در گزارش اقتصادنیوز مطرح شد

احتمال افزایش 20 میلیونی وام ودیعه مسکن در پایتخت

کدخبر: ۴۱۵۱۳۳
اقتصادنیوز :‌ رقم وام ودیعه مسکن هفته آینده مشخص می شود به نظر می رسد امسال نیز این وام حدود 20 درصد مبلغ رهن مستاجران را پوشش دهد هرچند که تجربه سال گذشته نشان داد که این وام چندان به کار مستاجران نمی آید .
احتمال افزایش 20 میلیونی وام ودیعه مسکن در پایتخت

به گزارش اقتصادنیوز ، سه فرمان ستاد ملی کرونا برای مهاربازار اجاره امسال نیز تمدید شد. سال گذشته همزمان با آغاز فصل جابه جایی ها و در روزهایی که آمار کرونا هر روز رکورد می زد ستادملی کرونا برای کاهش جا به جایی ها سه تصمیم گرفت .

 نخست الزام به تمدید قرار دادهای اجاره ، افزایش سقف مجاز اجاره بها در تهران تا 25 درصد ، در کلان شهرهای دیگر تا 20 درصد و 15 درصد در سایر مناطق شهری . همچنین برای کمک به مستاجران وام تسهیلات ودیعه مسکن نیز به پیش بینی شد . مبلغ این وام برای تهران 50 میلیون در سایر کلان شهرها 30 و در شهرهای کوچک 15 میلیون با نرخ سود ۱۳ درصدی بود.

حدود  ۲۱۴ هزار مستاجر در سراسر کشور از تسهیلات ودیعه مسکن استفاده کردند . این درحالی بود که بیش از 900 هزار نفر برای استفاده از این وام ثبت نام کرده و 815 هزار نفر واجد شرایط شده بودند .

برخی مستاجران ، دلیل استقبال کم از این فرصت پیش بینی شده از سوی ستاد ملی کرونا را  سنگ اندازی بانک ها و درخواست تضامینی بیش از آنچه در ستاد کرونا پیش بینی شده بود عنوان کرده اند وسهم وام های 15 میلیونی بیش از سایر وام هاست .

برخی از بانک ها نیز از دادن وام 50 میلیونی به خانه های مناطق 20 و یک به بهانه این که در تقسیم بندی های شهرری و شمیرانات قرار می گیرند شانه خالی کردند .

برخی از دور زدن های قانونی هم درجریان پرداخت وام ها مشخص شد . مانند قرار دادهای صوری که موجب شد ارائه سند و بازدید کارشناس هم به شرایط اعطای این وام ها افزوده شود .

وام ودیعه حدود 20 درصد مبلغ رهن مستاجران را پوشش می داد و امسال نیز به نظر می رسد این مبلغ تا 70 میلیون افزایش پیدا کند هرچند در اولین جلسه ستاد ملی کرونا این رقم مصوب می شود و هنوز رقم نهایی آن مشخص نیست .  

دستورالعمل سقف اجاره بها نیز به نظر می رسد تنها از سوی مالکان منصف اجرایی شده است و بسیاری از موجران ، مستاجران را برای افزایش بیش از 25 درصد اجاره بها تحت فشار گذاشته اند .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید