احمد صادقی در نطق پیش از دستور تاکید کرد:

لزوم توجه به مشکلات آتش نشانان شهر تهران

کدخبر: ۴۴۳۸۱۶
اقتصادنیوز :‌رییس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامی داشت روز آتش نشان گفت: ذکر این نکته ضروری است که شرایط سخت کاری آتش نشانان سبب فرسودگی شغلی این افراد خواهد شد و رسیدگی به وضعیت رفاهی، معیشتی و مسکن این افراد، قطعا در کند شدن روند این فرسودگی تاثیرگذار خواهد بود.
لزوم توجه به مشکلات آتش نشانان شهر تهران

به گزارش اقتصادنیوز ، احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران در نطقی در صحن علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روز ملی ایمنی و آتش نشانی گفت:  فردا هفتم مهرماه روز ملی ایمنی و آتش نشانی است و در روز 7 مهر سال 1359 هنگامی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش¬نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار حریق به پالایشگاه اعزام شدند که در حین اجرای عملیات اطفاء حریق، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه کردند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می شود.

وی افزود: سوابق آتش نشانان این مرز و بوم حاکی از ایثار و دلاوری¬های مثال¬زدنی از رشادت های کسانی است که جامه ی رزم در برابر حریق و حوادث بر تن کرده اند و شجاعانه بر دل حوادث می زنند. حوادثی مانند حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو اثبات کردند که آتش نشانان ما از هیچ تلاشی برای بهبود ایمنی و کاهش ریسک حوادث دریغ نکرده و نخواهند کرد. آتش نشانی حرفه ای است سخت و دشوار؛ یک آتش نشان باید چه به لحاظ "جسمی و روانی" و چه به لحاظ "دانش و مهارت" توانایی انجام ماموریت های دشوار را داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران  ادامه داد: امروزه در سطح دنیا شغل و حرفه آتش نشانی به عنوان یک فعالیت کاملاً فنی و تخصصی به رسمیت شناخته شده و ضرورت پیروی افراد آتش نشان از استانداردهای حرفه ای و تخصصی این رشته بر همگان اثبات شده است. تمام این مواردی که عرض شد، نشان می دهند که برای افزایش نرخ تاب آوری شهری در برابر حوادث و بحران ها، وجود یک سازمان آتش نشانی پیشرفته، مجهز و توانمند و نیز آتش نشان هایی متعهد، متخصص و ماهر جزء ضروریات اساسی در تمامی کلانشهرهای بزرگ دنیا و از جمله در تهران است.

صادقی تصریح کرد: سازمان آتش¬نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بی شک بزرگترین سازمان آتش-نشانی کشور و منطقه است و بنا بر اقتضائات شهر تهران و نیز ریسک های نوظهور شهری (مانند اماکن زیر سطحی، تونل های ترافیکی، خطوط انرژی، مواد شیمیایی و ...) و همچنین مخاطرات صنعتی که در حریم شهر قرار دارند، توان و ظرفیت های فنی خود را سازماندهی کرده است. با اینحال طی بررسی های به عمل آمده مشخص شده است که سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در حوزه منابع انسانی دچار کمبودهای جدی است و تعداد افراد شاغل در این سازمان به مراتب از ظرفیت منابع انسانی ساختار سازمانی آن کمتر است؛ این موضوعی است که بیانگر نیاز به توجه جدی مدیریت شهری است.

صادقی با اشاره به توسعه سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: توسعه سازمان آتش نشانی و ساخت و افتتاح ایستگاههای جدید آتش¬نشانی که مستلزم بررسی های فنی در حوزه های مختلفی از جمله جغرافیای شهری و سایر ملاحظات و مطالعات وابسته است، باید در حوزه سرمایه¬های انسانی نیز مورد توجه قرار گیرد. معضل کمبود نیروی تخصصی در سازمان آتش نشانی مساله ای است که باید در یک بازه زمانی کوتاه مدت حل و فصل شود و این مساله به حد نصاب استاندارد بازگردد. در این میان، با توجه به شرایط دشوار اقتصادی، ارتقاء انگیزه کاری آتش نشانان تهرانی به عنوان رکن اصلی سرمایه های این سازمان، مستلزم توجه جدی است. بهبود شرایط سرمایه های انسانی در سازمان آتش¬نشانی، ارتقاء وضعیت معیشتی، رسیدگی به وضعیت مسکن آتش نشانان با ایجاد و یا توسعه تعاونی های مسکن ویژه آتش نشانان شهرداری تهران و نیز ارائه بسته های ویژه خدمات رفاهی جزء مسائلی است که بنظر می رسد باید در اولویت قرار گیرند. طبق ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت که شهرداری ها تابع آن هستند، به دستگاه ها اجازه داده شده است که فوق العاده های خاصی را برای بهبود و تطبیق حقوق و دستمزد مشاغل تخصصی خود ایجاد نمایند. از این رو با توجه به این قانون و با عنایت به تخصصی بودن حیطه فعالیت ها و ماموریت¬های سازمان آتش نشانی تهران، اینجانب انتظار دارم موضوع در شورای اداری-استخدامی شهرداری تهران مطرح و مصوبه¬ای در جهت بازبینی و افزایش صعوبت شغل کارکنان سازمان آتش نشانی اخذ شود.

وی گفت:ذکر این نکته ضروری است که شرایط سخت کاری آتش نشانان سبب فرسودگی شغلی این افراد خواهد شد و رسیدگی به وضعیت رفاهی، معیشتی و مسکن این افراد، قطعا در کند شدن روند این فرسودگی تاثیرگذار خواهد بود. سازمان آتش¬نشانی همچنین در سایر حوزه ها نیز نیاز جدی به حمایت و پشتیبانی مستمر مجموعه مدیریت شهری دارد. در خصوص تامین اعتبارات، بهبود ظرفیت های اعتباری و بودجه¬ای برای این سازمان بسیار اثربخش و کارآمد است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: نباید فراموش کرد که کلانشهر تهران در اقلیمی قرار گرفته است که حوادث و بلایای طبیعی و انسان ساخت هر روز بیش از گذشته موجودیت و سرمایه¬های شهر را تهدید می کند و بنابراین لازم است که سرمایه¬گذاری بهینه و مستمر از جمله تامین و رشد اعتبارات لازم برای تضمین بهبود خدمات این سازمان در دستور کار قرار گیرد. پشتیبانی از سازمان آتش نشانی نیازمند عزم جدی مجموعه شورای اسلامی شهر تهران و نیز شهرداری تهران است. موضوعاتی نظیر تامین تجهیزات جدید، هوشمندسازی برخی فرآیندهای حساس در حوزه مقابله با حوادث، سرمایه گذاری جهت ارتقاء زیرساخت-های آتش نشانی شامل توسعه، مقاوم سازی و بهبود ایستگاههای آتش نشانی شهر تهران، ادامه روند بهبود و تکمیل مرکز آموزش آتش نشانی تهران با توجه جدی به ضرورت ارتقاء کیفیت کالبدی این مرکز آموزشی، سرمایه گذاری مناسب برای ایجاد شرایط لازم برای تقویت بخش فنی-مهندسی این سازمان و نیز جایگزین نمودن ادوات و تجهیزات فرسوده سازمان از جمله موارد حائز اهمیتی هستند که باید به فوریت مورد توجه قرار گیرند.

وی در ادامه گفت:  از دیگر موضوعات مهمی که انتظار می¬رود در این سازمان پیگیری شود، ضرورت برگزاری دوره های آموزشی و استفاده از دانش روز دنیا با تکیه بر استانداردهای بین المللی است که این امر باید در یک مسیر صحیح و استفاده از ظرفیت¬های علمی داخل کشور و نیز استفاده از تجربیات سایر کشورها به اجرا برسد. موضوع پایانی اما بسیار حائز اهمیت دیگری که نیاز به اهتمام جدی در سازمان آتش¬نشانی و حمایت تمام و کمال در مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران دارد مساله رسیدگی به وضعیت ایمنی اماکن و ساختمانهای شهر تهران است. با عنایت به اینکه حفاظت شهر در برابر حریق و حوادث انسان ساخت و ارتقاء مستمر کیفیت ایمنی در اماکن و تأسیسات شهری مورد تأکید مدیریت شهری و خاصه از مهمترین دغدغه‌های سازمان آتش نشانی است، لذا باید رویکرد اصلی این سازمان اجرای اقدامات پیشگیری محور، مبتنی بر کاهش ریسک و پیش بینی تمهیدات ایمنی در ساختمانهای پرخطر باشد. در این راستا عمده مشکلات و معضلاتی که مانع تحقق این هدف از گذشته تاکنون شده به شرح ذیل ارائه می¬شود و ضروری است که مدیران سازمان آتش نشانی و نیز مجموعه مدیریت شهری نسبت به برطرف نمودن این مشکلات اقدام نمایند.

۱-  ضعف در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها و عدم تناسب جامعیت این قانون با شرایط و پیچیدگی های کلانشهر تهران، به طوری که این ضعف باعث عدم توجه مالکین و بهره برداران ساختمان ها به دستورالعمل ها و اخطاریه های صادره توسط سازمان آتش نشانی جهت کاهش ریسک حریق شده است. ذکر این نکته نیز ضروری است که در شرایط موجود، بسیاری از مالکین و بهره برداران از ورود بازرسان به داخل ساختمان ها ممانعت به عمل می آورند که عواقب چنین موضوعاتی سبب بروز حوادث و خسارات جدی به شهروندان می-شود. این موضوعات با عنایت به اینکه بر اساس آمارها بطور میانگین حدود 8 درصد افزایش سالیانه در نرخ حریق های ساختمانی در شهر تهران مشاهده می¬شود و حدود 25 درصد از کل حریق های شهر تهران را حریق های ساختمانی (Indoor) تشکیل می دهد و همچنین طی مدت اخیر بیش از 33000 ساختمان در شهر تهران توسط سازمان آتش نشانی مورد بازرسی ایمنی قرار گرفته اند که از این میان حدود 3500 ساختمان پرخطر و تعداد 129 ساختمان بسیار پرخطر تشخیص داده شده اند؛ بنابراین چالش های ایمنی در شهر بیانگر این نکته هستند که یافتن راه¬حل های مناسب جهت مدیریت چالش ایمنی حریق در ساختمان های شهر تهران از جمله مواردی است که باید بدانها پرداخته شود.

۲ – چالش ایمن سازی بازار تهران از جمله مواردی است که نیاز به اهتمام جدی در شهرداری و حتی دولت محترم دارد. ایجاد بسترهای قانونی و مکلف ساختن کسبه بازار به حفظ این مجموعه ارزشمند تاریخی، ایجاد سیستم مانیتورینگ هوشمند در بازار و ارتقاء ظرفیت¬های ایمنی حریق، چه در حوزه پیشگیری از حریق و چه در حوزه مقابله با حوادث از جمله اقداماتی است باید بدان پرداخته شود.

3- چالش تغییر کاربری ها خصوصا در ساختمانهای قدیمی و بناهای تاریخی که نیازمند عزم جدی در مجموعه مدیریت شهری است؛ چرا که ساختمانهای تاریخی، هویت این شهر را تشکیل می دهند و ضرورت حفاظت و صیانت از آن یکی از وظایف مهمی است که باید با استفاده از ظرفیت¬های علمی و عملیاتی مجموعه شهرداری تهران بدان پرداخته شود.

۵-  چالش هایی نظیر صدور مجوزهای بهره برداری برای ساختمان ها قبل از اخذ تائیدیه ایمنی، عدم اجرای ضوابط ایمنی در ساختمان ها و اماکن دولتی، گران بودن ارائه پیام های ایمنی از طریق رسانه ملی و طولانی شدن رسیدگی و تصویب لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی که همگی بیانگر ضرورت توجه بیش از پیش به حوزه پیشگیری از حریق و کاهش ریسک حوادث است.

صادقی تصریح کرد: با توجه به چالش هایی که بدانها اشاره شد می توان به راهکارهایی از جمله ایجاد پتانسیل لازم برای استفاده از ظرفیت های بیمه، استعلام ایمنی از شهرداری تهران هنگام نقل و انتقال ساختمان، اجرای صحیح مواد 17 و 37 قانون نظام صنفی، منوط ساختن تغییر کاربری ساختمان به اخذ تائیدیه ایمنی، الزام ساختمانهای متعلق به نهادهای دولتی به رعایت ضوابط ایمنی مطابق مقررات ملی ساختمان، جلوگیری از تولید ساختمان های ناایمن با نظارت جدی شهرداران مناطق بر کمیته¬های ایمنی و استفاده مناسب از ظرفیت کمیته های رفع خطر مناطق، ایجاد و تاسیس آزمایشگاه تست و آزمون تجهیزات ایمنی و آتش نشانی و انعقاد تفاهم¬نامه با قوه محترم قضائیه جهت نظارت بر ساختمانهای در حال بهره برداری و حتی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یا سازمان های مردم نهاد جهت ارتقاء ایمنی شهری اشاره داشت، در پایان ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای سازمان آتش نشانی، امیدوارم جدیت و اهتمام دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران سبب ارتقاء جایگاه ایمنی در شهر، کاهش نرخ وقوع حوادث در شهر تهران و نیز دستیابی به اهداف و چشم اندازهای تخصصی در حوزه ایمنی و آتش¬نشانی در شهر تهران شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید