حل مشکل کم آبی باغ گیاه شناسی

کدخبر: ۳۸۷۹۸۹
اقتصادنیوز :‌رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور و رییس مجموعه باغ گیاهشناسی تهران با اشاره به اینکه کمبود آب این مجموعه بدلیل توسعه منطقه ۲۲ تهران اعلام کرد: با همکاری وزارت نیرو مقرر شد از طریق سد کرج این کمبود برطرف شود.
حل مشکل کم آبی باغ گیاه شناسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، عادل جلیلی روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: در تمام دنیا برای حفاظت ژنتیکی و گیاهان از دو روش حفاظت در رویشگاه ها و حفاظت از خارج از رویش گاه ها استفاده می کنند روش نخست توسط محیط زیست و جنگل ها و مراتع انجام می شود و  در روش دوم باغ های گیاهشناسی نقش بازی می کنند که در درون باغ های گیاهشناسی نیز کار حفاظت به دو روش رویش گیاه زنده به شکلی که خودش سبز می شودو  دیگری در بانک ژن و فضای سرد یخچالی بذرها حفاظت می شوند.

وی افزود: باغ گیاهنشاسی تهران که از سال ۴۷ تاسیس شده تا پیروزی انقلاب اسلامی در حدود ۲۵ درصد پیشرفت داشته اما عمده کارها پس از انقلاب انجام شد.

جلیلی ادامه داد: در این باغ گیاهان به دو روش قطعات داخلی از طبیعت ایران جمع آوری می شود و شکل دیگر نیز گیاهانی است که از سایر نقاط دنیا جمع اوری می شوند، باغ گیاهشناسی تهران با تمامی باغ های گیاهنشاسی به جز اسرائیل ارتباط دارد و خوشبختانه با تلاش پژوهشگران در این باغ بیش از چهار هزار گونه گیاه شناسی جمع آوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: باغ های گیاهشناسی بیشتر در کشورهای توسعه یافته ایجاد شده اند که تعهداتی نیز در حوزه منابع ژنتیکی دارند به شکلی که نباید این گیاهان را وارد کار اقتصادی کنند، در حال حاضر برای مناطق مختلف کشور در حال احداث باغ گیاهشناسی هستیم و در شهرهای نوشهر، کاشان و یزد باغ گیاهشناسی وجود دارد، در لرستان در حال ایجاد باغ زاگرس هستیم باغ گیاهان دارویی در همدان قرار دارد و در جنوب نیز باغ فدک دزفول را داریم و در تلاش هستیم باغی در سیستان بلوچستان و یا مناطق آزاد قشم و چابهار باغی احداث کنیم.

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور تاکید کرد: در مشهد باغ گیاهشناسی با همکاری شهرداری احداث شد اما با توجه به اینکه هدف اصلی در باغ های گیاهشناسی حفظ منابع ژنتیکی است و با پارک تفاوت دارد بدلیل عدم تحقق اتین موضوع همکاری با شهرداری مفقول ماند و ما از این کار کنار کشیدیم و با شهرداری تبزیز نیز این موضوع تکرار شد.

وی درباره چالش های باغ گیاهنشاسی تهران نیز گفت: در حال مدیریت چالش ها هستیم ظرف سال های گذشته تلاش کردیم هویت باغ را برگردانیم، مسئولین به عناوین مختلف به باغ گیاهشناسی دعوت شدند تا از این طریق حمایت از باغ محقق شود و برای کسب ردیف بودجه تلاش زیادی انجام شد.

رییس مجموعه باغ گیاهشناسی تهران تاکید کرد: بی تردید در محیط شهری حتما باید بدنبال بهره گیری از پساب برویم و ناچاریم روزی از پساب استفاده کنیم اما پسابی که در حال حاضر تولید می شود کیفیت مناسب برای استفاده در باغ گیاه شناسی ندارد به این ترتیب تهران و همه شهرها باید به سمت مدیریت پساب حرکت کنند.

به گفته وی، باغ گیاه شناسی در هرثانیه نیازمند ۱۸۰ لیتر آب است در حالی که امروز با سختی تنها حدود ۱۰۰ لیتر در ثانیه برای باغ گیاه شناسی آب وجود دارد.

جلیلی یادآور شد: چالش دیگری که در سال های گذشته با آن مواجه بودیم این بود که در دولت های گذشته به دلیل وجود مشکلات مالی شرکت های خصوصی برای اداره درگیر شده بودند؛ بنده در ان موقع مسئولیت باغ گیاهشناسی را نداشتم ولی در مصاحبه ای به موضوع را اشاره کردم ولی این شرکت مستقر شد وقتی مسئولیت گرفتم این مشکل را از طریق مراجع قانونی حل و فصل کردم ولی همیشه نگرانی تکرار این موضوع در اینده وجود دارد.

وی درباره تعداد بازدیدکنندگان و استقبال از این باغ گفت: از حدود ۶ سال گذشته که بازدید برای عموم باز شد حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از باغ بازدید کرده اند؛ امسال هم با توجه به شیوع کرونا حدود ۴۰ درصد سال گذشته بازدیدکننده داشته ایم یعنی چیزی حدود ۱۰۰ هزارنفر درحالی که سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشتیم و استقبال بسیار خوبی شده و الگوی رفتاری مردم از ابتدا تا به امروز هم تغییر بسیاری داشته و باغ به محلی برای اموزش مردم در ارتباط با طبیعت شده است.

مدیر باغ گیاه شناسی تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به ابرچالش های محیط زیستی کشور اشاره کرد و افزود: تغییر اقلیم و محیط های طبیعی، بیابان و دخالت انسان در محیط های طبیعی از ابر چالش های محیط زیستی است که زندگی امروز ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است، پروژه های گسترده ای در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع در حوزه تعیین قلمرو مناطق بیابانی ایران و شن زارها انجام شده است.

به گفته وی، شاخص پوشش گیاهی، اقلیم و میزان بارندگی در تعیین بیابان ها مدنظر قرار می گیرد، هرچند که لزوم کاهش بیابان های کشور باید مدنظر قرار گیرد اما تخریب و تغییر اکو سیستم بسیار خطرناک است چرا که بازگشت انها غیرممکن و یا بسیاری طولانی خواهد بود لذا مناسب ترین راهبرد مدیریتی رویکرد حفاظتی است.

جلیلی تاکید کرد: یکی دیگر از ابرچالش های محیط زیستی دخالت انسان در محیط های طبیعی است که در این راستا افزایش جمعیت، دسترسی انسان به ابزار، دانش و تکنولوژی کنترل و برداشت و انتقال نامحدود اب و از سوی دیگر ظهور کلان شهرها و مراکز متمرکز کشاورزی و صنعتی که ارتباط معناداری با پراکنش جمعیتی و کمیت منابع ابی این سرزمین وجود دارد. در حقیقت تعادل عرضه و تقاضای اب در مقیاس حوضه ابریز به هم خورده است و تغییر کیفیت آب های زیرزمینی از دیگر پیامدهای این ابرچالش است.

وی تصریح کرد: ما نیازمند تغییر نگاه در توسعه هستیم؛ باید در کشور در حوزه منابع طبیعی توسعه زمین های کشاورزی کامل متوقف شود و برای تامین ذخایر غذایی باید به دنبال افزایش بهبه وری در سطح و منابع آبی باشیم و در این راستا نیازمند خروج کامل دام از جنگل ها و ممنوعیت زراعت زیر اشکوب جنگل به عنوان راهکار اصلی هستیم. قطعا این ابرچالش ها اگر منطقی مورد توجه قرار گیرد با تغییر الگو می توان ان را مدیریت کرد.

به گزارش ایرنا، باغ گیاهشناسی تهران در حاشیه آزاد راه تهران- کرج و زیر نظر موسسه تحقیقات سازمان جنگل ها و مراتع اداره می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید