راهکار شورای شهر درباره دوچرخه سواری زنان در تهران/پارک مخصوص ایجاد می‌کنیم!

کدخبر: ۴۳۵۳۰۳
اقتصادنیوز : اعضای شورای ششم شهر تهران می‌گویند؛ دادن مجوز به دوچرخه‌سواری زنان یا منع آن‌ها، بر عهده مدیریت شهری نیست و آن‌ها برای دوچرخه‌سواری بانوان پارک‌های ویژه ایجاد می‌کنند.
راهکار شورای شهر درباره دوچرخه سواری زنان در تهران/پارک مخصوص ایجاد می‌کنیم!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد 24 ، نخستین بار دادستان اصفهان بود که در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ اعلام کرد که بر طبق فتوای علما و همچنین بر اساس قانون، دوچرخه‌سواری بانوان در فضا‌های عمومی فعل "حرام" است و به نیروی انتظامی اعلام‌ شد اگر مواردی از دوچرخه‌سواری بانوان در سطح شهر دیده شد، اول به صورت محترمانه تذکر داده و اگر فرد مدارک هویتی دارد از وی دریافت شود و در غیر این صورت دوچرخه توقیف شود.

بعد از آن غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه گزارش‌ها درباره دستور دادستان اصفهان مبنی بر ممنوعیت دوچرخه سواری زنان را «برداشت ناقص» خواند و گفت که دوچرخه‌سواری زنان بر اساس قانون «اگر با رعایت ضوابط شرعی باشد، منعی ندارد».

به گفته او، «بی‌حجابی در داخل خودرو یا روی موتور و دوچرخه هیچ تفاوتی ندارد بنابراین دوچرخه‌سواری برای ما موضوعیت ندارد بلکه آنچه موضوعیت دارد، رعایت عفاف و حجاب است». با این پیش شرط قانونی، حق دوچرخه سواری برای زنان محفوظ است. 

در دوره گذشته مدیریت شهری، مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر دوره پنجم از دوچرخه‌سواری زنان حمایت کرده و بارها در شعارهایشان از توسعه‌ فضاهای دوچرخه‌سواری ایمن برای آن‌ها سخن گفتند. تلاش‌های مدیریت شهری بود یا تغییر ذائقه زنان تهرانی، هرچه که بود طی چند سال اخیر زنان بیشتری پا به رکاب در تهران دیده می‌شوند. 

اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا مدیران شهری فعلی که همه از بدنه اصولگرایی هستند و علیرضا زاکانی، شهردار منتخبشان نیز از سیاسیون تندرو محسوب می‌شود، با دوچرخه‌سواری زنان در شهر همراهی خواهد کرد یا نه. در شرایطی که پرویز سروری، نائب رییس شورا نیز اعلام کرده که دوچرخه‌‎سواری جز اولویت‌های مدیریت شهری جدید نیست.

بیشتر بخوانید: پاسخ عضو شورای پنجم به انتقاد قالیبافی‌ها نسبت به طرح توسعه دوچرخه‌سواری در تهران/۱۴۴ هزار سفر با دوچرخه در تهران صحت دارد

جعفر تشکری هاشمی، رییس احتمالی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای ششم تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در این دوره با دوچرخه‌سواری زنان همراهی خواهد شد یا خیر به جامعه ۲۴ می‌گوید: دوچرخه‌سواری اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد، وسیله نقلیه پاکی است که برای مسیر‌های کوتاه، نقاط جاذب سفر و سایر مد‌های حمل و نقل عمومی قابل استفاده است، بنابراین نگاه ما نگاه حمل و نقلی به این وسیله است و می‌تواند در تهران مورد استفاده قرار گیرد منتها نه با آن سبک و سیاقی که در دوره قبل پرداخته شده است.

او ادامه می‌دهد: تاکنون هیچ نگاه جنسیتی به موضوع دوچرخه‌سواری زنان مطرح نشده است و به اضافه اینکه سازمان‌ها و نهاد‌های دیگری هستند که در اینباره تصمیم می‌گیرند؛ شهرداری اصولا خدمات‌دهنده است. اینکه بگوییم ۵ هزار کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری می‌خواهیم را مطلوب نمی‌دانم، ما باید حد فاصل ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی و نقاط جاذب سفر، خدمات دوچرخه‌سواری را ارائه کنیم.

این عضو شورای ششم شهر تهران با بیان اینکه طی دوره گذشته اتفاق بزرگی در حوزه دوچرخه‌سواری نیفتاده است، اظهار می‌کند: ادعا شده در تهران ۲۰۰ کیلومتر شبکه دوچرخه‌سواری داریم که آن هم با توجه به اینکه باید مسیر‌ها ایمن باشند، حتما معاونت حمل و نقل باید بررسی بیشتری روی آن‌ها انجام دهد.

تغییر قوانین شهر برای دوچرخه‌سواری زنان بر عهده مدیریت شهری نیست

سید محمد آقا میری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به این پرسش در گفت‌‎وگو با جامعه ۲۴ می‌گوید: ما می‌خواهیم شرایط رفاه اجتماعی و تفریحی برای خانواده‌ها حاصل بشود، اینکه مکان آن کجاست، مهم است. ما می‌خواهیم یکسری پارک‌ها را برای بانوان اختصاص دهند که با لباس راحتی ورزش کنند.

او ادامه می‌دهد: تردد داخل شهر، قوانین دارد و خارج از سیستم شهردار است. شهرداری نمی‌تواند بگوید برو یا نرو، ممکن است نیروی انتظامی یا گشت ارشاد با آن مخالفت کند؛ اما من باید امکانات رفاهی‌اش را ایجاد کنم؛ مثلا یک پارکی ایجاد می‌کنیم که مخصوصا خواهران است و یا تعداد آن را گسترش دهیم، آن وقت می‌گوییم بسم‌الله هرکسی می‌خواهد ورزش کند به این پارک‌ها برود.

این عضو شورای ششم می‌گوید: ما دنبال این قبیل موضوعات هستیم، اختیار تغییر قوانین شهر برعهده ما نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید