واکنش‌ها به انتشار یک فیلم در فضای مجازی

اشد مجازات برای قاتلان چنارهای ولیعصر

کدخبر: ۵۱۰۳۹۱
اقتصادنیوز: در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر خشک شدن هم‌زمان تعدادی اصله درخت در خیابان ولیعصر، رئیس کل دادگستری استان تهران برای بررسی علل وقوع این حادثه به دادستان تهران ماموریت داد.
اشد مجازات برای قاتلان چنارهای ولیعصر

به گزارش اقتصادنیوز وضعیت چنارهای خیابان ولیعصر سال هاست که بحرانی است، کارشناسان شهری معتقدند که سرطان ساخت و ساز در تهران اصلی ترین دلیل خشک شدن چنارهای ولیعصر است. برای حفاظت از چنارهای میراثی خیابان ولیعصر شورای شهر چهارم دستورالعملی را مصوب کرد، اما محدودیت های ساخت و ساز که در این مصوبه پیش بینی شده بود هرگز عملیاتی نشد .

بر اساس این مصوبه  شهرداری تهران موظف بود از هرگونه عملیات اجرایی و عمرانی توسط بخش دولتی، عمومی و خصوصی که به درختان این خیابان آسیب می رساند جلوگیری کند. همچنین در مناطق یک، سه، شش و یازده برای پلاک هایی که در بر خیابان ولیعصر (عج) واقع شده بودند، رعایت عقب نشینی به عمق حداقل سه متر از بر ملک در ساخت و سازهای جدید الزامی بود تا از ریشه درختان خیابان ولیعصر (عج) حفاظت و از سایه اندازی جلوگیری شود.محدودیت های دیگری هم برای این ساخت و ساز در این خیابان پیش بینی شد . در دوره مدیریت پنجم شهر تهران هم طرح دیگری برای حفاظت از چنارهای خیابان ولیعصر تهیه و در کمیسیون ماده 5 مصوب شد . در این طرح در حدود ۷۰ درصد ساخت‌وسازهای خیابان ولیعصر از تقاطع انقلاب تا میدان تجریش، دارای ۶ طبقه و ارتفاع ۲۵ متر بود و این درحالی بود که متوسط ارتفاع چنارهای ولیعصر  ۱۵ متر و ارتفاع ۲۵ متری است  وسایه ساختمان ها همچنان بر سر درختان ولیعصر خواهند ماند .در این طرح گودبرداری در ساخت‌ و سازهای جدید با عمق ۱۰ متر مجاز شده بود .

این قوانین تاکنون کمکی به حفظ چنارهای باقی مانده خیابان ولیعصر نکرده است . مدتی است تصاویر خشک شدن 12 چنار در بخش شمالی خیابان ولیعصر منتشر شده است . امروز مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به قطع ۱۲ اصله درخت در این خیابان نبش خیابان محمودی  واکنش نشان داد و گفت :‌با توجه به قدمت و شرایط خاص خیابان ولیعصر که یکی از طولانی ترین و قدیمی ترین خیابانهای خاورمیانه است و دارای جاذبه های طبیعی و بصری خاصی است باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

اوادامه داد: مردم تهران خاطرات خوبی در این خیابان از میدان راه آهن تا میدان تجریش دارند و باید به این خیابان توجه شود. شهرداری تهران تمامی تلاش را نسبت به حفظ این خیابان و نسبت به اقدامات قانونی و بررسی توسط موسسات ذی صلاح و پیداکردن دلیل علت خشک شدن درختان انجام دهد.

وی ادامه داد: البته سازمان بوستان ها،  موضوع را پیگیری کرده و اقدامات حقوقی و قانونی  در دست اقدام دارد.پیرهادی از شهرداری‌ تهران خواست تا در این خصوص گزارش ارایه کند و موضوع را از طریق مرجع قضایی پیگیری و جرائم لازم در ماده ۷ اجرا شود. اگر درختان توسط اشخاصی خشک شده اند باید از طریق دادگستری و قوه قضاییه پی‌گیری شود تا دیگر برخی افراد سودجو در شهر تهران این کار را انجام ندهند.

ناصر امانی هم در این خصوص  گفت که براساس گزارشی که از شهرداری منطقه دریافت کردیم تعداد ۱۰ اصله درخت در سال‌های گذشته و در حین عملیات ساختمانی خشک شده است.

او در ادامه گفت: در همین خصوص ضمن بررسی کارشناسی توسط کارشناس رسمی دادگستری و پیگیری اداره کل حقوقی منطقه یک، موضوع در کمیسیون ماده ۷ منطقه نیز در حال بررسی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان این‌که بررسی‌ها نشان داده که کمیسیون ماده ۷ در حال صدور رای جریمه با بالاترین ضریب است، ادامه داد: ضمن این‌که ملک مذکور فاقد پروانه بوده و تا تعیین تکلیف درختان خشک شده و پرداخت جرائم مربوطه هیچ‌گونه پایان کاری برای آن صادر نخواهد شد.

افشین خدامی سرپرست خدمات شهری منطقه یک   هم در خصوص خشکاندن درختان چنار توسط مالک ملک نوساز در خیابان ولیعصر (عج) تقاطع محمودیه پلاک ۲۷۲۸ به خبرنگار شهر توضیح داد: ۱۰ اصله درخت چنار  در این محدوده و در سال‌های گذشته در حین عملیات ساختمانی خشک شده که در همین خصوص ضمن بررسی کارشناسی توسط کارشناس رسمی دادگستری و پیگیری اداره حقوقی منطقه، موضوع در کمیسیون ماده ۷ منطقه نیز مطرح شده که در حال صدور رای جریمه با بالاترین ضریب است.

وی افزود:  ملک مذکور فاقد پایان کار بوده  و تا تعیین تکلیف درختان خشک و پرداخت جرایم مربوطه هیچگونه پایان کاری صادر نخواهد شد.

 علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران  هم به دادستان تهران ماموریت داد تا ضمن تشکیل کارگروهی تخصصی، علل وقوع این حادثه را احصاء و در صورت احراز وقوع تخلف و یا جرم اقدامات لازم در چارچوب قوانین و مقررات صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه محیط زیست شهری از مصادیق حقوق عامه محسوب می‌شود، گفت: از آن‌جا حفظ حقوق عامه یکی از ماموریت‌های دستگاه قضایی محسوب می‌شود، در صورت احراز تعدی به حقوق عمومی جامعه با جدیت برخورد خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید