رصد بازار ملک؛

جدیدترین قیمت فروش آپارتمان‌های کوچک

کدخبر: ۴۹۵۶۶۵
اقتصادنیوز: تقاضای سکونت در واحدهای نقلی واقع در مناطق لوکس نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.
جدیدترین قیمت فروش آپارتمان‌های کوچک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی فایل‌‌های موجود در بازار فروش آپارتمان‌‌های مسکونی نقلی نشان می‌دهد در برخی مناطق لوکس تک‌‌واحدهایی برای فروش عرضه شده که از جنس متراژی عمده ساختمان‌های آن منطقه محسوب نمی‌شود.

مختصات کلی بازار مسکن تهران در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات بنیادی شده است، طوری که برخی اتفاق‌‌های نادر بعضا در بازار رخ می‌دهد که به گفته واسطه‌ها نتیجه جهش مسکن است. یکی از این رخدادهای نادر، درخواست فروش واحدهای سرایداری در برخی مناطق لوکس تهران نظیر سعادت‌آباد، ولنجک، نیاوران و... است. متراژ ساخت‌و‌ساز در محله‌های لوکس شمال تهران متناسب با تقاضای سکونتی در این محله‌ها تنظیم شده و اغلب واحدها با مساحتی بیش از ۱۰۰ مترمربع طراحی و احداث می‌شود. این در حالی است که در میان فایل‌‌های املاک نقلی با مساحت تا ۵۰ مترمربع نیز بعضا واحدهایی در محله‌های لوکس تهران به چشم می‌‌خورد.

به عنوان مثال واحد 30 مترمربعی در طبقه همکف ساختمان هشت‌طبقه‌‌ای واقع در سعادت‌آباد برای فروش عرضه شده است که حتی بدون مطالعه مشخصات فایل نیز می‌توان حدس زد این یک مورد استثنایی در بازار املاک این محله به شمار می‌‌آید، چراکه قواره‌های زمین در سعادت‌آباد اغلب 300 مترمربع به بالا بوده و تعداد زمین‌‌های کوچک‌تر از این که ساخت‌و‌ساز در آنها انجام گرفته اندک است. از سوی دیگر تقاضای سکونت در سعادت‌آباد معمولا از ناحیه دهک‌‌های برخوردار و پردرآمد صورت می‌گیرد و متراژ زیر 50 مترمربع نمی‌تواند گزینه مطلوب یا حتی نزدیک به مطلوبی برای این گروه از متقاضیان خرید مسکن باشد.

 

تحقیق میدانی «دنیای اقتصاد» درباره این تک‌فایل‌‌های کم‌‌متراژ و خاص در محله‌های لوکس نشان می‌دهد عمده این موارد واحدهای سرایداری هستند که در ساختمان پیش‌‌بینی شده اما به دلایل مختلف از جمله اینکه به علت جهش قیمت مسکن، فروش آنها از ناحیه مالکان به صرفه تلقی می‌شود، برای فروش عرضه شده‌‌اند. البته معمولا این واحدهای فروشی از آن دسته خانه‌های سرایداری که جزو مشاعات محسوب می‌شوند، نیستند و در صورت‌‌مجلس تفکیکی، این واحدها به صورت اختصاصی درج شده است. این واحدهای نقلی در طبقه همکف، در برخی ساختمان‌هایی که به لحاظ موقعیت و متراژ نیازی به استقرار دائمی سرایدار ندارند و ملکیت اغلب واحدها متعلق به یک فرد (عموما سازنده) است، وجود دارد. این افراد بعضا واحدهای سرایداری طراحی کرده‌‌اند تا در آینده در صورت نیاز امکان استقرار دائمی نگهبان یا سرایدار در ساختمان آنها فراهم باشد، اما اکنون که تقاضای سکونت در واحدهای نقلی واقع در مناطق لوکس نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده، تصمیم به فروش واحدهایی از این جنس گرفته‌‌اند.

Ne07CkEIagCp

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید