چین، کره‌جنوبی و ژاپن با تمرکز بر تایوان و کره‌شمالی رایزنی کردند/ چشم ها خیره به نشست سه جانبه

کدخبر: ۶۴۹۶۱۷
اقتصادنیوز: نخست‌وزیر چین با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی توافق کردند که مذاکرات دیپلماتیک و امنیتی را آغاز کنند و گفت‌وگو پیرامون تجارت آزاد را از سر بگیرند. این سیاستمدار چینی هم‌چنین تاکید کرد که درخصوص مسئله تایوان با نخست‌وزیر ژاپن رایزنی می‌کند.
چین، کره‌جنوبی و ژاپن با تمرکز بر تایوان و کره‌شمالی رایزنی کردند/ چشم ها خیره به نشست سه جانبه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایسنا،  «لی چیانگ» نخست‌وزیر چین، «یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن روز یکشنبه در سئول نشست‌های دوجانبه برگزار کردند و این اولین نشست آنها در بیش از چهار سال اخیر محسوب می‌شود.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، کره‌جنوبی‌ و ژاپن به عنوان متحدان آمریکا تلاش کردند تا در گفت‌وگو و رایزنی با چین مسائل مربوط به «بی‌اعتمادی» را در بحبوحه فضای رقابتی میان پکن و واشنگتن و هم‌چنین تنش‌های موجود درخصوص جزیره تایوان مدیریت کنند.

دیپلمات‌ها و مقامات می‌گویند انتظارات بالایی برای نشست سه‌جانبه روز دوشنبه ندارند اما همین دیدار و دست دادن‌ها دست‌کم به حفظ دیپلماسی سطح بالا، آن هم پس از چندین سال روابط سرد، کارساز خواهد بود.

خبر مرتبط
پشت پرده رقابت آمریکا، چین و ایران در آسیای جنوبی/ رمزگشایی از نقشه راه واشنگتن برای پاکستان و هند

اقتصادنیوز: در میان چالش های حاکم بر تعاملات پاکستان، ایران و عربستان، اسلام آباد گرفتار رقابت‌ها میان چین و ایالات متحده است؛ گزاره‌ای که موجب شده تا واشنگتن سودای حل مناقشات مرزی میان هند و پاکستان را داشته باشد تا جلوی نزدیکی اسلام آباد به پکن را بگیرد.

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با اشاره به جنگ اوکراین، جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و وضعیت ناپایدار اقتصاد جهانی به «لی چیانگ» گفت کره‌جنوبی و چین باید نه تنها برای ارتقای منافع مشترک بر اساس احترام متقابل بلکه در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی جهت مقابله با چالش‌های مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی به نقل از یون سوک یول اعلام کرد: «امیدوارم به تقویت همکاری‌های دوجانبه حتی در مواجهه با بحران‌های پیچیده جهانی امروز ادامه دهم.»

خبر مرتبط
چین و کره جنوبی توافقنامه امضا کردند

چین و کره جنوبی برای انجام گفتگوهای دیپلماتیک و امنیتی به توافق رسیدند.

یون هم‌چنین با اشاره اقدامات اخیر کره‌شمالی در راستای توسعه موشک‌های هسته‌ای و ارتقاء همکاری نظامی با روسیه از چین خواست تا «نقش بیشتری» را به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد ایفا کند.

نخست‌وزیر چین به نوبه خود تاکید کرد که این کشور آماده تقویت همکاری در زمینه‌های تولید، انرژی‌های جدید، هوش مصنوعی، مسائل پزشکی و سایر زمینه‌هاست. وی افزود: «چین دسترسی بیشتر به بازار را گسترش می‌دهد، تضمین‌های سرمایه‌گذاری خارجی را تقویت می‌کند و از شرکت‌های بیشتر کره‌جنوبی در این کشور استقبال می‌کند.»

لی ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها برای «ایجاد اجماع و حل اختلافات» از طریق «گفت‌وگوی برابر و ارتباطات صمیمانه» ادامه یابد.

دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد: «یون سوک یول طی جلسه‌ای جداگانه با کیشیدا پیشرفت در مبادلات دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی با ژاپن را تحسین کرد و هم‌چنین هر دو آنها توافق کردند که در سال آینده، زمانی که دو کشور شصتمین سالگرد عادی‌سازی روابط را جشن خواهند گرفت، روابط خود را عمیق‌تر کنند.»

«فومیو کیشیدا» نیز به طور جداگانه‌ای با «لی» دیدار کرد و بر اهمیت ثبات تنگه تایوان برای ژاپن و جامعه جهانی تاکید کرد.

نخست‌وزیر چین به همتای ژاپنی خود گفت که امیدوار است این کشور «مسائلی مانند تایوان را به درستی مدیریت کند.»

کیشیدا پس از این نشست به خبرنگاران گفت که از پکن خواسته تا ممنوعیت واردات غذاهای دریایی ژاپن را که پس از رهاسازی پساب از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس آرام اعمال شده بود، لغو کند. وی هم‌چنین خواستار آزادی زودهنگام شهروندان ژاپنی بازداشت‌شده در چین شد.

چین و ژاپن توافق کردند که دور جدیدی از مذاکرات اقتصادی دوجانبه در سطح بالا را در زمان مناسب برگزار کنند.

مقامات کره‌جنوبی می‌گویند، یون، لی و کیشیدا بیانیه مشترکی را در مورد شش حوزه از جمله اقتصاد و تجارت، علم و فناوری، سلامت و پیری جمعیت تصویب خواهند کرد.

نخست‌وزیر چین در ادامه خواستار از سرگیری جامع همکاری‌های سه‌جانبه شد و گفت: «به‌رغم تحولات عمیق جهان، روابط این سه کشور تغییر نیافته است. جلسه امروز ما که اولین جلسه پس از چهار سال است، شروع مجدد و آغاز تازه‌ای در نظر گرفته می‌شود.»

امروز – دوشنبه – نشست سه‌جانبه مقامات مذکور این سه کشور آسیایی برگزار می‌شود و این درحالیست که یک روز قبل آنها گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای را برگزار کردند.

در جریان این دیدارها، گارد ساحلی ژاپن امروز اعلام کرد کره شمالی، ژاپن را نسبت به برنامه خود جهت پرتاب موشک حامل ماهواره فضایی بین تاریخ ۲۷ مه (۷ خرداد) تا ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) مطلع کرده است.

وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد مقامات ایالات متحده، ژاپن و کره‌جنوبی در پاسخ به این اطلاعیه از پیونگ‌یانگ خواستند پرتاب موشک بالستیک را لغو کند زیرا استفاده از این فناوری قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند.

روابط تجاری میان چین، کره‌جنوبی و ژاپن طی دهه گذشته توسعه یافته و به طور فزاینده‌ای فضای رقابتی حاکم شده است. ژاپن و کره‌جنوبی در تلاشند تا درخصوص مسئله تایوان با چین گفت‌وگو و رایزنی کنند.

پکن اصرار می‌ورزد که مسئله تایوان یک مسئله «داخلی» است و از دولت‌های خارجی خواسته که در این موضوع دخالت نکنند. مقامات چینی بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان، انعقاد قراردادهای دفاعی و ارسال تسلیحات به این جزیره انتقاد کرده‌اند.

همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان بالا گرفته است زیرا پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه دخالت کشورهای غربی را در این مسئله «نقض حاکمیت» خود تلقی می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی