نرخ سود وام مسکن؛ 23.5 درصد

خیز دوباره قیمت وام مسکن در پایان فروردین 1401

کدخبر: ۴۹۰۱۱۹
اقتصادنیوز: هزینه وام مسکن در روزهای پایانی فروردین 1401 دوباره صعودی شده و به کانال 90 هزار تومان رسید. این اتفاق موجب شد تا نرخ سود وام مسکن به مرز 23.5 درصد برسد.
خیز دوباره قیمت وام مسکن در پایان فروردین 1401

به گزارش اقتصادنیوز ، در روز های آغازین سال جدید وام مسکن روندی نزولی را آغاز کرده و در مسیر کاهش قیمت قرار داشت. اما این روند تداومی نداشته و در هفته پایانی فروردین ماه دوباره در این بازار رشد قیمت به ثبت رسید.

به طور کلی معامله گران و خریداران مسکن می توانند از بانک مسکن اوراق خریداری کرده و با اعتبار 500 هزار تومان به ازای هر کدام از اوراق و با نرخ سود اسمی 17.5 درصد از این نهاد وام اخذ کنند.

سقف خرید این وام در میانه سال گذشته دوبرابر شده و برای مجردین و متاهلین به سقف 240 میلیون تومان و 480 میلیون تومان به ترتیب  رسید.

صعود دوباره قیمت وام مسکن در پایان فروردین 

در ابتدای سال 1401 قیمت اوراق تسه تا کانال 70 هزار تومان برای هر کدام از اوراق تنزل پیدا کرده و در کمینه خود در این تاریخ نشست.

این اتفاق طبعا هزینه وام را برای مجردین ومتاهلین کاهش داده و به تبع آن نرخ سود وام مسکن را نیز کاهشی کرد.

اما نکته مهم در این مورد تفاوت روند ایجاد شده در خرید و فروش این وام در بعد از عید 1401 و قبل از آن بوده است.

در ماه های پایانی سال 1400 بانک مسکن اعلام کرده بود متقاضیان می توانند نیمی از وام خرید خانه را از طریق خرید اوراق  تسه و نیم دیگر را از طریق اخذ وام 18 درصد تهیه کنند اما شنیده ها حاکی از آن است که این روند در سال جدید تمدید نشده است. بنابراین محاسبات به روال قبل خود بر میگردد.

در روزهای ابتدایی سال جاری به دلیل کاهش تقاضا در این بازار قیمت اوراق تا مرز 70  هزار تومان کاهش پیدا کرده اما این کاهش دوامی نداشته و در روز 31 فروردین طی یک روند صعودی به 96 هزار تومان رسید.

این افزایش در قیمت اوراق تسه سرانجام موجب شد تاهزینه وام مسکن برای مجردین به 54 میلیون و 240 هزار تومان برای تهیه سقف وام رسید. این رقم برای متاهلین به 93 میلیون تومان رسید.

رشدی که در قیمت وام مسکن در این موعد به ثبت رسیده سرانجام موجب شد تا نرخ سود وام مسکن نیز تغییر کرده و به سطح بالایی برسد.

وام مسکن

خیز نرخ سود وام مسکن در پایان فروردین

به طور کلی با توجه به آن که متقاضیان وام مسکن باید هزینه ای را بابت اخذ وام بپردازند و در نهایت هر ماه رقمی را به بانک مسکن در ازای اخذوام بپردازند نرخ سود واقعی اخذ وام از این طریق سطحی متفاوت از میزان اسمی خود خواهد داشت.

در همین رابطه نرخ سود وام مسکن در روزهای میانی فروردین با کاهش هزینه وام مسکن به مرز 21 درد رسیده و صعود دوباره این رقم موجب شد تا نرخ سود به 23.5 درصد برسد یعنی 6 واحد درصد بیشتر از میزان اسمی. 

در نهایت رشد مبلغ وام می تواند رکوردهای بی سابقه ای را در نرخ سود وام مسکن ثبت کند. 

وام مسکن

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید