تهران جزو ۱۰ شهر پر ریسک از نظر بلایای طبیعی و مخاطرات انسان‌ساز

کدخبر: ۴۲۲۳۲۴
اقتصادنیوز :‌سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گفت :‌تهران جزو ۱۰ شهر پر ریسک از نظر بلایای طبیعی و مخاطرات انسان‌ساز است .
تهران جزو ۱۰ شهر پر ریسک از نظر بلایای طبیعی و مخاطرات انسان‌ساز

به گزارش اقتصادنیوز ،سید آرش حسینی میلانی عصر امروز در مراسم تقدیر از آتش‌نشانان عملیات اطفای حریق پالایشگاه تهران گفت: بسیار خوشحالم در جمع آتش‌نشانانی که در سریعترین و بهترین وجه، امنیت شهر تهران را تامین می‌کنند، حضور دارم. سازمان آتش‌نشانی یکی از سازمان‌های متخصص، متعهد و توانمندی است که توانمندی خود را به اثبات رسانده و روند تکاملی را در روند مدیریت بحران داشته است. 

وی با بیان اینکه در حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه تهران شاهد یک هم‌افزایی و اتحاد گسترده میان آتش‌نشانان شهر تهران و سایر شهرها و آتش‌نشانان فرودگاه‌ و وزارت نفت بودیم، اظهار داشت: این هم‌پیوندی عبرت و درس بزرگی است تا در مورد سایر استرس‌ها و مسائلی که در منطقه شهری و حریم تهران وجود دارد، توانمندی‌ها را یکی کرده و با هم افزایی آن را تقویت کرد. 

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به حادثه پلاسکو تصریح کرد: حادثه ساختمان پلاسکو هشدار و عبرت‌هایی را برای شهر تهران و مدیریت شهری به همراه داشت. همین مسأله موجب شد تامین تجهیزات لازم و به‌روز آتش‌نشانی به عنوان یک اولویت اصلی در شورای پنجم مدنظر قرار گیرد و در فرصت طلایی که وجود داشت، این تجهیزات و امکانات خریداری شدند که برای این کار، حدود ۴۲۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شد. 

حسینی میلانی با اشاره مصوبات شورای پنجم در حوزه مدیریت بحران و سازمان آتش‌نشانی خاطرنشان کرد: گام دوم، ابتکاری بود که شورای پنجم با تخصیص مطمئن منابع اخذ عوارض ایمنی برداشت که با این کار، مشکلات مربوط به تخصیص بودجه رفع و منابع مطمئن و پایداری مالی تأمین شد. ما امیدواریم این روند در شورای ششم ادامه یابد و تامین منابع پایدار آتش‌نشانی جزو اولویت‌های مدیریت شهری باشد. 

وی ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی اقدامات مهم دیگری در حوزه مدیریت سیلاب و رفع حریق در کوهستان داشته و در سطح ملی نیز خدمات‌رسانی داشته که توسط سایر شهرها و همچنین دولت مورد تقدیر قرار گرفته است. 

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تاسیسات صنعتی و زیرساخت‌های نفتی به صورت اجتناب‌ناپذیری در مجاورت بافت شهری تهران قرار گرفته است، ابراز داشت: این مجاورت ریسک‌هایی را ایجاد کرده است. تهران جزو ۱۰ شهر پر ریسک از نظر بلایای طبیعی و مخاطرات انسان‌ساز قرار دارد و همین مسأله ایجاد آمادگی از نظر برنامه‌ریزی، فنی و لجستیکی و همچنین آمادگی اجتماعی را ضروری می‌سازد. در این نوع حوادث، هشدارهایی بابت تخلیه احتمالی جمعیت داده می‌شود که این مسأله، ساماندهی ضربتی را ضروری می‌سازد. به همین خاطر لازم است برای نقاط قرمز ارزیابی ریسک جامع انجام شده و آمادگی برای شرایط اَضطراری به ویژه از منظر اجتماعی ایجاد شود. 

حسینی میلانی با بیان اینکه تاسیسات صنعتی و نفتی مجاور بافت مسکونی از حساسیت ویژه‌ای برخوردارند، عنوان کرد: نوسازی زیرساخت‌ها جزو مطالبات نمایندگان شورا است تا میزان ریسک کاهش یابد. البته وزارت نفت بالاترین سطح HSE را رعایت می‌کند اما از نظر زیرساختی، رفع این فرسودگی باید مورد توجه قرار گیرد که نیازمند عزم ملی است. 

وی با تاکید بر اینکه حس امنیت شهروندان از عملیات آتش‌نشانان بسیار با اهمیت است، یادآور شد: حادثه رخ داده اخیر، حس امنیت در شهروندان را تقویت کرد. ما بازتاب‌های خوبی را از نقش آتش‌نشانان از افکارعمومی دریافت کردیم که این مسأله، ناشی از هماهنگی و ازتباط شورای شهر، شهرداری و سازمان‌های مرتبط با مدیریت بحران است‌. 

این عضو هیات رییسه شورای شهر در پایان بر تامین اعتبارات رفاهی برای آتش‌نشانان و ادامه روند رشد و اعتلای سازمان آتش‌نشانی تاکید کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید