یک عضو شورای شهر تهران مطرح کرد :

سونامی فروش اوراق مشارکت در شهرداری تهران/ ۱۳ سال است که طرح بازآفرینی «نفرآباد» به سرانجام نرسیده است

کدخبر: ۴۴۰۸۱۲
اقتصادنیوز : عضو شورای ششم شهر تهران می‌گوید؛ اگر مشکل نوسازی بافت فرسوده نفرآباد حل و فصل نشود، 10 سال دیگر نیز طرح بازآفرینی آن به صحن شورا می‌آید.
سونامی فروش اوراق مشارکت در شهرداری تهران/ ۱۳ سال است که طرح بازآفرینی «نفرآباد» به سرانجام نرسیده است

به گزارش اقتصادنیوز،ناصر امانی در جلسه صحن علنی روز سه‌شنبه شورای شهر تهران در واکنش به طرح مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی (اوراق مشارکت) جهت بازآفرینی محدوده پیرامونی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) محله «نفرآباد» گفت: سه پیش فرض درباره انتشار اوراق مشارکت مطرح است؛ یکی سازمان انتشار دهنده، جلب اعتماد خریداران که شهرداری چه میزان دارایی وبدهی دارد وپیش‌بینی نحوه بازگشت اصل و سود اوراق مشارکت. 

او با اشاره به بدهی کلان شهرداری تهران اضافه کرد: آقای زاکانی گفته‌اند در سال جاری فقط باید ۱۲ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کنیم که بخشی از آن به دلیل اوراق مشارکت است. اوراق مشارکتی که برخی از آن‌ها فقط از سال ۹۶ به شرح زیر هستند؛ سال ۹۶.۷۰۰میلیارد تومان بانک شهر، سال ۹۷.۳۹۰ میلیارد تومان بانک صنعت و معدن، سال ۹۷.۹۱۰ میلیارد تومان بانک آینده، سال ۹۸.۱۰۰۰میلیارد تومان بانک رفاه کارگران، سال ۹۸ مجددا ۵۰۰میلیارد تومان بانک رفاه، سال ۹.۳۵۰میلیارد تومان که از سوی بانک مرکزی مجوز دریافت شده اما منتشر نشده است. سال ۹۹، هزار و ۸۵۰میلیارد تومان که مجوز از بانک مرکزی دریافت و اوراق منتشر نشده و مجددا ۳۰۰میلیارد تومان که از سوی بانک مرکزی انتشار آن موافقت شده است. یعنی شهرداری تهران طی ۴ سال اخیر ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده و یا در آستانه انتشار است. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: اوراق مشارکت به این معنی است که شما پول خرد مردم را جمع کرده و در یک پروژه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنید و بعد از محل سود آن اصل و سود را به مردم بازمیگردانید، تنها امتیازی که این طرح دارد این است که ۲۵ درصد اصل و سود آن را دولت تقبل میکند در حالی که در موارد فوق که اشاره شد، ۵۰ درصد آن را دولت اصل و سودش را پرداخت میکند. 

او با بیان اینکه نرخ تورم کشور در حال حاضر حداقل ۴۰ درصد است، تاکید کرد: شما میخواهید اوراق مشارکتی منتشر کنید که نهایتا ۲۰ درصد سود بدهد، یعنی ۵۰ درصد نرخ تورم، این ۲۵ درصد وسوسه‌انگیز نشود که فکر کنیم اگر مهلتش تمام شد فرصت ویژه‌ای از دست می‌رود. این طرح در افق ۱۴ساله اجرا می‌شود، ما برای این طرح در گذشته دو مصوبه داشتیم، یکبار در سال ۸۵، باردیگر سال ۸۷ و ۱۳ سال است که این طرح خوابیده است و دوباره میخواهیم آن را احیا کنیم. 

امانی تاکید کرد: به شما قول می‌دهم که ده سال دیگر دوباره بحث نفرآباد در صحن شورا مطرح خواهد شد. دره فرحزاد را دوره قبل تملک کردیم، افرادی که ملکشان را به شهرداری فروختند، شهرداری پولشان را داد، دوباره در دره ساکن هستند و به منطقه ۲ شهرداری می‌گویند از ما ملک بخرید، از این محلات در شهر تهران الاماشالله داریم. 

این عضو شورای ششم شهر تهران ادامه داد: این ۲۵ درصد آش دهن سوزی است که اگر مهلتش گذشت ما دیگر امکان نوسازی بافت فرسوده در نفرآباد را نداشته باشیم، من اعتقاد دارم شهرداری تهران باید پکیج بدهی و همه اوراق مشارکت را روشن کند و بگوید اینکار چه تاثیری در بازگشت اوراق مشارکت، سود و بدهی شهرداری خواهد داشت. 

امانی گفت: این طرح به کمیسیون ماده ۵ نیز با چند هدف رفته است؛ اول بازگشتن حیات اجتماعی به جنوب شهر، دوم؛ مردم توان اقتصادی برای نوسازی ندارند و پذیرفته‌اند که این طرح توجیه اقتصادی ندارد، سوم؛ مدعی شده‌اند که این طرح با استقبال گسترده مردم مواجه شده است با استناد به اظهارات شهردار منطقه که گفته شده تعداد درخواست برای نوسازی بافت فرسوده افزایش پیدا کرده است. همزمان یکی از اعضای شورای پنجم در همین مصوبه گفته اگر منابع آن از سوی شهرداری تامین نشود با توجه به افق طرح که ۱۴۱۴ است، نتیجه ابتر خواهد شد، یعنی همان چیزی که بنده گفتم که طرح نفرآباد ۱۰ سال دیگر نیز به صحن شورا می‌آید. 

او با بیان اینکه اصل نوسازی نفرآباد کار بسیار درستی است و تاکید بنده بر سونامی اوراق مشارکتی که در شهرداری تهران راه افتاده است، اظهار کرد: به اضافه اینکه به جز ۵۵۰میلیارد تومان اوراق مشارکت مابقی هزینه‌ها از جمله تامین پارکینگ و زیرساخت‌ها بر عهده شهرداری است، این ۵۵۰میلیارد تومان چقدر از محله نفرآباد را قرار است نوسازی کند و منابعی که شهرداری قرار است برای نوسازی پیش بینی کند چقدر خواهد بود، قرار است در بودجه سنواتی سال آتی پیش بینی شود و یا خیر؟ تمام این موضوعات باید روشن شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید