اعتراضات خیابانی ایروان افزایش یافت/ پاشینیان استیضاح می شود؟

کدخبر: ۶۴۹۶۳۸
اقتصادنیوز: با ادامه اعتراضات در ایروان، پایتخت ارمنستان علیه تصمیم دولت این کشور مبنی بر واگذاری چند روستای مرزی به جمهوری آذربایجان، امروز – دوشنبه – بیش از ۲۴۰ نفر بازداشت شدند.
اعتراضات خیابانی ایروان افزایش یافت/ پاشینیان استیضاح می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دولت ارمنستان اخیرا اعلام کرد که در جریان مسائل تعیین مرز، روستاهایی را به خاک جمهوری آذربایجان واگذار می‌کند؛ اقدامی که جنجال‌هایی را در ارمنستان به پا کرده و موجب شده برخی مردم این کشور اعتراضات و تجمعاتی را علیه این تصمیم برپا کنند و هم‌چنین معترضان خواستار استعفای «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان شده‌اند.

خبرگزاری نووستی به نقل از وزیر کشور ارمنستان گزارش کرد، همزمان با اینکه معترضان برخی از خیابان‌های پایتخت را مسدود کردند، پلیس مانع اقدام اعتراضی آنها شد و بیش از ۲۴۰ نفر را بازداشت کرده است.

«باگرات گالستانیان» اسقف کلیسایی در منطقه تاووش که روستاهای واگذار شده به جمهوری آذربایجان در آن واقع شده‌اند، این اعتراضات را رهبری می‌کند. طبق گزارش‌هایی که منتشر شده است، خود او نیز در اعتراضات امروز ۲۷ مه (۷ خرداد) نیز حضور داشته است. هم‌چنین قانونگذاران حزب مخالف هم به معترضان در خیابان‌ها محلق شدند.

خبر مرتبط
فوری/ فرود اضطراری بالگرد رئیس جمهور ارمنستان+ جزئیات

اقتصادنیوز: بالگرد حامل «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان مجبور به فرود اضطراری شد.

همزمان با اینکه «باگرات گالستانیان» از آمادگی خود برای پذیرش «نامزدی» مقام نخست‌وزیری خبر داد، با تشویق و حمایت معترضان در خیابان مواجه شد.

از آنجایی که معترضان خواستار استعفای نخست‌وزیر پاشینیان هستند، احتمال می‌رود که با اقدامات حزب مخالف، کار به استیضاح نیکول پاشینیان برسد.

خبر مرتبط
جمهوری آذربایجان بر ۴ روستای مرزی با ارمنستان مسلط شد

اقتصادنیوز: یکی از مقام های جمهوری آذربایجان اعلام کرد، نیروهای این کشور کنترل چهار روستا در منطقه مرزی با ارمنستان را به دست گرفته‌اند.

طبق قانون اساسی ارمنستان، دست‌کم یک سوم قانونگذاران می‌توانند علیه نخست وزیر در پارلمان رای عدم اعتماد بدهند و بدین ترتیب نامزدی را که جایگزین او می‌شود، معرفی کنند.

سیر تحولات در قفقاز جنوبی و حل اختلافات میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تا امروز با دشواری‌های زیادی همراه بوده و در شرایط فعلی طرفین با تعیین حدود مرزها و حرکت در چارچوب یک توافق تلاش می‌کنند برای رسیدن به صلح و برقراری ثبات در منطقه مذاکره و گفت‌وگو کنند.

مسئله تعیین حدود مرز میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از موضوعات مورد توافق میان باکو و ایروان است تا مناطق تحت کنترل هر کدام به دیگری واگذار شود. در همین راستا پس از برگزاری هشتمین نشست کمیسیون‌های تعیین حدود مرزهای ۲ کشور، ارمنستان موافقت کرد تا چهار روستا را که از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی در کنترل این کشور بوده به جمهوری آذربایجان بازگرداند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی