سقف بودجه تهران حدود 7 هزار میلیارد تومان کوتاه شد

30 دقیقه جنجالی؛ ترفند چمران برای ناکامی زاکانی!

کدخبر: ۴۷۳۳۷۶
اقتصادنیوز :‌درحالی که به نظر می رسید با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در صحن علنی و تلاش های اعضای نزدیک به او ،رقم پیشنهادی شهرداری تصویب می شود پیشنهاد حبیب کاشانی و عدم تسلط اعضای شورا به آیین نامه ها سبب شد به پیشنهادی رای بدهند که موافق آن نبودند و درخواست رییس کمیسیون برنامه و بودجه برای توقف رای گیری هم به نتیجه نرسید .
30 دقیقه جنجالی؛ ترفند چمران برای ناکامی زاکانی!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ، درجلسه امروز شورای شهر تهران مهدی چمران با وجود آن که بیمار بود به صحن آمده بود تا آن چه تلاش کرده بود در جلسه کمیسیون تلفیق و با رهنمود های تلفنی به اعضا به نتیجه برساند در جلسه را گیری بخش درآمدی بودجه 1401 شهرداری محقق کند . او با وجود بیماری زمانی که دید در لحظات پایانی نیز برخی از اعضا دست از لابی برنمی دارند فریاد زد که جناحی کار نکنید . به او توصیه شد عصانی نشود اما او گفته که یک جان که بیشتر نداردو آن را فدای مردم می کند .

او به دو مسأله اساسی اشاره کرد و گفت: اول اینکه ما یک ایده آل داریم و دوست داریم این میزان بودجه و اعتبار داشته باشیم و  نکته دوم توجه به واقعیت است که چه میزان بودجه را می توانیم محقق کنیم.

او ادامه داد: اینکه دوست داریم چقدر بودجه داشته باشیم ایده آل قشنگی است و حتی می توانیم براساس ایده آل بودجه را ۱۰۰ هزار میلیارد قرار دهیم.بله ما دوست داریم قیمت سقف بودجه را این عدد قرار دهیم اما چقدر موجودی داریم؟ چقدر می توانیم درآمد داشته باشیم؟ درآمد را از کجا در می آوریم.

چمران با تأکید بر اینکه مبنای درآمد باید بودجه سال گذشته باشد گفت: مبنای درآمد ما بودجه سال گذشته و عملکرد سال گذشته است که چقدر درآمد داشتیم و چگونه محقق شده چرا که جامعه ناگهانی عوض نمی شود.خراب کردن خیلی ساده است اما راه انداختن کار مشکلی است

چمران در صحبت های خود به منطق بودن در تصمیم گیری چندین بار تاکید داشت و گفت: باید منطقی باشیم و منطق را مبنا قرار دهیم و مهمترین منطق درآمد امسال است. امسال چقدر توانستیم پروانه دهیم؟ در دوره های گذشته در این زمان کلی پروژه بزرگ داشتیم که وعده دادند تلاش می کنند. به دنبال افزایش درآمد هستیم که پروژه های جدید را شروع کنیم اما بزرگراه یادگار امام هنوز باقی مانده و پروژه های نیمه تمام ما باقی مانده است که هزینه می خواهد.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه  افزایش دست مزد و حقوق ضروری است گفت: یکی از نمایندگان زمانی می گفت در شهرداری ریخت و پاش می کنید و حقوق بالا می دهید اما الان حقوق کارمندان شهرداری از حقوق کارمندان دولت کمتر است. از همه مهمتر ترافیک شهر تهران و رفت و آمد شهر بسیار مهم است و حضرت آقا فرمودند کار علمی کنید اما این کار باید براساس منطق جلو برود. وقتی در سال جاری می گوید به ۳۰ هزارتا بیشتر نمی رسیم چطور می شود انتظار داشت به ۵۶ هزار تا برسبم؟ این بلندپروازی است و حرکتی است که در دوره قبل شروع شد و مجبور شدیم شهرداری وسط سال اصلاحیه بیاورد و آن را کم کند.

چمران با اشاره به بودجه سال جاری گفت: آن زمان گفتیم اشتباه کردند و می خواستند ما را به اشتباه بیندازند و بودجه را بالا گرفتند در حالی که اگر می‌خواستیم فکر کنیم درصدی که گذاشته بودند به نسبت تورم چندان بالا نبود.

او ضمن هشدار به سقف بودجه در نظر گرفته شده گفت: کاری نکنیم که سال دیگر هم مجبور شویم این کار را تکرار کنیم. بنابراین چشمان خود را باز کنیم و ببینیم چقدر درآمد واقعی داریم و براساس درآمدها بودجه را تنظیم کنیم.اگر هم گفته شد ممکن است درآمد بیشتری محقق شود ایرادی ندارد.

او ادامه داد: جای بلندپروازی را هر چقدر هم بخواهند عقاب گونه پرواز کنند باید در نظر بگیریم و بگذاریم پرواز کنند. اما اصل مسأله را کاری نکنید که اشتباها فرو بریزیم. اصل مسأله را فراموش نکنیم و یادمان نرود که چقدر محقق می شود و می توانیم بودجه را محقق کنیم. هیچگاه جلوی حرکت شهرداری را نخواهیم گرفت. اصلا برای شهردارانی که درآمدهای بیشتر محقق کردند به خود مناطق جایزه بدهیم. ما نیازهای زیادی داریم اما میزان محقق شدن بودجه مهم است و اگر محقق نشود فایده ای نخواهد داشت. با همه ی جهش های شهرداری موافق هستیم اما اصل مسأله را فراموش نکنیم. درست فکر کنیم و تصمیم بگیریم تا خدای نکرده  سال آینده دچار مشکلات نشویم. بنابراین پیشنهاد من سناریوی دوم کمیسیون برنامه و  بودجه است و دست شهرداری را در تامین منابع باز بگذاریم اما اصل بحث را فراموش نکنیم و فکر کنیم هرچقدر بودجه را بالا ببریم خود به خود تامین می شود.

photo_۲۰۲۲-۰۲-۰۱_۱۱-۵۶-۵۳

علیرضا زاکانی که قرار نبود به صحن شورا بیاید وارد شورا شد . او دردفاع بودجه پیشنهادی اش گفت که به ما اعتماد کنید یا نکنید، خب ضرر نمی‌کنید. تازه مدعی می‌شوید و می‌آیید سراغ ما که چرا عمل نکردید، شهرداری است که خودش را به دست شورا می سپارد که اگر به تعهداتش عمل نکرد آن را نقد کند و اگر بنا شود کسی ایثار کند، شهرداری ایثار کرده است.

زاکانی با بیان اینکه ما در لایحه بودجه گفتیم که می‌توانیم این کارها را انجام دهیم، گفت: می‌توانستیم بودجه را ۴۵ الی ۴۷ هزار میلیارد تومان ببندیم و اگر عملکردمان بالاتر رفت به به و چه چه کنیم که توانسته‌ایم اقدام بهتر انجام دهیم و تعهد هم نداشته باشیم اما ما افتخار نوکری مردم تهران را داریم.

ناصر امانی،عضو شورای شهر تهران بعد از استماع صحبت‌های شهردار و معاونانش درباره بودجه ۱۴۰۱ گفت:‌ تشکر می‌کنم از برخورد خوبی که معاونان شهردار و آقای دکتر زاکانی داشتند. از اعضای شورا خواهش می‌کنم آنها هم همین برخورد را با بحث و جدل و اظهارنظر بکنند؛ یعنی اگر در شورا فقط بنشینیم، سر تکان داده و تایید کنیم خلاقیت و جوش و خروشی در نظر کسانی که به ما رأی دادند،دیده نمی‌شو‌د.

او خطاب به مدیران شهری گفت: توضیحاتی که امروز دادند را کاش روز اول می‌دادند؛ الآن دقیقا شفاف و مشخص شد و ما به راحتی می‌توانیم تصمیم بگیریم. تفاوت در دو چیز است. آقای زاکانی اعتماد می‌کنند به قولی که دولت به آنها برای حمایت تمام قد داده؛ ما یک تجربه تلخ از دولت‌های همسو داریم. من می‌گویم اگر دولت می‌خواست حسن اعتماد و حمایتش را از مدیریت شهری ابراز کند یک کار می کرد و آن این بود که سهم یک سوم یارانه بلیت مترو را پرداخت می‌کرد.

امانی ادامه داد: دولت در ردیف‌های بودجه‌ای که به مجلس داد تمام ردیف شهرداری را حذف کرد که آن را هم بنا بر حسن نیت می‌گذاریم. وقتی دولت حتی این کار را نمی‌کند و ردیف های بودجه شهرداری را از لایحه اش حذف می‌کند و با پیگیری آقای زاکانی و دیگران در مجلس می‌پذیرد که ردیف‌ها را در لایحه‌اش بگذارد ما چه اعتمادی بکنیم به این که سال آینده می‌خواهد تمام قد از شهرداری تهران و مدیریت شهری حمایت کند. اولا ما از عملکرد گذشته نگرانیم و دوم این بودجه چه 56 هزار میلیارد تومان و چه 45 هزار میلیارد تومان دست‌رنج و دست‌مایه همه ما است و اگر سود کنیم همگی سود می کنیم و اگر زیان کنیم همگی زیان می کنیم.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ما نگرانیم، می‌خواهیم جلوی زیان را بگیریم و لذا میگوییم دو مرحله ای شود. در کمیسیون هم گفتم اول ۴۷هزار میلیارد تومان مبنا باشد، در شش ماهه اول  معلوم می شود چقدر موفق بودیم؛ آیا دولت حمایت کرده و آیا رونق ساخت و ساز اتفاق افتاده یا نه. بلافاصله یک متمم می‌آوریم و ما هم تمام قد در خدمتیم و مطمئن باشید ما بیشتر از بقیه به شهرداری در این زمینه کمک خواهیم کرد.

در ادامه حبیب کاشانی هم درخواست کرد که تذکری در این رابطه بدهد که چمران از وی خواست کوتاه  سخنان مطرح کند . که

حبیب کاشانی گفت :اصراری به صحبت ندارم . همان طور که در سه ساعت نیم گذشته حرفی نزدم که چمران به وی گفت من نگفتم صحبت نکنید . کاشانی گفت حرفی که شما گفتید همان شات آپ خارجی است محترمانه اش، معنی اش یعنی همین است .

که چمران گفت آقای کاشانی عادت دارد که همیشه ناز کند . کاشانی هم گفت آخر هم سنم و هم هیکلم به ناز کردن می خورد .چمران خاطره ای تعریف کرد که در دوره ای از شورا از آقای کاشانی خواسته که معاونت اجرایی شورا را بپذیرد اما یک شرط برای اوگذاشته است که به خاطر این شرط کاشانی این موضوع را نمی پذیرد که کاشانی به شوخی گفت شرط این بود که آدم شوم که گفتم نمی شوم .

photo_۲۰۲۲-۰۲-۰۱_۱۲-۴۳-۴۸

او از چمران و زاکانی بابت حضورشان در جلسه امروز گفت: می‌دانم که پزشک برای هر دوی شما دو هفته استراحت نوشته است اما شما دغدغه شهر و مردم را دارید و از شما تشکر می‌کنم .کاشانی گفت که شهرداری و شورای یک خانواده هستند و ما در آینه شهرداری را می بینیم و آنها هم ما را .موفقیت شهرداری و شورا در گروی موفقیت همدیگر است و مردم ما را جدا نمی بینند .

حبیب کاشانی در ادامه سخنانش از اعضای شورا خواست که سقف بودجه را کاهش داده و پیشنهاد داد که به جای لایحه پیشنهادی شهرداری  مبنی بر ۵۶ هزار میلیارد تومان و پیشنهاد چمران مبنی بر بودجه حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان را بپذیرند و گفت: بودجه همین است و بحث و جدل‌ها دارد و افرادی که امسال سال اول‌شان است که در بودجه حضور دارند فکر نکنند که جدلی اتفاق افتاده است.

او تاکید کرد که تفکر شیرین شما در ذهنتان است.اگر ضوابط مان را اصلاح نکنید این محقق نمی شود به هر عددی که رسیدیم که گره  کار مردم را حل کنیم  .کاشانی پیشنهاد کرد که بودجه 50 هزار میلیاردی به تصویب برسد و اگر در 6 ماهه بودجه محقق شود شهرداری اصلاحیه بودجه بیاورد و افزایش 20 درصدی را تصویب کنید .

مهدی چمران در ادامه اعلام کرد که رای گیری باید آغاز شود . برخی از اعضا درخواست کردند که ابتدا رقم کمیسیون تلفیق به رای گذاشته شود اما مهدی چمران اعلام کرد که باید پیشنهادات رای گیری شود . چمران  گفت که  که ابتدا پیشنهاد کاشانی را به رای می گذاریم  و از پیشنهاد خود عبور کرد . سپس عدد 50 هزار میلیارد تومان به رای گذاشته شد .

میثم مظفر اعلام کرد که 50 هزار میلیارد تومان به اضافه 10 هزار میلیارد غیر نقد که مهدی چمران گفت : 10 هزار میلیارد در تبصره ها می آید درصورت تحقق 10 هزار میلیارد برای بخش عمرانی و 10 هزار میلیارد نیز برای بخش خصوصی در تبصره ها پیش بینی می شود .

او ادامه داد :‌مبنای بودجه 50 هزار میلیارد است در صورتی که طی 6 ماه این بودجه محقق شد ما اجازه می دهیم که شهرداری در تبصره ها 10 هزار میلیارد صرف نیازهای شهر از جمله حمل  نقل عمومی ، بافت فرسوده و ... می شود .

احمد صادقی از مهدی چمران پرسید یعنی بودجه شهرداری در صورت تحقق، 50 هزار میلیارد تومان به  60 هزار میلیارد تومان می شود .

آخوندی درخواست توقف رای گیری را کرد و گفت : پیشنهادات دیگر هم رای گیری شود و هر کدام بیشتر رای آورد آن مورد پذیرش قرار گیرد . که چمران گفت رای گیری قوانینی دارد و این گونه نیست .مهدی چمران در واکنش به تلاش برخی اعضا برای تغییر رای خطاب به علوی گفت: این درست نیست که این ور و آن ور بروید، بگذارید افراد خودشان تصمیم بگیرند و عاقل و بالغ هستند. عدد بودجه برای من فرقی نمی کند شما ۷۰ هزار میلیارد تومان هم بگذارید خدا را شکر می کنم و  فقط نگرانی هایم را بازگو کردم و شما به همه چیز شهرداری اعتماد کردید و اینقدر هم به ما اعتماد کنید ما بیشتر از۲۰ بودجه بسته ایم نه اینکه در شهرداری بشینیم تا برایمان بودجه بنویسند.

وی خطاب به اعضا گفت: محکم و درست جلو بروید چرا که این بودجه برای کسی چیزی ندارد.  بین خود و خدایمان رای را بدهیم نه به خاطر مسائل دیگری رای بدهیم چرا که باید پاسخگوی رای باشیم و فکر نکنید که اگر این اعداد تصویب شود همان هم محقق می شود.پیشنهاد 50 هزار میلیاردی با 17 رای موافق مورد پذیرش قرار گرفت . بعد از رای گیری پیشنهاد دیگری را مطرح کرد که مهدی چمران گفت بعد از رای گیری پیشنهاد دیگر غیر قانونی است اما از مظفر درخواست کرد پیشنهاد خود را مطرح کند .

میثم مظفر گفت که پیشنهاد من 56 هزار نقد و غیر نقد است و آن را هم تقسیم به  52 +5 کنیم که  چمران خطاب به وی گفت :‌این که شما می گوییدبودجه نیست بودجه تصویب  شده  دیگر غیر نقد و نقد ندارد در داخل بودجه  هم غیر نقد  و هم نقد هم پیش بینی شده و کل بودجه تصویب می شود  آن که  ما می گوییم  تبصره است  و نمی توانیم  برخلاف قانون و مقرارت کار کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید