در گزارش اقتصادنیوز بررسی شد

ماموریت ویژه دستیاران شهردار تهران!

کدخبر: ۴۵۵۳۰۰
اقتصادنیوز:‌ معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران می‌گوید دستیاران ویژه مشاور نیستند بلکه مأموریت خاصی بر عهده می‌گیرند و شهردار بخشی از اختیار خودش را به آنها واگذار می‌کند .
ماموریت ویژه دستیاران شهردار تهران!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ،واژه جدیدی است «دستیار ویژه شهردار» ،جایگاهش هم در ساختار سازمانی شهرداری  مشخص نیست . این‌که این دستیاران قرار است وظیفه اجرایی داشته باشند یا همان مشاور شهردار هستند با انشای متفاوتی در حکم . برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که دستیاران ویژه همان مشاوران شهردار هستند اما برخی نیز می‌گویند عملکرد مشاوران متفاوت با دستیاران ویژه است .

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران بابیان این‌که دستیار ویژه شهردار ادبیات جدید است در خصوص این‌که آیا قرار است این دستیاران جای معاونان شهردار را بگیرند به اکو ایران می‌گوید :‌ این شدنی نیست. در یک سازمان سفت‌وسخت به قول خودمان دیوان‌سالار مثل شهرداری تهران که از زمان قاجار تا الآن ادامه حیات داده، چنین اتفاقاتی به این راحتی رخ نمی‌دهد که ما بخواهیم گوشواره‌هایی در ساختار ایجاد کنیم. از گوشواره‌ها برای کمک در ادارات حتماً استفاده می‌شود و الآن هم در ادبیات جدید سازمان و ساختار، از دستیار ویژه استفاده‌شده، اما تا جایی که من می‌دانم شهردار تلاش می‌کند حتماً ساختار اصلی حفظ شود و تا جای ممکن به تغییر ساختاری ورود نکند. من معتقدم که این اتفاق نمی‌افتد؛ یعنی دستیاران، جای معاونان را نمی‌گیرند و شاید حالت منتور و کاتالیزور را داشته باشند.

اما لطف‌الله فروزنده؛ معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران در گفتگو با اکو ایران از واژه دستیاران شهردار رمزگشایی می‌کند . او می‌گوید دستیاران ویژه مشاور شهردار نیستند و مشاوران شهردار مسئولیت‌هایشان روشن است و بعضی از شهرداران تا 15 مشاور هم داشته‌اند .

او ادامه می‌دهد:‌دستیار ویژه مأموریت خاصی بر عهده می‌گیرد و شهردار بخشی از اختیار خودش را به وی واگذار می‌کند . به‌طور مثال دستیار ویژه در رسیدگی به امور افراد دارای معلولیت و ...دستیاران ویژه ممکن است برای اجرای وظایفشان از ظرفیت چند معاونت هم استفاده بکنند و نیاز به هماهنگ کردن چند معاونت برای انجام مأموریت‌هایشان باشند

معاون شهردار تهران در خصوص این‌که دستیاران ویژه در  ساختار شهرداری تهران وجود دارند یا قرار است در بازنگری ساختار جایگاه دستیاران دیده شود هم می‌گوید : در حال حاضر دستیاران ویژه در ساختار شهرداری نیستند اما ضرورتی هم برای قرار گرفت در ساختار نیست زیرا پست سازمانی نمی‌خواهند بگیرند .

وی ادامه می‌دهد :‌این افراد ظرفیتی دارند که به‌عنوان دستیار منصوب می‌شوند و اگر قرار شد در پست‌های شهرداری قرار بگیرد، جایگاه و رتبه‌شان تعریف می‌شود مثلاً رتبه 5-15 یا 6-16 و یک پستی برای آن‌ها تعریف و در آنجا قرار می‌گیرند .

توضیح معاون شهردار در خصوص دستیاران ویژه با نایب‌رئیس شورای شهر تهران کمی تفاوت دارد . پرویز سروی می‌گوید : این‌که دستیاران ویژه در چارت تشکیلاتی شهرداری قرار دارند یا خیر را بررسی نکرده ،اما بعید هم می‌داند که در چارت شهرداری نباشند و شهردار بخواهد از این عنوان استفاده کند .

او در خصوص حضور دستیاران ویژه در مناطق هم می‌گوید :بعد از حذف پست قائم‌مقامی در شهرداری با توجه به حجم کار اجرایی خواسته‌اند این خلأ قائم‌مقام را پر کنند. در جلساتی که با آقای مظاهریان در جلسات قبل از شروع رسمی شورا داشتیم، ایشان هم همین مطلب را می‌گفتند که  این دستیاران ویژه جایگاهی بین دفتر و قائم‌مقام هستند و عملاً کار قائم‌مقامی را   انجام می‌دادند.

اما ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران می‌گوید که در ساختار شهرداری عنوان دستیار ویژه نداریم اما به اعتقاد او دستیاران ویژه همان کارکرد مشاوران رادارند .

البته او بااحتیاط و شک می‌گوید که دستیاران همان مشاوران هستند و یادآوری می‌کند که شهرداری در این خصوص توضیحی به شورای شهر نداده است .

به گفته امانی شهردار می‌تواند تا 9 مشاور داشته باشد و انتصاب این دستیاران که نقش مشاور رادارند غیرقانونی نیست .

با توجه به اظهارات متفاوت اعضای شورای شهر به نظر می‌آید اعضای شورای شهر تهران  هنوز تصویر روشنی از کارکرد دستیاران ویژه شهردار ندارند . لطف‌الله فروزنده می‌گوید دستیاران وظیفه اجرایی دارند و کارکردشان با مشاور متفاوت است ، باید دید با توجه به توضیح جدید معاون شهردار ، شورا درخواست شفاف شدن جایگاه دستیاران در ساختار شهرداری را خواهد کرد ؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید