توضیحات رئیس ستاد انتخابات تهران درباره هک دستگاه رای الکترونیک

کدخبر: ۶۴۵۶۳۷
اقتصادنیوز: جوهری با اشاره به برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس گفت: دستگاه اخذ رای الکترونیک هک نمی‌شود.
توضیحات رئیس ستاد انتخابات تهران درباره هک دستگاه رای الکترونیک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید عباس جوهری با بیان اینکه کارت تعرفه امنیت دارد و مردم مطمئن باشند که کسی از آرای شخصی آنها مطلع نمی‌شود، افزود: دستگاه تمام الکترونیک اخذ رای قابل هک شدن نیست چرا که با جایی ارتباطی ندارد و اطلاعات درونش ذخیره می‌شود.

خبر مرتبط
زنگ پایان مهلت تبلیغات انتخابات به صدا درآمد

اقتصادنیوز : مهلت یک هفته‌ای تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان پذیرفت.

وی اظهار کرد: صرف ارائه کد ملی برای رای دادن در مرحله دوم کافی نیست و رای دهنده باید یکی از پنج مدرک هویتی که گفته شد را همراه داشته باشد چرا که مدارک رویت و اسکن شده و پس از احراز هویت، فرد می‌تواند رای دهد.

استقرار سه هزار و ۶۴۹ شعبه در تهران

وی در بخش دیگری از استقرار سه هزار و ۶۴۹ شعبه در حوزه انتخابیه تهران برای انتخابات روز جمعه خبر داد و گفت: براساس تصمیم هیات اجرایی برای شعبی که زیر ۲۰۰ رای داشتند یک تا سه صندوق و در نهایت برای بالای یک هزار رای ۶ صندوق در نظر گرفته شده بنابراین ۱۶ هزار و ۳۵۴ صندوق مکانیزه در این مرحله خواهیم داشت.

جوهری ادامه داد: مردم با پنج مدرک هویتی شناسنامه، گذرنامه، کارت ملی، گواهینامه و کارت پایان خدمت می‌توانند در دور دوم انتخابات شرکت کنند که بهتر است به دلیل الکترونیک بودن انتخابات در تهران مردم با کارت ملی رای دهند البته که در دور اول انتخابات هم بالای ۹۰ درصد مردم استان تهران با کارت ملی رای دادند.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه در مرحله دوم انتخابات کد‌های ۲ رقمی برای داوطلبان در نظر گرفته‌ایم و مردم حداکثر می‌توانند ۱۶ اسم را انتخاب کنند، افزود: پس از انتخاب اسامی افراد انتخاب شده باید دکمه سبز زده شود البته دستگاه بیشتر از این تعداد را در حوزه انتخابیه تهران ثبت نمی‌کند و دکمه‌ای هم برای رای سفید تعبیه شده است.

وی یادآور شد: پیش از ثبت نهایی دستگاه از شما می‌پرسد که از انتخاب خود مطمئن هستید در اینجا امکان ویرایش هم وجود دارد، اما پس از ثبت نهایی تعرفه چاپ شده و امکان اصلاح وجود نخواهد داشت.

سامانه «۴۵۵۰۰» آماده دریافت گزارش شهروندان تهرانی از تخلفات انتخاباتی

جوهری با بیان اینکه در دور اول هم هجمه زیادی برای زیر سوال بردن امنیت انتخابات وجود داشت، گفت: سامانه «۴۵۵۰۰» در روز انتخابات آماده دریافت گزارش شهروندان تهرانی از تخلفات انتخاباتی در شعب اخذ رای است.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم که براساس فرایند تا ۲ ساعت بعد اتمام کار رای گیری شمارش انجام و اطلاعات به وزارت کشور ارسال شود، تاکید کرد: طبق قانون مهلت رای گیری از هشت صبح تا ۱۸ است البته امکان تمدید وجود دارد.

وی ادامه داد: همه متولدین ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۸۵ بعنوان رای اولی و پیش از آن می‌توانند در انتخابات پیش رو رای دهند به شرط اینکه در مرحله اول کلا رای نداده باشند یا فقط در این حوزه انتخابیه رای خود را به صندوق انداخته باشند.

جوهری با بیان این که ساعت هشت صبح ۲۰ اردیبهشت مهلت تبلیغات برای انتخابات مجلس به پایان می‌رسد، اضافه کرد: تاکنون گزارشی از تخلفات انتخاباتی در فضای مجاری نداشتیم، اما به برخی کاندیدا‌ها در خصوص رعایت قانون تذکر داده و اقدامات پیشگیرانه را در این مورد پیش گرفته‌ایم.

هم افزایی مشارکت مردم و داوطلبان و سامانه شفافیت مالی

وی مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند را ویژه دانست و گفت: نه فقط مردم که داوطلبان هم مشارکت ویژه‌ای داشتند؛ ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر پیش ثبت نام داشتیم که بیش از سه برابر دوره قبل بود و تایید صلاحیت‌ها هم خوب بود و ۹۰ درصد در مرحله اجرایی تایید صلاحیت شدند و فقط هفت درصد عدم تایید در هیات اجرایی داشتیم.

جوهری تاکید کرد: در پله بعد و برغم تبلیغات منفی دشمن، نسبت به دوره قبل ۳۷ درصد رشد تایید صلاحیت‌ها را در هیات نظارت شاهد بودیم بطوریکه از همه جریانات سیاسی نمایندگانشان در انتخابات حضور داشتند که این خود دلیلی برای برگزاری انتخاباتی در تراز انقلاب اسلامی بود.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران همچنین گفت که بر فعالیت و شفافیت مالی کاندیدا‌ها در استان نظارت شد و به موقع برخورد کردیم؛ البته به پرونده‌های معدود در این موارد رسیدگی شد و سامانه شفافیت مالی را طراحی و اجرایی کردیم، در دوره دوم انتخابات هم این شفافیت و نحوه هزینه کرد وجود دارد.

وی با بیان اینکه افرادی نتوانستند در دور اول انتخابات ۲۰ درصد آرا به خود اختصاص دهند به دور دوم راه یافتند، افزود: چهار نماینده اقلیت‌های دینی در دور اول به مجلس راه یافتند و از ۳۵ نماینده استان تهران هم پنج نماینده مربوط به شهرستان‌ها بود که تکلیف چهار نماینده مشخص شد و تنها در حوزه ورامین، پاکدشت و پیشوا انتخابات به مرحله دوم رفته و ۲ داوطلب برای کسب کرسی این حوزه رقابت می‌کنند.

جوهری در خصوص ۳۰ نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هم اظهار کرد: ۳۲ داوطلب برای کسب ۱۶ کرسی در مرحله دوم به رقابت می‌پردازند و ۱۴ نماینده نیز در دور اول به مجلس راه یافته بودند.

انتخابات دور اول مجلس در تهران در تراز انقلاب اسلامی بود

جوهری با بیان اینکه انتخابات در مرحله اول در استان تهران، انتخاباتی در تراز انقلاب اسلامی بود، گفت: حوزه استان تهران به عنوان بزرگترین حوزه انتخاباتی کشور است و از سوی دیگر در دور اول انتخابات در اسفندماه پارسال ما اصلاح قانون انتخابات را داشتیم با این وجود با ۲۰۰ روز کاری فرایند این امر خطیر را با کمترین مشکل ممکن طی کردیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب دشمن توپخانه‌های خود را آورده بود تا انتخابات را خراب کند و سم ناامیدی را در جامعه تزریق کند و در این راه از تمام ظرفیت‌های خود برای کمرنگ کردن انتخابات استفاده کرد، اما خوشبختانه کار انتخابات در استان تهران به درستی و خوب انجام شد.

کمترین تخلفات نسبت به دوره‌های قبلی انتخابات را داشتیم

جوهری با بیان اینکه چهار راهبرد رهبری برای انتخابات یعنی، سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت را در دستور کار قرار دادیم، گفت: برآوردم این است که انتخابات ۱۱ اسفند در تراز انقلاب اسلامی بود و یکی از شاخصه‌های آن حضور پررنگ مردم بود چرا که دشمن برای عدم مشارکت مردم تهران برنامه‌های ویژه داشت، اما مردم با حضور خود واقعا شگفتی آفریدنند.

معاون استاندار تهران یادآور شد: در مشارکت استان تهران در امر انتخابات اسفند کارنامه خوبی داشتیم و حماسه سیاسی خوبی شکل گرفت؛ مردم صاحب اصلی انتخابات و انقلاب هستند و باید در مقابل آنها سر تعظیم فرود آوریم.

جوهری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در بحث سلامت نسبت به انتخابات گذشته کمترین تخلفات را شاهد بودیم، اظهار کرد: در معدود تخلفات هم، سریع برخورد به موقع و پیشگیرانه داشتیم.

وی ادامه داد: حرکت کلی انتخابات به سمت عدالت بود و باید اذعان کرد که عدالت انتخاباتی طبق دستورالعمل دولت محقق شد چرا که به همه کاندیدا‌ها در فضای مجازی، صدا و سیما و خبرگزاری‌ها تریبون داده شد.

قرارگاهی عمل کردن و برخورد با تیم‌های خرابکاری در انتخابات

به گفته رئیس ستاد انتخابات استان تهران، همه ظرفیت‌های ادارات در دور اول انتخابات پای کار تبلیغات آورده شد و قرارگاهی عمل کردن در انتخابات تجربه خوبی بود که به صورت ویژه دیده و تجربه شد؛ همچنین با شورای نگهبان و بقیه ارگان‌ها با کمترین مشکل کار انجام و پیگیری شد.

جوهری تامین امنیت انتخابات در دور اول آن را مهم و ویژه عنوان کرد و گفت: دشمن برای اخلال در کار صندوق‌ها برنامه ریزی کرده بود، اما ما با کوچکترین مشکل امنیتی مواجه نبودیم.

وی اضافه کرد: مجموعه نیروی انتظامی، بسیج و سپاه در تهران یک کار بزرگ و پیچیده در تامین امنیت انتخابات انجام دادند چرا که با تیم‌هایی که قصد خرابکاری داشتند، برخورد کردند و در این راه پیشگیرانه عمل شد.

در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس، اسلامشهر و حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا، قرچک، انتخابات مجلس شورای اسلامی به دور دوم کشیده شده است و ۲۱ اردیبهشت امسال این مرحله از انتخابات را در این ۲ حوزه برگزار می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی