تناقض بودجه ای زاکانی و چمران

کدخبر: ۴۶۳۵۰۶
​اقتصادنیوز : چند هفته ای است که مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نسبت به سهم شهرداری ها در لایحه 1401 هشدار می دهداماشهردار تهران از این بودجه دفاع کرده و گفته است که در موضوع بودجه بحث های کلانی وجود دارد می‌تواند سرنوشت شهرداری ها را عوض کند.
تناقض بودجه ای زاکانی و چمران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران ،از زمانی که بودجه 1401 کشور به دست مهدی چمران رییس شورای شهر رسید تا زمانی که در مجلس رسما رونمایی شد او درباره وضعیت اعتبارات در نظر گرفته شده برای شهرداری ها هشدار داد و گفت با این اعتبارات باید منتظر فاجعه بود .

او وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران را بحرانی توصیف کرده که نیاز به حمایت های دولتی دارد او امروز هم برای چندین بار به خبرنگاران درخصوص بودجه سال آینده کشور و رایزنی با مجلس برای اصلاح آن  گفت: آنچه که اصرار داریم و آنچه که قول داده بودند و آنچه که اصلاح کرده بودند با آنچه که به مجلس رفت متفاوت است. موارد زیادی را در بودجه که در جلسه گذشته نیز مطرح شد به نظر می‌رسد که نادیده گرفتند و فکر نمی‌کنند از کجا و چگونه بحث آلودگی هوا، حمل ونقل و ترافیک می‌خواهد حل شود. این موارد که خود به خود حل نمی‌شود. باید کاری کرد و کار علمی این است که وسائل حمل ونقل را آماده کنیم.

چمران درخصوص رای زنی هایی که با مجلس برای اصلاح لایحه بودجه 1401 انجام شده است هم  گفت: قرار است با فراکسیون شهری جلسه بگذاریم که در اوایل هفته آینده است. با رئیس مجلس در همین هفته جلسه داریم. با کمیسیون شوراها تماس گرفتم که در جلسه حضور داشته باشم. کمیسیون اقتصاد نیز همینطور. البته موارد را کتبی و دقیق جدا کردیم و ارسال کردیم. شب گذشته نیز با آقای مخبر جلسه داشتیم و بحث بودجه مطرح شد. ایشان نیز گفتند قرار نبود اینگونه شود و تعجب کرد اما فعلا اینگونه شده است.

به جز حذف حمایت ها برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به بند «ل»  تبصره ۶ لایحه بودجه ١۴٠١ کل کشور هم معترض بوده و معتقد بودند اگر این بند اصلاح نشود همه شهرداری ها دچار چالش می شوند . در بخش های  ١ و ٢ بند « ل» لایحه بودجه، توزیع منابع مالیات بر ارزش افزوده را بر اساس تصمیم و نظر وزیر کشور تعیین کردند. در بند دوم نیز این گونه لحاظ کرده اند که یک درصد اضافه شده به ٣درصد گذشته نیز مجدد با نظر وزارت کشور توزیع شود.

محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در تذکری گفته است که  وقتی یکی از درآمد های پایدار شهرداری همین مالیات بر ارزش افزوده است که به طور مستقیم و با فرمول تعیین شده به شهرداری می‌رسید و حال در چنین شرایطی اگر این امر را به عهده وزیر کشور بگذارند لااقل در مورد کلان شهر ها دچار مشکل بزرگی خواهیم شد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت:  رییس جمهور به مسائل و مشکلات شهر تهران توجه دارند اما همان گونه که قبل هم اشاره داشته ام اینطور برداشت می شود که بدنه اجرایی خیلی توجهی به این مسائل و صحبت های ایشان ندارند.

محمد اخوندی با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باید به این نکته توجه کند که با مسائل شهر تهران حق ندارند شوخی کنند ادامه داد: آخوندی ادامه داد: از آقای زاکانی شهردار تهران نیز می خواهیم که به جد  این موضوع را از طریق مجلس پیگیری کنند تا این دو بند از لایحه بودجه ١۴٠١ حذف شود.

آرش میلانی عضو سابق شورای شهر تهران هم در گفت‌وگو با اکو ایران سهم شهرداری ها از مالیات ارزش افزوده را نقد ترین منبع درآمدی شهرداری توصیف کرد و به اکو ایران گفت :‌ در لایحه بودجه سال آینده  از دو جنبه باید به موضوع حمایت‌های مالی شهرداری‌ها توجه شود، نخست چگونگی تخصیص منابع مربوط به ارزش افزوده یعنی یک درصدی که افزایش پیدا کرده که این رقم یک منبع نقد است، یعنی به صورت ماهانه وصول می‌شد و در تامین هزینه‌های جاری شهرداری‌ها بسیار کلیدی است، چون وضعیت مالی اکثر شهرداری‌ها چه در تهران و چه در سایر شهرها، به دلیل مشکلات مختلف تراز نیست، لذا از قبل روی این بودجه بسیار حساب باز کردند، اما اختیار  توزیع این یک درصد به وزارت کشور منتقل شده و اعلام شده، آن را صرف چندین منبع کنند که یکی از آنها سرفصل حمل و نقل است.

او افزود: سرفصل حمل و نقل در بودجه کشور شامل بخش ریلی ، اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی است و همچنین اشاره شده که برای حوزه های پسماند و آتش‌نشانی هم از همین محل استفاده شود.

میلانی گفت: این یک درصد برای شهرداری تهران در حدود 1200 میلیارد تومان منابع ایجاد می کند و در حال حاضر  عموما جزو منابع پایدار بودجه‌ای محسوب می‌شود که عملا با توجه به بوروکراسی حاکم بر مناسبات وزارت کشور تخصیص به موقع و کافی آن مورد تردید است و شهرداری برای پرداخت هزینه های نگهداشت شهر دچار کسری خواهد شد.

اما علیرضا زاکانی شهردار تهران به اندازه اعضای شورای شهر تهران نگران وضعیت شهرداری ها در لایحه بودجه نیست . او در یکصد و دوازدهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفته است که  سهم شهرداری‌های کشور از ارزش افزوده ۴ درصد در نظر گرفته شده که در واقع نسبت به سه درصد گذشته شاهد افزایش یک درصدی سهم شهرداری‌ها در این بخش بودیم. اگر سهم ۴ درصدی از ارزش افزوده محقق شود جهش در شهرداری ها صورت می گیرد. اراده دولت هم این است که این اعتبارات در زیرساخت های شهری هزینه شود و صرف حقوق و دستمزد نشود.

او به موضوع فاینانس اشاره کرد و این امر را برای توسعه تجهیزاتی مانند اتوبوس، مترو و خدمات کاربردی موثر دانست.

شهردار تهران همچنین با اشاره به عدم تعهدات دولت های گذشته در موضوع اوراق مشارکت گفت: طبق برنامه پنجم طلب زیادی از دولت از جمله سهم مثلا ۸۲.۵ درصدی دولت در تامین اتوبوس ها داریم که سالهاست محقق نشده است.

زاکانی برخلاف مهدی چمران که یکی از منتقدان لایحه بودجه 1401 است به  فرصت های ایجاد شده در بودجه امسال اشاره کرد و گفت: در موضوع بودجه بحث های کلانی وجود دارد می‌تواند سرنوشت شهرداری ها را عوض کند. نهادهایی مانند سازمان برنامه، وزات نفت و نیرو می‌توانند به شهرداری هایی که مجموعه‌های خود را از دیزلی به برقی سوق دهند و کاهش سهم شدت انرژی داشته باشند، کمک کنند.

زاکانی در حالی از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده ابراز رضایت می کند که اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس می گوید: افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات ارزش افزوده، جبران کاهش آن در سال‌های گذشته بوده که مقداری سهم شهرداری‌ها افزوده شد. این مالیات سهم مردم تهران است از فعالیت‌های اقتصادی که در شهرشان رخ می‌دهد و نباید آن را کمک دولت به شهر تهران دانست. وظیفه‌ی این دولت که با مدیریت شهری کنونی هم‌نگاه و همراه است، جبران کاستی‌ها در حمل‌و‌نقل عمومی است، ارتقاء سطح خمات رسانی در مترو، اتوبوس، حمایت تاکسیرانی‌ها از رانندگان تاکسی برای نوسازی خودروهایشان است. ما در مجلس موافق کاهش اعتبارات شهرداری‌ها نیستیم و حتما تلاش می‌کنیم بودجه‌های حمایتی از شهر تهران حداکثری باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید