تکذیب ادعای اسرائیل درباره بازگشت به مذاکرات

کدخبر: ۶۴۹۳۷۴
اقتصادنیوز: یکی از رهبران مقاومت فلسطین با تاکید بر جدی نبودن طرف اسرائیلی برای بازگشت به مذاکرات گفت که هدف رژیم صهیونیستی از این تلاش‌ها تنها سرپوش گذاشتن بر جنایاتش در غزه است.
تکذیب ادعای اسرائیل درباره بازگشت به مذاکرات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایسنا، یکی از رهبران مقاومت فلسطین در گفتگو با شبکه خبری «المیادین»، ادعاهای رژیم اشغالگر درباره بازگشت به مذاکرات از روز سه‌شنبه را رد و تاکید کرد که تل‌آویو در این زمینه جدی نیست اما در مقابل حماس متعهد به متوقف کردن کشتارها علیه مردم غزه است.

این منبع در مقاومت فلسطین تاکید کرد: در حالی که رژیم اشغالگر سعی می‌کند به مذاکرات بازگردد، جنبش حماس بر لزوم توقف قتل‌ها و کشتارهای روزانه‌ای که این رژیم در حق مردم نوار غزه مرتکب می‌شود، پافشاری دارد.

منبع یاد شده تاکید کرد: حماس بر این باور است که اسرائیل در رسیدن به قراردادی برای تبادل اسرا جدی نبوده بلکه برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات جنایتکارانه خود ترفند می‌زند.

خبر مرتبط
به گل نشستن ۴ کشتی آمریکایی در سواحل فلسطین

اقتصادنیوز: 4 کشتی آمریکایی در دریای مدیترانه به دلیل وضعیت بد آب‌وهوایی از لنگرگاه خود جدا شده و در ساحل به گل نشستند.

پیش از این وب‌سایت آمریکایی «آکسیوس» فاش کرد که مذاکرات غیر مستقیم تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی در روزهای آینده با میانجیگری‌های مصر و قطر از سر گرفته می‌شود.

«باراک راوید» خبرنگار اسرائیلی مسایل سیاسی پایگاه آکسیوس در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» به نقل از یکی از مسئولان این رژیم اعلام کرد، «دیوید بارنیا» رئیس موساد پس از دیدارش با «ویلیام برنز» رئیس سیا و «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست وزیر قطر در پاریس، به اراضی اشغالی بازگشت.

خبر مرتبط
حزب کارگر بر سر دوراهی کشور فلسطین/ تبلیغات انتخاباتی یا ...

اقتصادنیوز: رهبر حزب مخالف بریتانیا گفت که قصد دارد طی روند صلح، در زمان مناسب و در صورت به قدرت رسیدن، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

راوید بعدا بر خلاف آنچه گزارش داده بود، توافق بارنیا و آل ثانی درباره از سرگیری مذاکرات را رد کرده و گفت که مذاکرات از سر گرفته نشده و این هفته نیز انجام نخواهد شد.

مذاکرات غیرمستقیم میان حماس و رژیم صهیونیستی در قاهره و دوحه با میانجیگری‌های مصر، قطر و آمریکا انجام شد اما هنوز به آتش‌بس منجر نشده است.

مصر، قطر و آمریکا میانجی‌گری میان حماس و رژیم صهیونیستی را در دست دارند که در نتیجه آن تنها آتش‌بسی یک هفته‌ای در نوامبر گذشته حاصل شد که طی آن تعدادی از اسرای دو طرف تبادل شدند.

«باسم نعیم» از رهبران جنبش حماس به وبگاه «العربی الجدید» گفت: فکر نمی‌کنم که دشمن در تصمیمش درباره مذاکرات غزه برای برقراری آتش‌بس جدی باشد، تصمیماتی که کابینه جنگ اسرائیل درباره اعزام تیمی برای مذاکره اعلام کرده، تنها مانور جدیدی در تکمیل روند جنگ و توسعه عملیات زمینی‌اش‌ است.

«موسی ابو مرزوق» عضو دفتر سیاسی حماس نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید همین مساله را مطرح کرد و گفت: عملیات زمینی ارتش اشغالگر ادامه خواهد یافت و دیوان بین‌المللی دادگستری حکمی در خصوص توقف جنگ صادر خواهد کرد و آمریکا در مقابل این حکم خواهد ایستاد و آن را با وتو متوقف خواهد کرد.

ابو مرزوق افزود: همچنین دیوان کیفری بین‌المللی درخواست دادستان کل دادگاه برای احضار تمامی متهمان را تایید می‌کند و همه اینها پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی خواهند داشت.

در این رابطه شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «شکاف‌های بزرگی در مذاکرات برای تبادل صهیونیست‌های بازداشت شده توسط حماس در نوار غزه، وجود دارد اما تل‌آویو با وجود این شکاف‌ها برای بررسی آتش‌بس در نوار غزه آماده است.»

این شبکه عبری زبان به نقل از چند مسوول برجسته رژیم صهیونیستی ادعا کرد که «تل‌آویو برای برقراری آرامش در غزه آمادگی دارد و این منابع پیش‌بینی می‌کنند که مذاکرات تبادل طی چند روز آینده به شکل رسمی از سر گرفته شود.»

این شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی در وب‌سایت خود مدعی شد، «عملیات نظامی اسرائیل در رفح واقع در جنوب نوار غزه فشارهایی را بر حماس وارد می‌کند.»

قرار است کابینه جنگ رژیم صهیونیستی امروز یکشنبه نشستی برای بررسی مسئله آزادسازی صهیونیست‌های بازداشت شده در غزه تشکیل دهد.

مرکز رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که کابینه امنیتی این رژیم برای مدیریت کابینه جنگ، نشستی برای بررسی پرونده آزادسازی صهیونیست‌های بازداشت شده برگزار می‌کند.

خبرگزاری «رویترز» نیز روز شنبه به نقل از یک مسوول آگاه اعلام کرد قرار است مذاکرات میانجیگری میان حماس و اسرائیل برای رسیدن به یک قرارداد آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف از سر گرفته شود اما یک مسوول جنبش حماس در گفتگو با این خبرگزاری، گزارش‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره ازسرگیری مذاکرات ‌آتش‌بس در قاهره در روز سه‌شنبه این هفته را بی‌اساس خوانده و گفت: هنوز تاریخی مشخص نشده است.

رویترز به نقل از یک منبع آگاه که به دلیل حساسیت موضوع نخواست هویتش را فاش کند، توضیح داد که تصمیم برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه پس از نشست بارنیا، برنز و آل ثانی در پاریس، گرفته شد.

این منبع آگاه افزود: در پایان این نشست تصمیم گرفته شد که مذاکرات این هفته بنابر پیشنهادهای جدیدی با هدایت مصر و قطر به عنوان طرف‌های میانجی و با حضور فعال آمریکا آغاز شود.

اما یک مسوول رژیم صهیونیستی به شرط عدم افشای نامش به خبرگزاری فرانسه گفت: قصد ازسرگیری مذاکرات در این هفته و نیز یک توافق وجود دارد.

این مسوول اسرائیلی جزئیات بیشتری درباره توافق ارائه نکرد اما رسانه‌های رژیم صهیونیستی نقل کردند که رئیس موساد در نشست‌های پاریس با دو میانجی قطری و آمریکایی درباره چارچوب جدیدی برای مذاکرات متوقف شده توافق کرد.

خبرنگار آکسیوس اعلام کرد که رئیس موساد پس از نشستش در پاریس به اراضی اشغالی برگشت.

او به نقل از یکی از مسوولان رژیم صهیونیستی نیز گفت: در نشست پاریس سازوکاری جهت موافقت با انجام مذاکرات تعیین شد و در پایان نشست درباره ازسرگیری مذاکرات در هفته آتی بر اساس پیشنهادهای جدیدی با میانجی‌گری دو طرف مصری و قطری و حضور فعال آمریکا از سر گرفته شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی