امید به امکانات ملی برای حل مشکل تهران

کدخبر: ۴۳۲۷۶۲
اقتصادنیوز : انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران حواشی کوچک و بزرگ زیادی داشت و این حواشی از زمان درز خبر آن توسط برخی چهره‌های درون شورا به یکی از رسانه‌ها آغاز شد. قرار بود تصمیم داخلی شورا داخلی بماند و تا زمانی که پوشش رسمی در جلسه علنی به خود نگرفته، کسی از گزینه انتخاب شده شورای ششم مطلع نشود اما ساعتی پس از آن جلسه خبر انتخاب علیرضا زاکانی رسانه‌ای شد.
امید به امکانات ملی برای حل مشکل تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایمنا ،نخستین جلسه علنی شورای شهر که فردای همان شب انتخاب شهردار برگزار شد هم خالی از حاشیه نبود و صحبت‌های درون صحن این شائبه را مطرح کرد که انتخاب زاکانی با فشارهای سیاسی خارج از شورا بوده است. به هر روی یکشنبه هفته جاری زاکانی رسماً شهردار تهران شد و باید مراحل قانونی خود را برای تأیید وزارت کشور طی کند.

از سوی دیگر فرایند انتخاب شهردار موجب شد تا برخی چهره‌های شناخته شده جامعه حقوقی کشور نیز به روند غیر قانونی آن اعتراض کنند تا حواشی انتخاب زاکانی وارد مرحله تازه‌ای شود. نامه سازمان بازرسی کل کشور خطاب به مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز مزید بر علت شد و حرف و حدیث‌ها را درباره انتخاب شهردار تهران بیشتر کرد.

تذکر سازمان بازرسی برای مدرک تحصیلی شهردار تهران

در این نامه که به تازگی و پس از رأی اعضای شورای شهر به علیرضا زاکانی خطاب به مهدی چمران نوشته و ارسال شده به صراحت عنوان شده است که ضوابط و مقررات مربوط به انتخاب شهرداران از جمله آئین نامه اجرایی شرایط احراز سمت شهردار مصوب ۴ دی ماه سال ۱۳۹۷ از نظر ارتباط مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی باید مدنظر گیرد.

در این نامه تصریح شده است که شورای شهر باید از هرگونه تصمیم‌گیری بر اساس فشارهای سیاسی، امور حزبی و جناح بندی گروهی بر خلاف منافع عمومی و مصالح شهروندان اجتناب کند.

هرچند که ایمان شمسایی مشاور رسانه‌ای سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با نامه این سازمان به رئیس شورای شهر تهران توضیح داد که محتوای نامه برای انتخاب شهرداران کلی است و اشاره به انتخاب فرد خاصی ندارد و اصلاً نام فردی تصریح نشده و اشاره به انتخاب فرد خاصی ندارد اما همین نامه‌نگاری در کش و قوس قانونی بودن یا نبودن انتخاب زاکانی، باعث شد تا اعتراضات به انتخاب شهردار جدید پایتخت بیشتر شود.

  رئیس شورای شهر در خصوص این نامه توضیح شفافی ارائه نداد و در پاسخ به خبرنگاران گفت: این نامه محرمانه است و نباید درباره آن توضیح دهم. در این نامه به شرایط کسانی که می‌خواهند شهردار شوند، اشاره شده و توضیحاتی که در حد مسائل اصلی بوده، یادآوری شده و توصیه کرده‌اند که رعایت شود.

اگر قانونی نیست، استعفا دهید

همچنین بسیج دانشجویی هفت دانشگاه تهران خطاب به علیرضا زاکانی در خصوص تخلف در انتخاب شهردار تهران نامه‌ای منتشر کرد و نوشت:

"به نظر می‌رسد شما طبق قوانین، صلاحیت قانونی لازم جهت تصدی شهرداری تهران را دارا نیستید؛ زیرا طبق بند ب ماده یک «بخشنامه تعیین مدارک و رشته‌های تحصیلی موضوع تبصره ۱ ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوب ۱۳۹۷/۹/۲۵ هیئت وزیران»، رشته تحصیلی شما یعنی پزشکی هسته‌ای، جزو رشته‌های مرتبط اشاره‌شده در گروه علوم تجربی نمی‌باشد.

بسیج دانشجویی، از جناب‌عالی که خود زمانی در این شجره طیبه فعالیت داشته و جلودار بوده‌اید، انتظار دارد که در اسرع وقت در جلسه‌ای پاسخ ایرادات وارده را اعلام نموده و در صورت نداشتن جوابی مستدل و قانونی، از قبول سمت شهرداری تهران خودداری کرده و استعفای خود را از این مسئولیت اعلام کنید."

انتقادها را پیش‌بینی کرده بودم

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص انتقادهایی که این روزها از جانب چهره‌های حقوقی و فعالان دانشجویی به انتخاب شهردار تهران مطرح شده و حتی از سوی یکی از حقوق‌دان‌ها احتمال باطل شدن آن در دیوان عدالت اداری مطرح شده است، گفت: تذکری که در روز رأی‌گیری دادم به دلیل پیش‌بینی این انتقادها بود و گفتم شورای یک رأیی بدهد که خالی از هر گونه ابهام و اشکال، شفاف و قطعی باشد.

او به سخنانش در جلسه رأی‌گیری اشاره کرد و گفت: در روز رأی‌گیری مطرح کردم که ممکن است این رأیی که ما می‌دهیم مشروط شود و اگر شرط آن محقق نشود، رأی ما دچار مشکل حقوقی می‌شود و این پیش‌بینی من محقق شد و در حال حاضر مورد ابهام و سوال قرار گرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: به هر حال اعضایی که اکثریت شورا هم هستند این موضوع را دنبال می‌کردند و امیدوارم به دلیل اینکه برای حیثیت شورا احترام زیادی قائل هستم این اتفاقات نیفتد و رأی شورای شهر قطعی شود.

سازمان بازرسی به شوراها هشدار داده است

امانی در خصوص نامه سازمان بازرسی در خصوص شرایط انتخاب شهردار گفت: سازمان بازرسی یک نامه کلی به رؤسای شوراهای سراسر کشور زده است. در این نامه به همان موضوعی اشاره شده که من تذکر دادم یعنی تاکید شده به مُرّ قانون عمل کنید. قانون برای شرایط احراز شغل شهردار یکسری شرایط گذاشته و این آئین نامه توسط وزارت کشور ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: در آن آئین‌نامه سابقه مدیریت برای شهرداران شهرهای مختلف تعریف و رشته و مقطع تحصیلی مشخص شده است، چون بعضی از شوراها در گذشته این شروط را رعایت نکرده بودند و باعث شد نمایندگان مجلس، وزیر کشور را به مجلس احضار کنند و به او کارت زرد بدهند.

امانی گفت: مجلس به وزیر کشور اعتراض کرد که چرا این شرایط را رعایت نکرده است و سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نامه هشدار داده که آقایان شوراها، در انتخاب شهردار دقت و این شرایط را حتماً در انتخابتان لحاظ کنید. البته سازمان بازرسی یک نامه کلی به تمام رؤسای شوراها از جمله آقای چمران رئیس شورای شهر تهران زده است و اسم کسی را هم نیاورده، ولی تاکید کرده که این شرایط را حتماً رعایت کنید.

استدلال موافقان شهردار شدن زاکانی

او در پاسخ به این پرسش که شورای شهر تهران گزینه‌های متنوعی برای انتخاب شهردار داشت چرا به گزینه‌ای رسید که در خصوص داشتن ویژگی‌های قانونی او ابهاماتی وجود دارد گفت: نمی‌شود یکطرفه قضاوت کرد. آقای زاکانی یک شخصیت ملی است، چهار دوره نماینده مجلس بوده و در حال حاضر رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: زاکانی یک شخصیت صاحب برند است و استدلال کسانی که به وی رأی دادند این بود که تعامل خوبی با سران قوا دارد و می‌تواند کل نظام را پشت شهرداری تهران بیاورد. آنها معتقد بودند که بعضی از مشکلاتی که ما خودمان نمی‌توانیم حل کنیم و باید دولت و قوای دیگر به ما کمک کنند، می‌تواند با پیگیری زاکانی حل شود.

 باید دید شورایی که با شعار ازدست ندادن زمان در انتخاب شهردار آینده تهران، زودتر از آغاز رسمی زمان فعالیت خود کار بررسی گزینه‌های شهرداری را بررسی کرده بود و هواداران آن به شورای پنجم که سه بار شهردار عوض کرد انتقادات جدی داشتند، در برابر مشکلات حقوقی احتمالی انتخاب چه واکنشی نشان می‌دهد. اثبات قانونی بودن یا نبودن این انتخاب برای دستگاه قضائی کشور نیز یک آزمون بزرگ است تا بنا به هر تصمیمی که گرفته می‌شود، بتواند اذهان عمومی را در خصوص انتخاب شهردار قانع کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید