کاهش صدور پروانه ساخت در یک سال اخیر

کلید زاکانی قفل ساخت و ساز تهران را باز نکرد؟

کدخبر: ۴۹۳۴۸۴
اقتصادنیوز: معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم معتقد است :‌ آنچنان که آمار ها نشان می دهد علیرضا زاکانی در نخستین فصل مدیریت خود نتوانسته است قفلی که به ادعای او در دوره پنجم بر ساخت و ساز پایتخت زده شده است را باز کند و کلیدهایش برای باز کردن این قفل به کار نیامده است.
کلید زاکانی قفل ساخت و ساز تهران را باز نکرد؟

به گزارش اقتصادنیوز بهروز شیخ رودی در گفت و گو با اکوایران با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی مرکز امار تهران درخصوص اطلاعات پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری های کشور گفت :‌ چندی پیش مرکز آمار ایران«گزارش آماری اطلاعات پروانه های ساختمانی صادرشده توسط شهرداری های کشور» در فصل پاییز سال 1400 را منتشر کرد، این گزارش که روایتی از نخستین فصل تغییر مدیریت شهری در شوراهای شهر و شهرداری های کشور است از کاهش تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداریها در سراسر کشور نسبت به فصل پاییز سال 1399 و فصل تابستان 1400 به عنوان آخرین فصل عملکرد دوره پنجم مدیریت شهری کشور حکایت می کند. این کاهش در حالی که تلاش مدیریت شهری و دولت جدید برای رونق بخشیدن به ساخت و ساز مسکن غیر قابل انکار است امری جالب توجه است و حکایت از آن دارد که بازار هوشمندانه تصمیم می گیرد و روایت های سیاسی تاثیری بر عملکرد بازار نداشته اند.

36

 وی ادامه داد :‌بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در نخستین فصل از مدیریت علیرضا زاکانی بر شهرداری تهران، یعنی در پاییز 1400 ما شاهد صدور 1198 پروانه ساختمانی هستیم، پروانه های ساختمانی  در پاییز 1400 بر خلاف علاقه شهردار که می خواست قفل ساخت و سازی که به ادعای او در دوره پنجم بر ساخت وساز شهر زده بود نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه کاهش هم یافت. در پاییز 1399 و در دوره مدیریت شهری پنجم بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران 1598 پروانه ساختمانی صادر شده است که این رقم در دوره مدیریت زاکانی بر شهرداری تهران به 1198 پروانه کاهش پیدا کرده است. البته تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در فصل پاییز سال 1400 نسبت به فصل تابستان 1400 به عنوان آخرین فصل عملکردی مدیریت دوره پنجم نیز کاهش پیدا کرده است و زاکانی نتوانسته است رقم 1601 پروانه صادر شده در تابستان 1400 را هم حفظ کند. آنچنان که آمار ها نشان می دهد علیرضا زاکانی در نخستین فصل مدیریت خود نتوانسته است قفلی که به ادعای او در دوره پنجم بر ساخت و ساز زده اند را باز کند و کلیدهایش برای باز کردن این قفل به کار نیامده است.

در اکوایران ببینید؛

37

این کارشناس حوزه اقتصاد شهری گفت :‌در نخستین فصل از مدیریت زاکانی بر شهرداری تهران، تعداد 1198 پروانه ساختمانی در مساحت زیربنای بالغ بر 1.871.276 متر مربع برای 9.461 واحد ساختمانی صادر شده است، این در حالی است که در پاییز 1399 ما شاهد صدور تعداد 1598 پروانه ساختمانی برای مساحت زیر بنای بالغ بر 2.479.364 متر مربع در قالب 13.171 واحد ساختمانی توسط شهرداری تهران بوده ایم. کاهش 25.2 درصدی تعداد پروانه های صادره نسبت به پاییز سال 1399 و نیز کاهش 25.4 درصدی تعداد پروانه های صادرشده در نخستین فصل مدیریت زاکانی نسبت به تابستان 1400 نشانگر آن است که تغییر مدیریت شهری تقاضایی برای ساخت و ساز ایجاد نکرده است.

شیخ رودی اضافه کرد :‌مجموع مساحت زمین پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان در  نخستین فصل ریاست زاکانی بر بلدیه تهران نیز حدود431  هزار مترمربع بوده است که میزان زمین عرضه شده برای ساخت و ساز توسط سازندگان  نسبت به تابستان 1400 چیزی حدود 29.6 درصد کاهش یافته است ، علاوه بر این سازندگان نسبت به پاییز 1399 و دوره مدیریت اصلاح طلبان بر شهرداری نیز 29.3 درصد کمتر زمین برای صدور پروانه ساخت و ساز وارد بازار کرده اند.آمارها بر خلاف تمایل شورا نشینان و شهردار تهران حکایت از عدم استقبال سازندگان از نخستین فصل مدیریت جدید بر شورا و شهرداری خبر می دهند، این عدم اقبال البته فقط متاثر از تغییر مدیریت نیست، طولانی شدن دوره رکود مسکن و اثرات تحریم ها از یک سو، چشم امید سازندگان به توافق احتمالی ایران و غرب و تغییر معیارهای ملاک عمل توسط شهرداری برای صدور پروانه و نظارت بر ساخت و ساز هم به این کاهش دامن زده اند.

‌معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم با اشاره به سخنان شهردار تهران در برنامه تلویزیونی درخصوص پایان تراکم فروشی گفت :‌یکی از نکاتی که زاکانی با حضور در برنامه صف اول بر آن تاکید کرد پایان دادن به تراکم فروشی در شهر تهران بود، اما آمار منتشر شده برای تعداد پروانه های صادر شده در منطقه 22 شهرداری تهران در نخستین فصل مدیریت زاکانی بر شهرداری تهران حکایت از صدور پروانه ساختمانی برای زیر بنای 153.690 متر مربع آن هم برای مجموع مساحت زمین بالغ بر 17.629 متر مربع دارد. بررسی بارگزاری این حجم زیر بنا بر مساحت زمین نمایانگر بارگزاری 872 درصدی است که با ادعای زاکانی درباره پایان دادن به فروش تراکم مغایر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید