیل دست به ماجراجویی تازه بزند، سوال اینجاست بایدن تا کجا پیش خواهد رفت تا چنین کنش ادعایی را مهار کند. ناظران مدعی اند، شرایط حاکم آزمون واقعی برای تعهد بایدن جهت جلوگیری از تشدید تنش در منطقه خواهد بود، زیرا ایالات متحده از 7 اکتبر خود را به دفاع از اسرائیل منطقه متعهد کرده  و احتمالاً با تشدید تنش ها این بازیگر نیز درگیر خواهد شد. اسرائیل بدون هماهنگی و حمایت آمریکا نمی تواند به طور موثر در برابر ایران دست به ماجراجویی بزند.رویارویی مستقیم میان ایران و اسرائیل، شاید بتواند موجب شود تا نتانیاهو حمایت آمریکا را داشته باشد و از کمک های این کشور بدون محدودیت استفاده کند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید