نهاده های ساختمانی تهران بیش از 2 برابر گرانتر شد

ساخت و ساز در قله گرانی

کدخبر: ۳۸۹۳۰۹
در سال 99، تورم نهاده های ساختمانی در پاییز و تابستان سه رکورد گرانی را در دهه 90 به ثبت رساند. این گرانی ها ناشی از چیست و چه تاثیراتی دارد؟
ساخت و ساز در قله گرانی

به گزارش اقتصادنیوز، نهاده های ساختمانی شهر تهران از گرانی قابل توجهی در سال 99 برخوردار بوده اند. با توجه به داده های مرکز آمار از روند فصلی قیمتها در این بخش مشاهده می شود که در پاییز سال 99 نسبت به سال قبل قیمتها بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده اند که رکورد تورم این بخش در کل دهه 90 بوده است. اما این تنها رکورد سال 99 نبود.

قله های تورمی نهاده های ساختمانی تهران در سال 99

نهاده های ساختمانی از مهمترین بخش هایی است که تغییرات قیمت آن می تواند روند قیمت مسکن را از دور هدایت کرده و بر گرانی یا ارزانی منازل تاثیر مستقیم دارد.

در گزارشی که مرکز آمار از تغییرات قیمتی این بخش در شهر تهران منتشر کرد وضعیت گرانی برای بنای ساختمان در میزان قابل توجهی قرار دارد.

تورم فصلی نهاده های ساختمانی در تابستان 30.25 درصد بوده است این بالاترین نرخ تورم فصلی این بخش در کل دهه 90 به حساب می آید. که با رشد قیمتها در فصل قبل خود 12.26 واحد درصد اختلاف دارد.

پیش از آن بالاترین رشد قیمتی به تابستان 97 تعلق داشته که با 13.34 واحد درصد افزایش نسبت به فصل قبل خود 25.76 درصد ثبت شده بود.

با وجود آنکه در فصل پاییز این روند کاهش پیدا کرده و تورم فصلی به 21.7 درصد رسید. اما این افزایش قیمتها سبب شد تا تورم نقطه به نقطه رکوردی به سابقه را در پاییز به ثبت برساند.

مقایسه شاخص قیمت نهاده های ساختمانی تهران در پاییز با موقعیت مشابه خود در سال قبل نشان می دهد که این بخش 101 درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی بیش از دو برابر.

تورم میانگین سالانه نیز که بزرگترین بازه را در مقایسه قیمت ها شامل می شود نشان از رکوردی دیگر در پاییز دارد.

این رقم در محدوده 60 درصدی در این فصل محاسبه شده که بالاترین حد تورم میانگین در این ده سال به حساب می آید.

تا قبل از امسال رکوردهای تورم نقطه به نقطه و میانگین سالانه در اختیار بهار 98 بود.

اما توزیع افزایش قیمت در زیر گروه های نهاده های ساختمانی در پاییز امسال چگونه بوده است؟

تورم مسکن

رکورد دارهای گرانی در بنای ساختمان در تهران

جدول آماری منتشر شده در این فصل نشان می دهد که بخش «درب و پنجره» بیشترین افزایش قیمت را در پاییز امسال تجربه کرده است. تورم نقطه به نقطه این گروه 163 درصد محاسبه شده است.

« تاسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی»، « ایزوگام و قیرگونی آسفالت»، «سنگ»، « سیمان، بتن، شن و ماسه»،«چوب»، « تاسیسات برقی»، « موزاییک کاشی سرامیک» دیگر گروه هایی بوده اند که تورم نقطه به نقطه شان بالاتر از 100 درصد بوده است. یعنی نسبت به پاییز سال 98 بیش از دو برابر گران تر شده اند.

این در حالی است که گروه های «خدمات» و « شیشه» کمترین گرانی را در این فصل ثبت کرده اند.

وقتی گرانی این بخش ها با سال 98 مقایسه می شود آمار ها نشان می دهند که هر گز تورم نقطه به نقطه در سال قبل در این بخش ها در حد ارقام ثبت شده در پاییز امسال نبوده است. سه بخشی که مقایسه تورم نقطه به نقطه شان در مقطع 98 و 99، اختلاف قابل توجه تری را ثبت کرده عبارتند از: گروه «درب و پنجره»، « تاسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی» و « ایزوگام و قیرگونی آسفالت».

برای مثال تورم بخش درب و پنجره در پاییز امسال، 138 واحد درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

تورم مسکن

مهمترین پیام گرانی در نهاده های ساختمانی 

آمار ها نشان می دهند که در فصل های تابستان و پاییز سال 99 ، ساختمان سازی در گران ترین موقعیت خود در  دهه 90 قرار داشته است.

گرانی در این نهاده ها به مرور در قیمت اجاره و خرید مسکن نیز بروز پیدا می کند. با توجه به آن که قیمت مسکن از ماه آبان روندی ارزانی را آغاز کرده اما این وضعیت قیمت در نهاده های ساختمانی نشان می دهد که نمی توان انتظار ارزانی زیادی را در بازار مسکن داشت. به عبارت دیگر چشم انداز ارزانی مسکن در تهران با اما و اگرهای بسیاری روبرو خواهد بود.

تورم مسکن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید