معاون اول رییس جمهور : نیروگاه های تهران و شهرهای اطراف مازوت استفاده نمی کنند

کدخبر: ۳۸۴۸۴۹
اقتصادنیوز :‌معاون اول رییس جمهور گفت :‌هیچکدام از نیروگاه های تهران، کرج و شهرهای اطراف از سوخت مازوت استفاده نمی کنند. در سال 92 حدود 48 درصد سوخت نیروگاه ها به کشور از گاز بود، امسال با وجود افزایش مصرف خانگی سوخت بیش از 70 درصد نیروگاه های کشور گازی است.
معاون اول رییس جمهور : نیروگاه های تهران و شهرهای اطراف مازوت استفاده نمی کنند

به گزارش اقتصادنیوز ، اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه) در مراسم آغاز عملیات اجرایی شارباغ حضرت زهرا(س) و بهره برداری از فاز دوم بزرگراه شهید نجفی رستگار این طرح ها را مهم و کاربردی در منطقه جنوب تهران که نیازمند خدمات بیشتری است، توصیف کرد و گفت: قطعاً‌ اجرای طرح های مهم این چنینی موجب افزایش تسهیلات رفاهی و ایجاد امکانات ورزشی و آموزشی در شهر تهران می شود و می تواند در زندگی مردم تحول ایجاد کند.

معاون اول رییس جمهور ضمن تشکر از مجموعه مدیریت شهری و شهردار و شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد، اجرای چنین طرح های زیبایی باعث شود تا هر کس به تهران بیاید بتواند از این مجموعه های زیبا بازدید و از آن بهره مند شود.

وی با اشاره به ایجاد تاسیسات خطوط مترو در تونل زیرزمینی قطار تهران ـ تبریز از مدیریت راه آهن کشور خواست تا با هماهنگی بیشتر با مسئولان شهرداری این امکانات را در اختیار مردم تهران قرار دهد.

جهانگیری افزود: امکانات همه دستگاه ها اعم از راه آهن و شهرداری متعلق به ملت ایران است و باید ظرف یک تا دو هفته آینده با هماهنگی زمینه لازم برای استفاده از خطوط مترو فراهم شود تا مردم از این سرمایه گذاری بهره مند شوند.

معاون اول رییس جمهور با گرامی داشت یاد و خاطره شهدا که جان خود را برای ماندگاری کشور و نظام جمهوری اسلامی فدا کردند، گفت: باید از تمام ظرفیت ها برای حفظ آرمان، نام و یاد شهدا استفاده کنیم و نامگذاری بزرگراه های شهری به نام شهدا اقدام ارزشمندی است.

وی با طرح این پرسش که چرا با وجود اجرای کارهای بزرگ در پایتخت همچنان مشکلات بزرگی نظیر ترافیک، آلودگی هوا و توزیع نامناسب امکانات وجود دارد، گفت: اگر طرح ها با رویکرد مناسب و برنامه ریزی دقیق انجام می شد باید هر سال بخشی از مشکلات کاسته می شد اما به نظر می رسد موازی با این طرح ها اقداماتی انجام داده ایم که آثار مثبت طرح های انجام شده را از بین برده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه آلودگی هوا موضوعی جدی است که در رابطه با آن کارهای پراکنده ای انجام شده است، اظهار داشت: امروز بنزین و گازوییل مصرفی در کشور از استانداردهای دنیا برخوردار است بطوریکه در دوران تحریم فرآورده های نفتی ایران به ویژه بنزین مشتریان پروپاقرص خود را دارند که دلیل آن استاندارد و کیفیت خوب این محصول تولیدی ایران است.

وی ادامه داد: در تولید خودرو هم مشکلاتی وجود دارد که البته از حجم آن کاسته شده است، در زمان تصدی وزارت صنایع از افتخارات ما متوقف کردن تولید پیکان به دلیل نداشتن ایمنی و استانداردهای لازم بود و برخی خودروهای جدید وارد خطوط تولید شدند، البته قرار بود تولید برخی خودروهای آلاینده هوا متوقف شود و باید مسئولان در این خصوص توضیح دهند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: همه دستگاه ها در موضوع آلودگی هوای پایتخت و کلانشهر ها با یکدیگر همکاری کنند و هیچ دستگاهی حق تعلل ندارد. در خصوص موضوع سوزاندن مازوت برای نیروگاه ها نیز باید گفته شود که هیچکدام از نیروگاه های تهران، کرج و شهرهای اطراف از سوخت مازوت استفاده نمی کنند. در سال 92 حدود 48 درصد سوخت نیروگاه ها به کشور از گاز بود، امسال با وجود افزایش مصرف خانگی سوخت بیش از 70 درصد نیروگاه های کشور گازی است.

جهانگیری خاطر نشان ساخت: اولویت نخست ما در این شرایط قطع نشدن آب، برق و گاز مشترکان خانگی بود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مسئله حمل و نقل عمومی برای مقابله با آلودگی هوا گفت: در این مقطع باید از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی یاد کنیم که حق بزرگی بر گردن کشور به خاطر اجرای بسیاری از طرح های بزرگ نظیر مترو تهران دارد در شرایطی که بسیاری اجرای مترو را طرحی فانتزی می دانستند و می گفتند در شرایط محدودیت منابع مالی در دوران جنگ، ساخت مترو به صلاح نیست، ایشان یک تنه مقابل خیلی از انتقادها ایستاد تا مترو تهران ساخته شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه هر گاه طرح بزرگی در گوشه و کنار کشور انجام می شد اشک شوق بر چشمان آیت الله هاشمی رفسنجانی می نشست، گفت: یکی از ویژگی های آن مرحوم حمایت از مدیرانی بود که کارهای بزرگ را در کشور پیش می بردند، متاسفانه تلاش برای تخریب کسانی که با شجاعت، توان و قدرت انجام کارهای بزرگ را دارند و حذف آنها و بدنام کردن شان، قطعا آینده کشور را به مخاطره خواهد انداخت، روش و سیره آیت الله هاشمی رفسنجانی در حمایت از مدیران برجسته باید تقویت شود.

معاون اول رییس جمهور به موضوع امکانات برابر در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این جهت گیری متناسب با اندیشه های امام(ره) و رهبری و انقلاب است و باید به دنبال اجرای واقعی عدالت باشیم، مردم جنوب تهران به واقع توقع دارند که کارهای مهمی برای رفاه آنها با ایجاد فضاهای مناسب زندگی انجام شود.

وی با تبیین برخی دلایل که منجر به عدم موفقیت طرح های بزرگ شهرداری تهران در سالهای گذشته شده است، گفت: یکی از این دلایل نحوه تامین مالی شهرداری تهران است. قطعا تراکم فروشی، شهرفروشی و قانون فروشی کار اشتباهی بوده است. فرهنگ خروج و ضدیت با قانون و ضدیت با منافع عمومی و توجه به منافع گروه های خاص، باعث پیچیده تر شدن مشکلات کلان شهر تهران شده است که باید این شیوه متوقف شود، دولت امسال لایحه نحوه تامین مالی شهرداری را تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاد که امیدواریم به زودی به تصویب نمایندگان نیز برسد.

جهانگیری افزود: شهرداری تهران باید شفافیت را در سرلوحه کارهای خود قرار دهد. شفافیت یعنی مقابله با فساد، باید کاری کنیم همه کارهای شهرداری که برای پیشبرد طرح هایش از مردم پول می گیرد در منظر عموم قرار گیرد و مورد قضاوت واقع شود که آیا شهر و اجرای پروژه های شهری با هزینه گزاف اداره و ایجاد می شوند، یا شهر به شکل منطقی اداره می شود.

معاون اول رییس جمهور به آثار تحریم ها و کرونا در کاهش بودجه شهرداری ها هم اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها به معنای واقعی کلمه علیه کشورمان جنگ اقتصادی به راه انداختند و رییس جمهور آمریکا از همه ظرفیت خود با کمک رژیم صهیونیستی و سعودی ها استفاده کرد تا جلوی پیشرفت ایران را بگیرند. به فضل الهی دست رییس جمهور فعلی آمریکا رو شد و افتضاحی در روز چهارشنبه گذشته در کنگره آمریکا رخ داد که در تاریخ این کشور ماندگار خواهد شد. ما موفق شدیم با بردباری و صبوری مردم این دوره را پشت سر بگذاریم.

وی در خاتمه با اعلام اطمینان به مردم ایران در خصوص تهیه واکسن و امکانات مورد نیاز برای مقابله با کرونا گفت: مردم ما نباید در مقابله با این بیماری نسبت به مردم دنیا احساس ضعف کنند ما از همه منابع و امکانات خود استفاده خواهیم کرد تا کسی در این خصوص احساس نکند که دست و پای دولت بسته است. حتما با شکستی که در سیاست فشار حداکثری آمریکا بوجود آمده مجبور خواهند شد سیاست های خود را تغییر دهند که حتما شاهد افزایش درآمدهای کشور در ماه های آتی و کاهش فشارها و مشکلات به مردم خواهیم بود.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور حناچی شهردار تهران در گزارشی از اجرای پروژه های امروز پایتخت گفت: سیاست شهرداری تهران افزایش کیفیت زندگی در کلان شهر تهران و کاهش هزینه های اداره این شهر است .

همچنین محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران و سردار محمد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء نیز گزارشی از ویژگی های طرح های اجرا شده و آثار اجتماعی آن و نیز همدلی و هماهنگی میان این دو مجموعه به منظور اجرای طرح هایی که موجب رفاه مردم می شود، ارائه کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید