جریمه قطع درختان در تهران صرف چه می شود ؟

کدخبر: ۳۹۸۳۷۵
اقتصادنیوز: مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت که ماجرای درآمد شهرداری از قطع درختان یک اشتباه است چراکه این رقم مربوط به جریمه تخریب فضای سبز شهر تهران است که پیگرد قضایی دارد و جرایم نیز صرف تملک باغات در تهران می شود.
جریمه قطع درختان در تهران صرف چه می شود ؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شهر ،تبصره یک از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری ها مربوط به حصول اطمینان از تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی بر اساس قوانین، مقررات و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران است، تبصره ای که در چند ساعت گذشته احتمالا با تفسیری اشتباه از بخش «ب» بند ۳ آن موجب بروز شایعاتی در مورد قطع درختان و حصول درآمد از سوی شهرداری تهران شده است.

بند ۳ این تبصره، ضوابط شناسایی و توزع واریز وجوه ناشی از عوارض و درآمدهای اختصاصی سازمان و شرکت های مرتبط را تعیین می کند که بر همین اساس نیز در بخش «ب» این بند نوشته شده است: «صد در صد درآمد حاصل از عوارض حفظ و گسترش فضای سبز موضوع مصوبه ابلاغی به شماره ۱۶۰/۲۶۲۵/۳۲۲۶۷ مورخ ۹۸/۱۱/۱۴ شورای اسلامی شهر تهران تحت عنوان "اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش بیولوژیک درختان" با عنوان "عوارض قطع اشجار" به شماره ردیف درآمدی" ۱۱۰۲۰۷"، پس از واریز به حساب‎‌ تمرکز درآمد اختصاصی، بدون هرگونه دخل و تصرف و مسدودی در خزانه شهرداری تخصیص‌یافته محسوب شده و به حساب سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران واریز می‌شود. سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران نیز مکلف است مبلغ مذکور را صرفاً در ردیف اعتباری اختصاصی به شماره طبقه‌بندی "۲۲- ۳۰۱۰۲۴۵۷۲" با عنوان "احیا و تملک باغات با اولویت مناطق دارای کمبود فضای سبز" هزینه نماید. »

برخی رسانه ها با درک نادرست از این بند به درآمد ۳۰۰ میلیاردی شهرداری تهران از قطع درختان اشاره کرده و نوشته اند : « این ردیف بودجه در سال ۱۳۹۹ صفر در نظر گرفته شده بود، منتها در سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران از محل قطع درختان پایتخت درآمد ۳۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته است. »

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان ها و توسعه فضای سبز شهر تهران در این باره در گفتگو با خبرنگار شهر گفت: این ردیف بودجه مربوط به تخریب فضای سبز است. کسانی که فضای سبز را تخریب می کنند از طریق مراجع ذی صلاح یعنی قوه قضاییه مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند.

او توضیح داد: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران هر شخص در صورت تخریب فضای سبز علاوه بر پرداخت جریمه از طریق مراجع ذی صلاح و قوه قضاییه مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

به گزارش شهر، نکته دیگری که در این باره وجود دارد هزینه کرد این درآمد است که بر اساس همین بند در مصوبه بودجه ۱۴۰۰ باید صرف تملک باغات در تهران شود.

بر خلاف آنچه برخی رسانه ها مدعی شده اند این بند در بودجه سال ۱۳۹۹ شهر تهران با عنوان  "اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش بیولوژیک درختان" با عنوان "عوارض قطع اشجار" ذکر شده است و شهرداری تهران هفت قطعه باغ با رقمی معادل ۱۷۵ میلیارد تومان از همین جرایم تملک کرده است.

در بند «ب» تبصره هفتم بودجه مصوب سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران ذکر شده است: «صددرصد درآمد حاصل از عوارض حفظ و گسترش فضای سبز موضوع مصوبه ابلاغی به شماره ۱۶۰/۲۶۲۵/۳۲۲۶۷ مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴ شورای اسلامی شهر تهران تحت عنوان «اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اکولوژیکی  درختان» را به حساب مجزایی که در خزانه‌داری کل شهرداری تهران به این منظور افتتاح می‌گردد واریز و آن را صددرصد تخصیص یافته تلقی نموده و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز نیز مکلف است مبلغ مذکور را صرفاً به منظور احیاء و تملک باغات با اولویت مناطق دارای کمبود در سرانه فضای سبز هزینه و پس از تحقق، مراتب را در ردیف‌های درآمد و هزینه تفریغ بودجه ثبت نماید. »

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید