محسن هاشمی: خصوصی سازی، ناوگان اتوبوسرانی تهران را نابود کرده است

کدخبر: ۴۰۶۵۷۳
اقتصادنیوز :اعضای شورا یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص «تعیین ضابطه تعرفه گذاری‎های محصولات حاصل از طرح های سرمایه گذاری مشارکت عمومی_خصوصی» را بررسی و تصویب کردند.
 محسن هاشمی: خصوصی سازی، ناوگان اتوبوسرانی تهران را نابود کرده است

به گزارش اقتصادنیوز ،در دویست و هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورا، یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص «تعیین ضابطه تعرفه گذاری‎های محصولات حاصل از طرح های سرمایه گذاری مشارکت عمومی_خصوصی» به بررسی گذاشته شد و مناف هاشمی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در خصوص فوریت این لایحه گفت: به استناد ماده 27 قانون الحاقی برخی از مقررات دولت و همچنین تبصره 18 و 19 قانون بودجه سنواتی، برای اینکه بخش خصوصی را به حوزه حمل و نقل عمومی جذب کنیم، و با توجه به اینکه تعرفه‎های شورای شهر برای این سرمایه‎گذاران به صرفه نیست، باید این اجازه را داشته باشیم تا بتوانیم یک مسیر خط مترو یا اتوبوس را به سرمایه گذاران بسپاریم که برایشان واگن و اتوبوس تهیه کنند، در حال حاضر هم یک سرمایه‎گذار در فراخوان برنده شده و قرار است 50 اتوبوس برقی وارد کند.

او ادامه داد، چند امتیاز برای این سرمایه‎گذاران در نظر گرفتیم که یکی اجازه تبلیغات است و دیگری بهینه‎سازی مصرف سوخت و نکته سوم بحث تعرفه و قیمت است.

مناف هاشمی افزود: باید یک اجازه کلی برای تعرفه و قیمت در مذاکرات با سرمایه‎گذاران داشته باشیم. هرچند پس از قطعی شدن، دوباره قیمت را از شورا خواهیم پرسید.

محسن هاشمی در مخالفت گفت: این موضوع به مجوز نیاز ندارد و در حال حاضر هم همین کار را می‌‎کنیم. به نظر این لایحه جوی را مبتنی بر افزایش قیمت‎ها ایجاد می‎کند.

زهرا نژاد بهرام بعنوان موافق گفت: به چند دلیل موافقم. اولا ما برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز به حرکات ضربتی داریم و اگر شورا نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد، می‎تواند به شهرداری اجازه مذاکره بدهد.

دوم اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی رسما نیمه فعال است و دچار کمبود ناوگان هستیم.

دلیل سوم من برای موافقت با این لایحه این است که با توجه به شیوع کرونا ما به جذب سرمایه برای افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی نیاز داریم. اینکه شهرداری سرمایه‎گذارانی برای تجهیز ناوگاه حمل و نقل عمومی تهران جذب کند کار بسیار ارزشمندی است.

سپس محمد سالاری با طرح پرسشی بیان داشت: موضوع حمل و نقل عمومی به ابر مشکل شهر تهران تبدیل شده است و با توجه به محدودیت های مالی، مهمترین راهکار ورود بخش خصوصی است.‌‌ اما لطفاً آقای مناف توضیح دهند که آیا شهرداری می‎خواهد از شورا مجوز بگیرد که با مصوبه شورا مابه‎التفاوت را مبتنی بر یک ساختاری به بخش خصوصی پرداخت کند؟

محسن هاشمی در پاسخ به ین پرسش سالاری گفت: قانونی به نام قانون حمایت از تولید کننده و مصرف کننده وجود دارد. در همه جای جهان یارانه ها را حذف کرده‎اند جز در حمل و نقل عمومی، چون هم هدف محیط زیستی دارند و هم هدف حمایت از جامعه. اما در کشور ما به سوخت یارانه داده می‌شود اما به حمل و نقل عمومی نه. و می‌خواهند حمل و نقل عمومی را به بخش خصوصی واگذار کنند. شهرداری این اختیار را دارد و درحال حاضر هم چنین کاری می‌کند.

حجت نظری نیز در مخالفت با این لایحه افزود: مذاکره صرف مجوز نمی‌خواهد. از طرفی خود شهرداری می‎گوید هر قیمت‎گذاری بعدی باید در قالب یک لایحه باشد. با این وصف اگر قرار باشد هر بار یک لایحه ارائه شود، پس لایحه امروز نیاز نبوده است و فقط منجر به شانتاژ علیه مدیریت شهری خواهد شد.

او افزود: مصوبه‎ای وجود دارد بنام طرح جامع سرمایه‎گذاری و این مصوبه شورا، امور سرمایه‎گذاری را به سازمان سرمایه‎گذاری واگذار کرده است، لذا بهتر است این کار به جای معاونت حمل و نقل به عهده سازمان سرمایه گذاری گذاشته شود.

هاشمی نیز ادامه داد: خصوصی سازی، ناوگان اتوبوسرانی تهران را نابود کرده است.

مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم به‎عنوان موافق گفت: این لایحه اصلا مربوط به کاهش یا افزایش قیمت نیست. چراکه اگر قیمت‎گذاری بیشتر از عدد استاندارد شود، شهرداری مابه‎التفاوت آن را بصورت سوبسید پرداخت می‎کند.

وی افزود: دوستان دقت داشته باشند که شهرداری می‎خواهد برای پروژه های مشارکتی قیمت کالا و خدمات را تعیین کند و این موضوع حیاتی و ضروری است.

محمد علیخانی هم در موافقت با این لایحه گفت: این لایحه یک ضابطه‎گذاری برای مذاکره است. پیشنهاد می‎کنم که دوستان با فوریت طرح موافقت کنند و سپس دو کمیسیون عمران و حمل و نقل و برنامه و بودجه، طرح را بررسی  و به صحن ارائه کنند و به رای گذاشته شود..

در نهایت این لایحه به رای گذاشته شد و با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید