اقتصادنیوز گزارش می دهد

بازگشت کرسی شهردارپایتخت به کابینه/ حضور تشریفاتی دردی از تهران درمان می‌کند؟

کدخبر: ۴۳۸۹۰۳
اقتصادنیوز :‌دیروز علیرضا زاکانی به جلسه هیات دولت دعوت شد . عکس خندان او در کنار ابراهیم رییسی در برخی از سایت های خبری منتشر شد . پیش از این نیز زاکانی وعده داد بود در صورت انتخاب به عنوان شهردار تهران از ظرفیت دولت به نفع پایتخت استفاده می‌کند .
بازگشت کرسی شهردارپایتخت به کابینه/ حضور تشریفاتی دردی از تهران درمان می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز ،رسم دعوت از شهردار تهران به جلسات هیات دولت با حضور غلامحسین کرباسچی آغاز شده بود و با روی کارآمدن محمود احمدی نژاد در شهرداری به پایان رسیده بود . اما با انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران پس از سال ها  احیا شد .

اما در تمام سال هایی که کرسی شهردار تهران در هیات دولت خاک می‌خورد مدیران شهری وقت، تلاش می کردند با رایزنی این صندلی را به کابینه بازگردانند . در شورای شهر چهارم زمانی که اعضای شورا با رییس جمهور دیدار کردند خواستار بازگشت شهردار تهران به جلسات هیات وزیران شدند اما نتیجه این رایزنی ها تنها  تشکیل کمیسیون ویژه کلان‌شهرها بود .

untitled

اولین شهرداری که ازحضور در هیات دولت منع شد

اولین شهرداری که رسما از حضور در جلسات هیات دولت منع شد محمود احمدی نژاد بود . هرچند که عمر حضور احمدی ن‍ژاد در شهرداری چندان هم  نبود و بسیار  زود بهشت را به مقصد پاستور ترک کرد. او نیز با شهردار منتخب همان کار را کرد که دیگران با او کردند و مانع ورود شهردار[محمدباقر قالیباف] به جلسات هیات دولت شد. درآن زمان محمد خوش‌چهره نماینده وقت تهران و عضو ائتلاف آبادگران در واکنش به این رفتار احمدی‌نژاد خواستار شفاف‌شدن دلایل دعوت نکردن از شهردار تهران برای حضور در جلسات هیات دولت شد و آن را برطرف‌کننده شائبه‌های سیاسی، تبلیغاتی و منفی ارزیابی کرد. خوش‌چهره معتقد بود پیش از این از آقای احمدی‌نژاد شهردار وقت تهران برای حضور در جلسات هیات دولت دعوت نشد. آن زمان خیلی از کارشناسان دلیل این امر را «مشرب سیاسی و خط فکری و جناحی» متفاوت دولت با شهردار وقت تهران می‌دانستند. اما شهرداری تهران یکی از مدیریت‌های استراتژیک در کشور است، زیرا تهران مرکز حکومت و کلان‌شهری است که نزدیک یک پنجم جمعیت کشور و نزدیک به نیمی از فعالیت‌های صنعتی و کارگروهی را در خود جای داده است.

تلاش‌ها و رایزنی‌های گاه و بیگاه اعضای شورای شهر هم نتوانست این طلسم چند ساله را بشکند و شهردار را راهی جلسات هیات دولت کند. در این سال‌ها دولت و شهرداری از طریق رسانه‌هایشان به هم پیغام می‌دادند و کمتر رودررو درخصوص چالش‌های اساسی پایتخت به گفت‌وگو می‌نشستند.

untitled

نجفی طلسم را شکست

رسم فراموش شده حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت با آمدن محمد علی نجفی به شهرداری تهران دوباره زنده شد . او  در جلسه‌ای که برنامه‌های خود را به منتخبان شورای پنجم ارائه می‌کرد یادآوری کرد که با هماهنگی رئیس‌جمهور برای پذیرفتن شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده و به شوخی نیز گفت: برگه‌های سفید امضایی از وزیر کشور دارد که می‌تواند برای برطرف کردن نیازهای تهران به آنها رجوع کند.

unnamed (1)

 بعد از استعفای نجفی از تصدی شهرداری و حضور کوتاه‌مدت افشانی در شهرداری، صندلی شهردار در هیئت دولت به پیروز حناچی که در سال 97 به‌عنوان شهردار پایتخت برگزیده شده بود، رسید .

1398012114462882817138294-780x405

حضور حناچی در این جلسات هم طولانی نشد ، کمی بیش تر از یک سال از حضور حناچی در جلسات هیات دولت گذشته بود که تخلف ساختمانی این نهاد در جماران و برخورد شهرداری با آن باعث شد که او دیگر پیامک حضور در هیات دولت را دریافت نکند .

زاکانی با وعده حمایت سه قوه

با روی کار آمدن شورای ششم دوباره موضوع بازگشت شهردار تهران به جلسات هیات دولت مطرح شد .در جلسه آغاز به کار شورای شهر ششم استاندار تهران در بخشی از صحبت های خود در پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید مصوب کند تا شهردار و استاندار تهران عضو هیات دولت باشند، نه فقط با درخواست و موافقت رئیس دولت این کار انجام شود. مشکلات تهران نیازمند حضور شهردار و استاندار در هیات دولت است و قطعا این اقدام موثر و سازنده است. هر اقدامی در تهران برای کل کشور اثرگذار است.

اعضای شورای شهر ششم معتقد بودند با انتخاب یک چهره سیاسی و ملی می توانند بسیاری از چالش های تهران را حل کنند و از میان دو گزینه نهایی رای اکثریت علیرضا زاکانی بود .زاکانی هم مانند محمد علی نجفی قبل از انتخاب نقلی از رییس جمهور برای حمایت دولت از شهرداری برای حل مشکلات تهران کرد .

او در نشست با جمعی از اساتید، نخبگان و فضلای حوزه علمیه قم  هم گفته بود :‌ تعدادی از اعضای شورای شهر تهران موضوع شهرداری تهران را با من مطرح کردند و من این موضوع را به صحبت با سران قوا منوط کردم.در صحبت با رییس مجلس و رئیس جمهور، ایشان پیشنهاد، وزارت رفاه، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ریاست دفتر ریاست جمهوری را مطرح کردند. 

  زاکانی ادامه داد :‌ در صحبت با آقای رییسی گفتم برای رفع مشکلات شهر تهران نیاز به کمک و یاری ۳ قوه و همه دستگاه‌ها است و آقای رییسی استدلال کردند شما بروید شهرداری و من هم کمک می‌کنم تا مشکلات شهرداری تهران کمتر شود و با خدمت رسانی و همکاری دولت و مجلس، کام مردم شیرین شود و بنده نیز به ایشان قول دادم با همکاری دولت و مجلس بار تهران را از روی دوش دولت بردارم.حالا زاکانی نخستین حضورش در جلسات هیات دولت را به عنوان شهردار تهران تجربه کرده است .  اما تجربه این سال ها نشان داده حضور شهردار تهران در هیات دولت چندان گره ای از مشکلات تهران باز نکرده است . 

photo_۲۰۲۱-۰۹-۰۵_۲۳-۲۳-۰۷

  حضور تشریفاتی مشکلی از تهران حل نمی کند

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در این خصوص که شورا چه می کند که حضور شهردار تهران به نفع شهر تمام شود و مانند دورهای گذشته این شهرداری نباشد که به دولت خدمات می دهد به اقتصادنیوز گفت : بدون تعارف، حضور تشریفاتی و تعارفی شهردار تهران در هیات دولت هیچ مشکلی را از شهر تهران حل نمی‌کند. اگر حل می‌کرد، دوره‌ی حناچی حل می‌کرد. اگر قرار بود ادامه پیدا کند، باید مانع حضورش در هیات دولت نمی‌شدند. ما البته خوشحال هستیم از اینکه آقای زاکانی به جلسات هیات دولت  رفتند و انشاء‌الله امیدواریم این حضور تداوم پیدا  کند، ولی این کار باید خروجی مناسبی داشته باشد.

وی ادامه داد :‌معتقدم قانونی و  یا تفاهم‌نامه‌ای و... در کشور بین مدیریت شهری تهران و دولت نوشته شود که  بدون توجه به اینکه چه کسی شهردار می‌شود و چه جناحی قدرت را در دولت به دست می‌گیرد، این دو   اصل در آن رعایت شود نخست این   اجرای قانون یعنی تعهداتی که دولت نسبت به شهرداری دارد. در مترو باید 50 درصد کمک کند. در اتوبوسرانی باید یک سوم بلیط اتوبوس و مترو را پرداخت کند. باید تخفیفات شهرداری در حوزه بافت‌های فرسوده را دولت جبران کندو باید 40 درصد جرایم راهنمایی و رانندگی را دولت به شهرداری پرداخت کند و ....

همچنین ساختار تعریف شود، لایحه ی یکپارچه‌ی مدیریت شهری را اگر مجلس تصویب کرد، دولت کامل  آن را اجرا کند  و از این شهری که جزیره جزیره اداره می‌شود، یکپارچه مدیریت شود .

وی یادآور شد : یک بار برای همیشه بدهی‌ها و مطالبات بین شهرداری و دولت شفاف و قطعی و تسویه بشود. اگر این اصول رعایت شود، هر دولتی بیاید و برود و هر شهرداری‌ بیاید و برود، این به نفع مردم و به نفع شهر می‌شود. ولی اگر اینها هیچ کدام اجرایی نشود و اگر شهردار تهران را ببرند کنار رئیس‌جمهور هم بنشانند، به نظر من هیچ خروجی به‌دردبخوری نخواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید