متوسط قیمت آپارتمان؛ 28 میلیون تومان

کاهش قیمت مسکن برای دومین ماه پیاپی

کدخبر: ۴۱۵۲۳۵
متوسط قیمت مسکن در اردیبهشت 526 هزار تومان ارزانتر شد.در واقع قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به ماه قبل 1.8 درصد ارزانتر شده است. این اتفاق برای دومین بار پیاپی است که در سال 1400 رخ می دهد.
کاهش قیمت مسکن برای دومین ماه پیاپی

به گزارش اقتصاد نیوز، سال 1400 با کاهش متوسط قیمت مسکن در تهران آغاز شده است بانک مرکزی می گوید در دومین ماه سال نیز روند رشد قیمت منفی بوده است. کاهش 1.8 درصدی قیمت مسکن در اردیبهشت در ادامه کاهش 3.1 درصدی افت قیمت فروردین ماه است. با این حساب در سال 1400 منحنی متوسط قیمت مسکن در تهران نزولی بوده است. نزولی که به نظر می رسد به دلیل کاهش تقاضا است زیرا امار معاملات در تمامی مناطق در مقایسه با مشابه سال قبل از افت زیادی حکایت دارد.

این گزارش نشان می دهد میزان معاملات اردیبهشت در مقایسه با فروردین 88 درصد رشد داشته اما در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 65 درصد ریزش داشته است. حجم معاملات در دومین ماه سال 3 هزار و 938 واحد بوده است. این در حالی است که در ماه مشابه سال قبل 11 هزار و 310 معامله انجام شده است. به نظر می رسد یکی از دلایل ریزش رشد معاملات سالانه در میانه بهار به تعطیلی صنوف و پیک چهارم کرونا باز می گردد.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 60 میلیون تومان گزارش شد این معامله به منطقه یک تهران اختصاص داشته است. متوسط گرانترین معامله اردیبهشت در مقایسه با ماه قبل حدود 6 میلیون و 500 هزار تومان کاهش قیمت نشان می دهد. در واقع کاهش قیمت ماهانه در این منطقه حدود 10 درصد بوده است. کمترین رقم معامله ثبت شده در بازار املاک تهران نیز در منطقه 18 تهران ثبت شده است. این منطقه در کنار منطقه یک رکورد دار معاملات تهران هستند. در منطقه یک میانگین گرانترین معامله ثبت می شود و در منطقه 18 میانگین ارزانترین.

گزارش بانک مرکزی می گوید: در دومین ماه سال متوسط ارزانترین معامله برای هر متر آپارتمان  11 میلیون و 970 هزار تومان بوده است این رقم در مقایسه با ماه نخست فصل یک میلیون و 480 هزار تومان کمتر بوده است. در منطقه 18 متوسط کاهش قیمت حدود 11 درصد برآورد می شود. بنابراین در منطقه ارزان نشین میزان کاهش قیمت سرعت بیشتری از منطقه گران تهران داشته است.

تقسیم برابر مناطق در کاهش و رشد قیمت

بنابر اطلاعات بانک مرکزی در ماه گذشته نیمی از مناطق رشد قیمت و نیمی از مناطق افت قیمت را ثبت کرده اند. در منطقه 22 میزان افت قیمت 7 میلیون و 200 هزار تومان بوده است که در مقایسه با فروردین 26 درصد کاهش نشان می دهد. در میان مناطقی که سنسور رکود بازار مسکن هستند آمارها نشان می دهد وضعیت به جهت رشد معاملات صعودی بوده است. در منطقه یک و سه شاهد افزایش معاملات بوده ایم. در قیمت اما این همسویی وجود ندارد زیرا قیمت منطقه یک کاهشی بوده است و قیمت در منطقه سه رشد نشان می دهد. البته میزان رشد قیمت منطقه سه بسیار کمتر از کاهش قیمت در منطقه یک بوده است. در منطقه یک متوسط قیمت نزدیک به 10 درصد افت داشته اما در منطقه سه قیمت ها زیر یک درصد رشد تجربه کرده اند.


برای دسترسی به فایل کامل گزارش اینجا را کلیک کنید


 

attachedFile: دانلود
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید