بررسی علل بروز سانحه بالگرد حامل سیدابراهیم رئیسی

3 نقطه تاریک از سقوط بالگرد رئیس جمهور/ بل 212 تایید صلاحیت نشد+ فیلم

کدخبر: ۶۴۹۲۶۹
اقتصادنیوز: پس از گذشت حدود یک هفته از سانحه بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه، علت سانحه در حال بررسی است. اما در این مدت چند پرسش و ابهام از سوی برخی متخصصان فنی مطرح می‌شود.
3 نقطه تاریک از سقوط بالگرد رئیس جمهور/ بل 212 تایید صلاحیت نشد+ فیلم

به گزارش اقتصادنیوز، با گذشت بیش از 5 روز از سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهوری، همچنان سوالات پرتکراری درباره این سانحه مطرح است؛ سوالاتی که بیش از همه از منظر فنی باید پاسخ برای آن یافت. مثلا چرایی صدور مجوز در شرایط آب و هوایی آن منطقه یا پرسشی مبنی بر اینکه آیا این هلیکوپتر دارای سیستم ردیابی (ELT) بوده است یا خیر، ازجمله این سوالات پرتکرار است؛ سیستمی که باید تا 72 ساعت بعد از وقوع سانحه امکان ردیابی و مکان‌یابی می‌داشت.

این تنها پرسش های موجود نیست و حالا طرح این پرسش ها از ساحت افکار عمومی فراتر رفته و این موضوعات در جمع صاحبان فن مطرح است؛ مثلا اینکه آیا اساسا این بالگرد، مناسب شرایط آب و هوای کوهستانی است یا خیر؟

هر چند با وجود اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر صاف بودن و هوا، اما اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح این موضوع را تایید نمی‌کند.

ویژگی‌های بالگرد سانحه دیده رئیس جمهور و هیئت همراه

در حالی که در برخی موارد، نوع هلیکوپتر سانحه‌دیده حامل رئیس جمهور، امام جمعه تبریز، وزیر امور خارجه، استاندار تبریز و کروی پروازی، بل 412 معرفی شد، اما این بالگرد از نوع بل ۲۱۲ (Bell 212) بود.

طبق اعلام بنیاد ایمنی پرواز(Aviation safety) هلیکوپتر سانحه دیده در ایران، متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

621

 

این نوع بالگرد از زمان انجام اولین پرواز در تاریخ تولید خود در دهه ۶۰ میلادی تاکنون، ۳۱۰ سانحه‌دیده که بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و هیئت همراه سیصد و دهمین سانحه «بل ۲۱۲» بود.  بالگردی که سازنده کشور آمریکا است و برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ میلادی به پرواز درآمد. به گزارش اقتصادنیوز، هلیکوپتر بل ۲۱۲ اولین سانحه خود را در سال ۱۹۷۲ میلادی در کشور آمریکا به ثبت رساند. البته این نوع بالگرد در ایران یک سانحه دیگر هم در فروردین سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸) داشت و در آبهای خلیج فارس سقوط کرد. مالک این بالگرد، شرکت هلیکوپتری ایران بود.

9865

با این حال، تا این لحظه، سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران و هیئت همراه آخرین سالنحه برای این نوع از بالگردها بوده است. نکته جالب آنکه 2 اتفاق پیش از این برای بالگرد بل 212، به 2 سانحه ای باز می گردد که به فاصله 2 روز رخ داد؛ یکی در ام القوین امارات در تاریخ 7 سپتامبر 2023 و دیگر در تاریخ 9 سپتامبر 2023 که یکی دیگر از بالگردهای مدل بل 212 در بالچ کمپ کالیفرنیا دچار سانحه شد. به گزارش اقتصادنیوز، سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران، 310مین سانحه برای بالگرد از مدل بل 212 بود که در سطح جهان رخ داد.

بالگرد بل 212 مناسب آب و هوای کوهستانی بود؟

بر اساس اظهارات برخی مهندسان تعمیر و نگهداری هلیکوپتر، این بالگرد، مناسب مناطق کوهستانی یا دارای جغرافیای خشن نیست. 

اکوایران در برنامه ای با عنوان «سناریوهای سقوط بالگرد رییس‌جمهور» که در زیر مشاهده می کنید به این ابهامات پاسخ داده و در ادامه به این پرسش اذهان عمومی نیز پاسخ داده می‌دهد که آیا هلیکوپترها جعبه سیاه دارند یا خیر؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ خرداد

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی