واکنش دبیرکل سازمان ملل به حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل

کدخبر: ۶۴۹۰۶۹
اقتصادنیوز: دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه تاکید کرد که حکم دادگاه لاهه به اسرائیل برای توقف عملیات نظامی در رفح "الزام آور" است.
واکنش دبیرکل سازمان ملل به حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه تاکید کرد که حکم دادگاه لاهه به اسرائیل برای توقف عملیات نظامی در رفح "الزام آور" است و همه طرف ها باید از آن پیروی کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، گوترش تاکید کرد که "تصمیمات دادگاه الزام آور است و اطمینان دارد که طرفین به طور مقتضی از دستور دادگاه تبعیت خواهند کرد. "

خبر مرتبط
واکنش قاهره به رسمیت شناختن فلسطین/ دانشگاه الازهر بیانیه صادر کرد

اقتصادنیوز: دانشگاه الازهر طی بیانیه‌ای از تصمیم کشورهای نروژ، ایرلند و اسپانیا مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین تقدیر کرد.

گوترش در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مطابق اساسنامه دیوان، ما فوراً اطلاعیه این حکم را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهیم داد.

به گزارش ایرنا، قضات دادگاه عالی سازمان ملل روز جمعه به اسرائیل دستور دادند تا حمله نظامی خود به شهر رفح در جنوب غزه را متوقف کند.

قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری امروز گفت که آفریقای جنوبی از دادگاه در خصوص اتخاذ تدابیر اضافی با توجه به عملیات‌های نظامی در رفح درخواست کرده است.

وی با اشاره به وخامت اوضاع معیشتی ساکنان نوار غزه گفت: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود ۸۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

قاضی سلام گفت: تدابیر موقتی که دادگاه در ماه مارس اتخاذ کرد با توجه به تحولات اخیر پاسخگو نیست و اسرائیل بایستی از هر گونه عملیات‌هایی که خطری برای فلسطینیان محسوب می‌شود، خودداری کند.

خبر مرتبط
فوری / رای دیوان لاهه درباره درخواست آفریقای جنوبی صادر شد

اقتصادنیوز: دیوان بین‌المللی دادگستری درباره درخواست آفریقای جنوبی برای توقف تجاوز به غزه رای صادر کرد.

وی تصریح کرد: دادگاه در خصوص تدابیری که اسرائیل در رفح اتخاذ کرده، قانع نشده است، مسئولان بین‌المللی درباره خطرات علیه غیرنظامیان در رفح هشدار داده‌اند، وضعیت کنونی نیز خطراتی دارد و خسارت‌های جبران‌ناپذیر در حقوق مردم در غزه خواهد داشت.

وی افزود: طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل بایستی فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

هفته گذشته، آفریقای جنوبی از دیوان بین المللی دادگستری که در لاهه مستقر است و همچنین به عنوان «دادگاه جهانی» شناخته می شود، خواست دستور توقف تهاجم (رژیم) اسرائیل به غزه و به ویژه رفح را صادر کند. این کشور تاکید کرد که لازم است بقای مردم فلسطین تضمین شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی