آیا در تهران مازوت سوخته می‌شود؟

کدخبر: ۴۵۴۷۸۷
اقتصادنیوز :این روزها خبرهای مختلفی درباره مازوت سوزی در کلانشهرهای کشور شنیده می‌شود اما همانگونه که منابع مختلفی برای تولید و انتشار آلاینده‌های هوا وجود دارد، آلاینده‌های متنوعی نیز چه به لحاظ تفاوت فیزیکی و چه از نظر فرمول شیمیایی در جو منتشر می‌شود.
آیا در تهران مازوت سوخته می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، محسن روشنی مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: یکی از سوخت‌هایی که می‌تواند تولید میزان بالای آلایندگی داشته باشد، مازوت است که به علت کیفیت پایین خود و عدم احتراق کامل، می‌تواند موجب تولید گازی مانند مونوکسید کربن شود و به‌صورت مستقیم دوده و ذرات معلق بسیار ریز منتشر کند این در حالیست که دوده و ذرات معلق مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد می‌کند.

 وی اضافه کرد: با توجه به آن که معمولاً در سوختی مانند مازوت، محتوای زیادی از سولفور و یا گوگرد وجود دارد، هنگام احتراق، گازهایی مانند دی‌اکسید گوگرد نیز تولید می شود. این گاز علاوه بر آنکه خود یک آلاینده معیار به شمار می‌رود، می‌تواند با فعل و انفعالات شیمیایی در جو، موجب تشکیل ذرات معلق ریز نیز شود.

به گفته‌ این کارشناس، در شهری مانند تهران و بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، در سال‌های اخیر مشکلی به لحاظ آلاینده مونوکسیدکربن وجود ندارد و بیشترین مشکل ذرات معلق بسیار ریز است و برخی روزهای سال اکسید گوگرد به عنوان آلاینده شاخص در هوای شهر مطرح می‌شود  بنابراین در صورتی که از سوختی مانند مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها استفاده شود، از جنبه‌های مختلف می‌تواند موجب تولید انتشار آلاینده‌های هوا شود.

شایان ذکر است در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کشور از جمله پایتخت برای مصرف خودروهای دیزلی، گازوئیل با استاندارد یورو ۴ توزیع می‌شود که محتوای گوگرد آن حدود ۵۰ قسمت در میلیون (ppm۵۰)  است اما گازوئیل مصرفی در صنایع و نیروگاه‌ها معمولاً دارای استاندارد یورو ۴ نیست و میزان محتوای گوگرد آن تا چند هزار ppm می‌رسد. لذا استفاده از آن به جای مازوت را نمی‌توان به حساب استفاده از سوخت پاک به حساب آورد.

ضمناً اندازه‌گیری گاز آلاینده SO۲ در پاییز امسال و مقایسه آن با پاییز سال گذشته نشانگر آن است که طی این مدت شش روز از روزهای پاک به لحاظ این آلاینده کاسته شده و غلظت آن نیز حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. این خود نشان دهنده افزایش استفاده از سوخت‌های دارای محتوای گوگرد بالا در اطراف تهران است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید