سکوت معنا دار در قیمت اوراق تسه

پیش بینی قیمت وام مسکن + نمودار

کدخبر: ۴۲۴۱۲۰
هزینه وام مسکن در سطح ثابتی قرار گرفته است . روند هزینه های وام مسکن دریک ماه گذشته دو تحلیل متفاوت از روند قیمت تهیه وام در روزهای آینده را گزارش می دهد
پیش بینی قیمت وام مسکن + نمودار

به گزارش اقتصاد نیوز، قیمت اوراق تسهیلات وام مسکن در سه روز اخیر در کانال 60 هزار تومان قرار گرفته وثابت مانده است. روند هفتگی متوسط قیمت اوراق و روند روزانه دو تعبیر مختلف از پیش بینی هزینه وام مسکن در روزهای آتی را در بردارد.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

هزینه خریداوراق مسکن ثابت ماند

هزینه تهیه اوراق تسهلات بانک مسکن برای خرید وام هر روزه در بازار خرید و فروش این اوراق تعیین می شود. این قیمت اساس محاسبات هزینه کلی پرداختی توسط مجردین و متاهلین در هر روز بوده و درنهایت نرخ سود اخذ وام را تغییر می دهد. 

در همین راستا قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در سه روز ابتدای هفته اخیر در کانال 60 هزار تومان بوده و تغییری را به ثبت نرسانده است. با این حال این کانال قیمتی بالاترین هزینه را برای متقاضیان در تیرماه رقم زده بطوریکه هزینه تهیه وام برای مجردین در این سه روز تقریبا معادل با 17 میلیون تومان بوده و سقف پرداخت متاهلین برای دریافت وام 29 میلیون تومان بوده است.

چرا که سقف خرید اوراق را بانک مسکن برای مجردین  140 میلیون تومان و برای متاهلین 240 میلیون است یعنی مجرد ها نیازمند خرید نهایتا 280 ورق و متاهلین 480 ورق هستند.

از آنجا که متقاضیان مجبور به پرداخت این هزینه ها تا 12 سال بعد خواهند بود محاسبات نشان میدهد در مجموع با احتساب قیمت اوراق در سه روز گذشته که تقریبا 60 هزار تومان به ازای هر ورق بوده مجردین باید 177 میلیون تومان و متاهلین 329 میلیون تومان در این مدت به بانک مسکن باز پرداخت کنند.

مسکن

نرخ سود وام در سطح 20.8 درصد

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند.

این نرخ با توجه به دو پرداختی که متقاضیان در ازای وام می پردازند از میزان اسمی خود جدا خواهد بود.  مثلا دراین تاریخ مجردین در ابتدا هزینه ای را بابت خرید اوراق پرداخته اند که معادل با 17 میلیون تومان بوده و هزینه ای را طی اقساط معلوم در طول 12 سال باید باز پرداخت کنند که طبق محاسبات 177 میلیون تومان بوده است. این دوهزینه رقمی دیگر از نرخ سود را به ثبت می رساند.

درهمین خصوص محاسبات نشان میدهد نرخ سود وام مسکن در این تاریخ معادل با 20.8 درصد بوده که بیشترین نرخ سود در تیز ماه 1400 تلقی می شود.

مسکن

پیش بینی ها از روند قیمتی اوراق در روزهای آتی

قیمت وام مسکن در روزهای گذشته روندی صعودی داشته و در نهایت در مرز 60 هزار تومان قرار گرفته است. البته تغییر جزئی قیمت ها در سه روز اخیر به حدی بوده که برخی تحلیل گران اشاره دارند قیمت ها به سقف برخورد کرده و احتمالا در روزهای آتی روندی نزولی داشته باشد. کما اینکه در روز گذشته به مقدار کمی جهت روند قیمت اوراق رو به پایین بوده است. اما دسته دوم که اکثریت دارند این علامت را بسیار ضعیف می دانند و اعتقاد دارند بر اساس بازه زمانی هفت روزه و ماهانه نمی توان گفت روند در روزهای اتی نزولی است. 

بر اساس این دیدگاه بررسی متوسط هفت روزه قیمت اوراق نشان میدهد در روزهای اخیر روند قیمت اوراق صعودی بوده بنابراین همچنان این روند ادامه خواهد داشت.

رشد ماهانه قیمت وام مسکن نیز در بررسی دیگری برابر با 6.7 درصد بوده که در مقایسه با روزهای قبل نشان می دهد قیمت وام مسکن در بازه ماهانه کماکان صعودی بوده است و حتی شیب افزایش بیشتر شده است.

در مجموع تحلیل گران در این گروه اعتقاد دارند علامت تغییرات روزانه اوراق مسکن فعلا مبهم است و اطلاعاتی خاصی نمی دهد اما بر اساس بازه هفتگی و ماهانه پیش بینی می شود قیمت اوراق وام مسکن که بازتاب دهنده هزینه تامین مالی خرید خانه است فعلا کاهشی نباشد.

مسکن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید