باید تمامی دستفروشان جمع‌آوری شوند

ادعای عجیب شهرداری پایتخت؛ دو سوم دستفروشان نیازمند نیستند!

کدخبر: ۴۷۴۵۲۲
اقتصادنیوز:‌مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران معتقد است که پیاده‌راه‌ها باید از دستفروشان پاکسازی شوند، در واقع بیش از ۷۰درصد دستفروشان دغدغه و مشکلات معیشتی ندارند. فردی که برای امرار معاش زندگی خود به دستفروشی روی آورده می‌تواند در روزبازار هم فعالیت کند؛ ضمن اینکه دستفروشان واقعی اتفاقا از فعالیت در روزبازارها استقبال می‌کنند.
ادعای عجیب شهرداری پایتخت؛ دو سوم دستفروشان نیازمند نیستند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران ، یک مقام مسئول درشهرداری می گوید که بیش از ۷۰درصد دستفروشان دغدغه و مشکلات معیشتی ندارند و باید تمامی دستفروشان جمع‌آوری شوند.

این ادبیات تازه مدیران شهرداری است درخصوص موضوع دستفروشی . اما درروزهای نخست حضور مدیران جدید شهر نگاه به دستفروشان از جنس دیگری بود .حتی تا یکی دو هفته پیش که علیرضا زاکانی  شهردار تهران در میان نخبگان منطقه ده درباره دستفروشان گفته بود که اعلام کردیم مسئولیت دستفروش ها با ما است و به آنها  گفتیم که حتی جای شما را مشخص می کنیم. ۱۱۴ پارک را مشخص کردیم، دستفروش ها را شناسه دار می کنیم و در جاهای  تعیین شده  از ساعت  ۴عصر تا ۱۰ شب اجناس خود را می فروشند.  در راسته بلور فروشان شوش با انتقال آنها به پارک میثاق، هم آنها فعالیت می کنند و هم خیابان بسته  نمی شود. در شهرداری دنبال مسیری هستیم که در آن سمت مردم غش کنیم.

اما قدرت‌الله محمدی،مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درروزهایی که خیابان ها برای خرید شب عید شلوغ تر از همیشه می شود گفته است که پیاده‌راه جای دستفروشی نیست.

در خبری که سایت روابط عمومی شهرداری منتشر کرده آمده  به نقل ازمحمدی آمده است که به دنبال ساماندهی دستفروشان در مناطق ۱، ۱۶، ۱۵، ۱۲ و ۱۰ هستندو، تلاش می‌شود تا دستفروشان در روزبازارها فعالیت کنند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران می گوید که  بیش از ۴۰ روزبازار در شهر تهران مستقر است که ظرفیت ساماندهی دستفروشان را دارد و درحال حاضر بیش از دو هزار نفر در این روزبازارها فعالیت می‌کنند.

اوبه شناسایی تعدادی بوستان برای استقرار دستفروشان اشاره می کند و می گوید: به پیمانکاران ابلاغ شده که از طریق سامانه ثبت‌نامی اطلاعات دستفروشان، به افراد برای فروش محصولات خود فضا دهند.

محمدی معتقد است : بسیاری از دستفروشان، افراد به‌کارگیری شده از سمت مغازه‌داران هستند که روزانه اجناس مغازه‌داران را تحویل می‌گیرند، می‌فروشند و سپس شب‎ها درامد آن را به مغازه‌داران تحویل می‌دهند.

او تاکید می کند پیاده‌راه‌ها باید از دستفروشان پاکسازی شوند، در واقع بیش از ۷۰درصد دستفروشان دغدغه و مشکلات معیشتی ندارند. فردی که برای امرار معاش زندگی خود به دستفروشی روی آورده می‌تواند در روزبازار هم فعالیت کند؛ ضمن اینکه دستفروشان واقعی اتفاقا از فعالیت در روزبازارها استقبال می‌کنند.

این مقام مسئول در شهرداری درخصوص منبع آماری که درخصوص توانمندی 70 درصدی دستفروشان داده است سخنی نگفته است اما مریم ایثاری عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی شهر به اکوایران می گوید: قطعا این آمار غلط است که بیش از 70 درصد دستفروش‌ها دغدغه و مشکلات معیشتی ندارند. براساس نتایج  پیمایش‌هایی که چند سال پیش در شهر تهران و دو شهر دیگر انجام شده بود   در تهران بیش از 76 درصد دستفروش‌ها سرپرست خانوار هستند و 93 درصد آنها نیز  به جز دستفروشی هیچ درآمد دیگری ندارند.

وی ادامه می دهد: با بدتر شدن وضع اقتصادی حتی این آمار می‌تواند بیشتر هم بشود؛ بنابراین این آمار صحت ندارد که 70 درصد دستفروش‌ها دغدغه و مشکلات معیشتی نداشته باشند .

ایثاری معتقد است که سیاست‌های آماری که از سوی مدیران مطرح می شودبسته به موقعیت و تغییر مدیران تغییر می کند .

او با مرور تحولات سیاست‌های آماری مدیران شهری می گوید : سال 94 معاون وقت خدمات شهری شهرداری گفتند که تنها 10 درصد از دستفروش‌ها مستحق هستند؛ درحال‌یکه سال 95 همین مدیر اعلام کرد که 30 تا 35 درصد دستفروش‌ها نیازمند هستند . در سال 97 در توصیف دستفروش‌های خصوصا چهارراه ولیعصر، مدیران وقت شهرداری گفتند که بیش از 80 درصد دستفروشان این محدوده نیازمند هستند و از طریقات ضعیف جامعه هستند.

وی تاکید می کند که  این سیاست‌ها بسته به اینکه می‌خواهند چه سیاستی را در قبال دستفروش‌ها اعمال کنند، چه گفتمانی غالب است می‌تواند بالاپایین شودو طبیعتا خیلی اتکایی به این سیاست‌های آماری و آمارهایی که داده می‌شود، نیست. همان طور که گفتم پیمایش‌ها و مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد این آمار اینطور نیست و قطعا اکثر دستفروشان مشکلات معیشتی دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید