بررسی تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک

چرا قفل ترافیک شبانه تهران باز نشد ؟

کدخبر: ۴۵۱۸۸۱
اقتصادنیوز :‌ بررسی ها نشان می دهد ترافیک صبحگاهی تهران پس از تغییر در ساعت اجرای طرح ترافیک کاهش یافته است و برای بهبود وضعیت ترافیک شبانه تهران نیز مدیریت شهری به دنبال لغو محدودیت های تردد شبانه است .
چرا قفل ترافیک شبانه تهران باز نشد ؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران ،بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک از دیروز  ۱۰ آبان ۱۴۰۰، ساعت شروع طرح ترافیک از ۸:۳۰ به ساعت ۷:۳۰ صبح تغییر یافت  و ساعت پایان طرح ترافیک از ۱۶:۳۰ به ۱۷:۳۰ منتقل شد  که این شرایط تا روز اعلام بازگشایی مراکز آموزشی برقرار است .

همچنین همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی مجدد شرایط ترافیکی اصلاح می‌شود به این صورت که آغاز طرح ترافیک به ساعت ۶:۳۰ و پایان آن به ساعت ۱۸ در نیمه دوم سال و به ساعت ۱۹ در نیمه اول سال تغییر خواهد کرد.

 براساس گزارش های داده شده از سوی شهرداری تهران در نخستین روز اجرای این طرح حدود ۵ درصد از مسافران هر روزه نسبت به روز گذشته، اضافه شده بود.

همچنین براساس اطلاعات مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران ، وضعیت ازدحام معابر شهر تهران در نخستین روز تغییر ساعت طرح ترافیک در مقایسه با روز کاری گذشته کاهش محسوسی داشته است.

براساس  این گزارش ، ازدحام معابر در مقایسه با دوشنبه هفته گذشته، کاهش را نشان داده  اما ازدحام معابر در مقایسه با سال گذشته افزایش بسیاری را نشان می‌دهد که این اختلاف ناشی از تغییر رفتار ترافیکی شهروندان در برخورد با پاندمی کرونا، حذف تمامی تعطیلی مشاغل، ادامه تسهیل تردد در محدوده‌های ترافیکی ( ساعات کاهشی اجرای طرح ترافیک) است.

وضعیت  ازدحام معابر در روز یکشنبه نهم آبان (یک روز پیش از تغییر ساعت طرح ترافیک) در مقایسه با روز کاری شنبه رشد محسوسی نداشته است و برخلاف یکشنبه‌های گذشته نسبت به شنبه ازدحام کمی هم کاهشی بوده که این موضوع به بارش صبح گاهی روز گذشته برمی‌گردد.

ازدحام معابر در مقایسه با سال گذشته نیز افزایش بسیاری را نشان می‌دهد که این اختلاف هم ناشی از تغییر رفتار ترافیکی شهروندان در برخورد با پاندمی کرونا، حذف تمامی تعطیلی مشاغل، ادامه تسهیل تردد در محدوده‌های ترافیکی ( ساعات کاهشی اجرای طرح ترافیک) است.

 سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص تاثیر تغییر ساعت طرح ترافیک بر ترافیک تهران به اکو ایران گفت : ارزیابی ها نشان می دهد با یک ساعت جابه جایی ساعت اجرای طرح ترافیک وضعیت ترافیکی صبح بهبود پیدا کرده است و بخشی از ترددها که توسط خودروی شخصی انجام می شد با توجه به کاهش زمان آغاز طرح ترافیک به حمل و نقل عمومی منتقل شده است .

وی درخصوص وضعیت ترافیک شامگاهی نیز توضیح داد : تنها با یک ساعت جا به جایی در اجرای طرح ترافیک مشکل ترافیک تهران حل نمی شود و این یک گام از گام هایی است که باید  انجام شود . تغییر ساعت اثر بخش بوده تا آنجا که به صورت چشمی هم مشخص است که بار ترافیکی کاهش پیدا کرده اما برای کاهش بار ترافیکی شبانه باید با پلیس راهور و مراجع تصمیم گیر در حوزه حمل و نقل شهری جلسه ای برگزار شود و درخصوص حذف ممنوعیت تردد شبانه تصمیم گیری شود .

 اما برخی از نمایندگان تهران در مجلس چندان با تغییرات ایجاد شده در طرح ترافیک موافق نیستند .

مالک شریعتی نیاسر عضو مجمع نمایندگان استان تهران درباره تصمیم جدید شهرداری تهران مبنی بر شروع طرح ترافیک از ساعت ۷:۳۰ صبح به جای ۸:۳۰ و تغییر ساعت پایان طرح ترافیک از۱۶:۳۰ به ساعت ۱۷:۳۰، به سایت خانه ملت گفته است که : با توجه به افزایش سرعت واکسیناسیون و نزدیک شدن به موعد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و افزایش ترددها در شهر، برای کنترل ترافیک و جلوگیری از آلودگی هوا باید به تدریج شرایط طرح ترافیک نیز به حالت سابق خود بازگردد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته حتما در این راستا باید حمل و نقل عمومی توسعه یابد، افزود: از سوی دیگر باید نظارت دقیقی صورت گیرد تا فقط شهروندانی از حمل و نقل عمومی استفاده کنند که واکسینه شده‌اند.

وی تأکید کرد: اما اگر قرار باشد، طرح ترافیک به حالت اولیه خود یعنی زمان پیش از شیوع ویروس کرونا بازگردد، حتما باید یک مرتبه ورود و خروج از طرح برای شهروندان آزاد باشد تا مردم دغدغه‌‎ای نسبت به این موضوع نداشته باشند. با این روش نگرانی‌ها نسبت به ترافیک در منطقه طرح، آلودگی هوا و شیوع کرونا کمتر می‌شود و نگرانی‌ شهروندان نیز برای استفاده از حمل و نقل عمومی نیز کاهش می‌یابد.

اقبال شاکری هم  در مورد تصمیم‌گیری مدیریت شهری برای اجرای طرح ترافیک در حالی‌که اخبار حاکی از آغاز پیک ششم شیوع کرونا است، هم به خانه ملت گفت: در شرایط کنونی هنوز تعداد زیادی از اقشار جامعه به دلیل توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر لزوم عدم حضور در محل‌های پرازدحام و عدم تماس با سطوحی که جمعیت زیادی به آن دست زده‌اند از وسایل حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس استفاده نمی‌کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: براساس آماری که در جلسه با فرماندهی پلیس تهران داشتیم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی 30 درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد مردم نگران ابتلا به ویروس کرونا هستند بنابراین به سمت استفاده از وسایل نقلیه شخصی شیفت پیدا کرده‌اند. در این شرایط هر چه محدودیت را به واسطه اجرای طرح ترافیک روی استفاده از وسایل نقلیه شخصی بیشتر کنیم، جمعیت افراد متقاضی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را افزایش می‌دهیم آن هم در شرایطی که در این بخش با کمبود مواجه هستیم.

شاکری با بیان اینکه باید این موارد را با هم والانس کرد و سنجید، گفت : ستاد ملی مقابله با کرونا در گذشته هم نشان داده است که قادر به تصمیم‌گیری منطقی و صحیحی نیست از این جهت که کارشناسان این ستاد معتقدند طرح ترافیک باید لغو شود و اجازه دهیم مردم بین وسایل حمل و نقل عمومی و وسایل نقلیه شخصی یا تاکسی حق انتخاب داشته باشند، اما معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری همیشه در مقابل این خواسته عمومی اعلام می‌کند که ستاد ملی مقابله با کرونا به طور رسمی در این زمینه به ما دستوری نداده و در جلساتی که با مسئولان آن داشتیم، مصوبه‌ای نداشت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: شهرداری هیچ وقت نباید به درآمد خود از حوزه حمل و نقل عمومی به عنوان جایگزین بودجه نگاه کند و این نکته بسیار مهمی است چرا که اجرای طرح ترافیک برای تنظیم امور حوزه ترافیک شهر است نه کسب درآمد و اگر شهرداری درآمد این بخش را به عنوان تامین‌کننده منابع خود تلقی کند سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

به نظر می رسد با توجه به مخالفت ها این تغییر ساعت ها توانسته از بار ترافیکی محدوده مرکزی شهر کم کند. هرچند که راهکاری برای رفع نگرانی ها درخصوص شلوغی حمل و نقل عمومی در روزهایی که پیش بینی می شود موج ششم کرونا در راه است پیش بینی نشده است .  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید