انتقادبه جلسات صبحگاهی شورای شهر تهران؛

نامه ای که سه سال دیر نوشته شد

کدخبر: ۳۸۸۷۲۵
اقتصادنیوز :‌سخنگوی شورای شهر تهران در نامه ای به رییس شورای شهر درخواست تغییر رویه در جلسات هم اندیشی را مطرح کرده است .
نامه ای که سه سال دیر نوشته شد

به گزارش خبرنگار اقتصادنیوز ، بیش از شش ماه دیگر عمر شورای پنجم به پایان می رسد . یکی از تصمیم های مهم شورای پنجم ، حذف جلسات غیر علنی روز یکشنبه شورای شهر بود . جلساتی که بیشتر تصمیم گیری های مهم در آن انجام می شود از بررسی پرونده های باغات تا گزارش حسابرسی معاونت ها و سازمان ها و شرکت های شهرداری . اما مهدی چمران هرگز زیر بار این که این جلسات غیر علنی هستند نرفت . به گفته او این جلسات بدون مستمع هستند و اخبار آن توسط روابط عمومی شورا منتشر می شد . 

555

در دوره پنجم شورای شهر تهران که با شعار شفافیت آغاز به کار کرده بود ،رسم جلسات بدون مستمع به پایان رسید و به جای آن جلسات صبحگاهی جایگزین شد که پیش از جلسات علنی برگزار می شد . جلساتی که هر دو هفته یک بار شهردار تهران هم در آن حاضر می شد . بر اساس اخبار پراکنده ای که از این جلسات منتشر می شد به نظر می آمد اصل موضوعات شهری در آن جلسات مطرح می شود  . از واکنش به مسائل روز شهری  تا موضوعات پرچالش شهری . 

اما همیشه در پاسخ به منتقدان این جلسه اشاره می شد که کارکرد جلسات هم اندیشی مانند جلسات فراکسیونی است و برای هماهنگی بیشتر و تسلط بیشتر اعضا بر موضوعات است . 

برخی از اعضای شورای شهر تهران از همان ابتدا چندان در این جلسات حضور پیدا نمی کردند . اما جلسات هم اندیشی منتقدان تازه ای هم پیدا کرده است . 

به تازگی سخنگوی شورای شهر تهران در نامه‌ای به رئیس شورای شهر در خصوص ضرورت تجدید نظر در کار کرد جلسات هم اندیشی اعضای شورای شهر نامهای  نوشته است که به نظر می آید سه سالی برای نوشتن این نامه دیر اقدام شده است . 

 در بخشی از این نامه آمده است :در ماه‌های آغازین فعالیت شورای پنجم تردیدهایی از سوی اینجانب و برخی همکاران نسبت به کارکرد جلسات هم اندیشی ابراز شده بود در آن مقطع این نگرانی را مطرح کردم که مبادا جلسات هم اندیشی به مرور کار کرد، جلسات غیرعلنی را پیدا کند و مسائل اصلی شورا به جای طرح و بحث در سخت در این جلسات به دور از سمع و نظر شهروندان مطرح شود با مرور بر دستور جلسات هم اندیشی به ویژه در ماه‌های اخیر می‌توان دریافت موضوعات پر اهمیتی که مرجع است در محضر شهروندان و در صحن علنی مطرح شود و محل بحث و بررسی نمایندگان مردم در پارلمان شهری باشد به جای صحن علنی شورا در جلسات غیر رسمی غیرعلنی هم اندیشی هم اندیشی طرح می‌شود و بی هیچ دلیل قانونی و منطقی از سمع و نظر شهروندان دور ماندند.

 

666

در ادامه این نامه به فهرست مو ضوعات اخیر  جلسات هم اندیشی اشاره شده و آمده است :‌می‌توان فهرست بلندی از مسائل اصلی مدیریت شهری که به جای ارائه و بحث و گفتگو در صحن علنی در جلسات هم اندیشی مورد بحث قرار می‌گیرد برشمرد.

ارائه طرح جامع مدیریت پسماند، ارائه گزارش های مستمر از طرح جماران و مسائل پیرامون آن، ارائه گزارش های مستمر واگذاری املاک توسط شهردار تهران ،ارائه گزارش آلودگی هوا، ارائه گزارش وضعیت بودجه غیر نقد، تحقق درآمدهای ۶ ماهه شهرداری تهران،پروژه‌های اولویت محور مشکلات سراهای محلات ،رویداد تهران ۱۴۰۰ از جمله مواردی است که سخنگوی شورای شهر معتقد است باید در صحن شورا مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته اعطا  وقتی گفتگوهای اصلی پارلمان شهری از جلسات رسمی- علنی شورا به جلسات غیررسمی -غیرعلنی تغییر مکان می دهد .نگاه شهروندان از  صحن شورا به جای دیگری  معطوف می‌شود و پیگیری‌ها فعالیت‌ها و اقدامات نمایندگان مردم از نظر دور می ماند و این نگاه بدبینانه و گمان نادرست تقویت می‌شود که اعضای شورا به جای پرداختن به مسائل اصلی شهر به مسائل جزئی و کم اهمیت می پردازد.

نیازی به گفتن نیست که این رویه با اصل شفافیت که از رویکردهای اصلی شورای پنجم است مغایرت دارد .

سخنگوی شورای شهر تهران در این نامه از رئیس شورای شهر درخواست کرده این رویه نادرست که در ماههای اخیر گسترش بیشتری یافته متوقف شود در رابطه با کارکرد جلسات هم اندیشی که در ماه‌های اخیر به سلسله جلساتی پر اهمیت تر از صحن علنی و بدل شده تجدید نظر جدی به عمل آید . 

 

قضاوت این که سخنگوی شورای شهر تهران چرا در ماه های پایانی این نامه را به رییس شورای شهر نوشته است دشوار است اما نشان می دهد ،گلایه منتقدان جلسات هم اندیشی در تمام این سال ها بیراه نبوده است . 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید