قرارداد اجاره نیمه دوم سال مشمول ودیعه مسکن می شود؟

کدخبر: ۴۳۰۵۷۶
اقتصادنیوز :پیگیری ها از حل اختلال در سامانه ودیعه مسکن در روزهای آینده حکایت دارد.
قرارداد اجاره نیمه دوم سال مشمول ودیعه مسکن می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  در ماه‌های اول امسال دولت همانند سال گذشته به فکر مستاجران در این ایام شیوع ویروس کرونا بود به طوری که در همان روز‌های ابتدایی مصوبه تمدید اجاره‌ها تا پایان سال را اعلام کرد و در ابتدای تابستان هم مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره در تهران را اعلام کرد که البته این مصوبه تنها به کلام ختم شد چرا که برای این مصوبه دولت هیچ ابزار کنترلی نداشت و بسیاری از مستاجران خبر از افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی نرخ‌های اجاره می دادند.

البته دولت مصوبه دیگری هم تحت عنوان پرداخت وام ودیعه مسکن تا سقف ۷۰ میلیون تومان را هم برای حمایت از مستاجران در دستور کار خود قرار داد که همین مصوبه باعث خوشحالی و ثبت نام بسیاری از متقاضیان شد.

طولی نکشید که سایت ثبت نام وام ودیعه مسکن بعد گذشت چند روز از دسترس خارج شد و هم اکنون بسیاری از متقاضیانی که ثبت نام کرده و مشمول دریافت این تسهیلات بودند هم با مشکل مواجه شدند.

بعد از یک ماه ثبت نام هیچ خبری از  وام ودیعه مسکن نیست

در همین رابطه وحدتی یکی از مستاجران که برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کرده بود، در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در اوایل تیرماه برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کرده ام، اما هنوز بعد از گذشت یک ماه هیچ خبری از تایید شدن و یا مشمول نبودن اعلام نمی‌شود، گفت: در تیرماه که به سایت طرح اقدام ملی مسکن مراجعه می‌کردم سایت در حال بررسی نشان می‌داد، اما در حال حاضر که به سایت مراجعه می‌کنم سایت از دسترس خارج شده و خطا می‌دهد.

او ادامه داد: من به امید این وام امسال با مالک توافق کردم که رهن را افزایش دهد، اما در حال حاضر که این مشکل ایجاد شده نمی‌دانم چه کار باید کنم متاسفانه نه قسمت پشتیبانی پاسخ می‌دهد و نه خود مسئولان اعلام می‌کنند که چه کار باید کنیم و یا به کجا مراجعه کنیم؟!

 بسیاری از بانک ها تسهیلات را پرداخت نمی کنند

خدایی یکی دیگر از مستاجران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه فصل اجاره و جابه جایی تمام شده، اما هنوز خبری از پرداخت وام ودیعه مسکن نیست، گفت: نمی‌دانم باید به کجا برای دریافت این تسهیلات مراجعه کنم البته هنوز بسیاری از بانک‌ها هم که این تسهیلات را پرداخت می‌کنند  تکلیف خودشان را نمی دانند.

او بیان کرد: در سال گذشته برای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی بانک‌ها به زور با ۲ ضامن موافقت می‌کردند به طور قطع برای تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی کمتر از ۲ یا ۳ ضامن کاری انجام نمی‌دهند.

امکان ورود به سایت طرح اقدام ملی مسکن  نیست 

براساس این گزارش مرادی یکی دیگر از مستاجران که برای دریافت این وام با مشکل بسیار زیادی روبرو شده بود، گفت: در حال حاضر امکان ورود به سایت وجود ندارد. زمانی که خبری او به صورت رسمی اعلام می‌کنند باید عملیاتی کنند. 

او بیان کرد: بسیاری از بانک‌ها هزاران بهانه می آورند که وام را پرداخت نکنند.

آیا دولت قصد پرداخت تسهیلات را دارد؟

حسنی یکی دیگر از این مستاجران که از اقساط بالای این وام‌ها گله‌مند بود،  گفت: وقتی که مستاجری در پرداخت اجاره مانده چگونه می‌تواند اقساط این تسهیلات  به مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را پرداخت کند.

او ادامه داد: اصلا دولت قصد دارد این تسهیلات را پرداخت کند فصل اجاره دارد به پایان می‌رسد و زمانی که قرارداد‌ها منعقد شود دیگر پرداخت این تسهیلات معنایی ندارد.

محمودی یکی دیگر از مستاجران افزود: یک ماه است که برای این وام ثبت نام کرده ام، ولی هربار که مراجعه می‌کنیم به سایت در انتظار استعلام قرار می گیریم و به هر بانکی هم که می‌رویم می‌گویند که ما سهمیه ندارم و در سال گذشته سهمیه ما به اتمام رسیده است.

متقاضیان در نیمه دوم سال مشمول دریافت وام ودیعه مسکن نمی شوند 

براساس این گزارش با پیگیری‌هایی که انجام دادیم اعلام شد که این سایت به زودی و تا چند روز آینده درست می‌شود و در حال به روز رسانی است و متقاضیان نگران نباشند چرا که هنوز دو ماه برای ثبت نام فرصت دارند.

یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی  گفت: برنامه‌ای برای تمدید مهلت ثبت نام برای متقاضیان وام ودیعه مسکن نداریم و هنوز تصمیمی برای متقاضیانی که در نیمه دوم سال قرارداد دارند نگرفته ایم.

تاکنون ۲۵۰ هزار خانوار برای وام ودیعه مسکن  ثبت نام کرده‌اند

 محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین آمار ثبت نام کنندگان وام ودیعه مسکن، گفت: امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ودیعه مسکن پیش بینی کردیم و تاکنون ۲۵۰ هزار خانوار ثبت نام کرده‌اند و این وام برای افرادی است که تاکنون دریافت نکرده اند و سقف این وام برای تهران به ۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

اسلامی گفت: دلیل اصلی پرداخت این وام این است که مردم اثاث‌کشی نکنند و در راستای حمایت از مستاجران برای خانه دار شدن، ما زمین ۹۹ ساله برای ساخت واحد اجاره‌ای می‌دهیم.

با این حال به نظر می‌رسد در میان مشکلاتی که کرونا برای معیشت مردم ایجاد کرده، مستاجران همچنان در زمین صاحب‌خانه و بانک پاسکاری می‌شوند. در نهایت هم نه صاحب‌خانه‌ها به میزان افزایش اجاره قانونی رضایت می‌دهند نه بانک‌ها قصد دارند با شرایط آسان‌تری به مستاجران وام بدهند.

اما امیدواریم وزارت راه و شهرسازی هر چه سریعتر اقدامات لازم برای دریافت این تسهیلات را فراهم کند و با توجه به آنکه به اواسط فصل جابه جایی‌ها رسیده ایم و بسیاری از قرارداد‌های مستاجران در این روز‌ها منعقد می‌شود بنابر این بسیاری از متقاضیان چشم انتظار هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید