نفرآباد منطقه 20 اولین نامزد اجرای ساخت محله الگو

طرح زاکانی برای ساخت محله‌های ایرانی – اسلامی؛ فراخوان نیروهای متعهد!

کدخبر: ۵۱۰۹۱۴
اقتصادنیوز: یکی از برنامه‌های شهرداری تهران ایجاد محله‌های الگو با رویکرد ایرانی- اسلامی و فناوری نوین است و زودی یکی از محلات الگو با تمام خدمات به مساحت ۵۰ هکتار که در مراحل طراحی اولیه است آغاز می‌شود.
طرح زاکانی برای ساخت محله‌های ایرانی – اسلامی؛ فراخوان نیروهای متعهد!

به گزارش اقتصادنیوز حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران به تازگی از احداث شهرکی مشابه اکباتان خبر داده  است .

به گفته او یکی از برنامه‌های شهرداری تهران ایجاد محله‌های الگو با رویکرد ایرانی- اسلامی و فناوری نوین است و  زودی یکی از محلات الگو با تمام خدمات به مساحت ۵۰ هکتار که در مراحل طراحی اولیه است آغاز می‌شود و قرار است الگویی باشد که شهرک اکباتان در برابر آن هیچ باشد.

اعضای شورای شهر تهران اطلاعی از جزییات این محله الگو که صارمی آن را با شهرک اکباتان مقایسه می کند ندارند . اما مهدی هدایت ،سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران درباره جزییات این محله به اکوایران می گوید :‌با وجود تغییر در شرایط و عوامل متنوع اثرگذار بر گسترش و توسعه شهرها، محلات مسکونی همواره از جایگاه ویژه‌ای در شکل‌گیری و توسعه شهرها، برخوردار بوده اند. توسعه محله‌ها در چهارچوبی مشارکتی و مردم‌محور یکی از شاخه‌های برنامه‌های توسعه پایدار شهری، به‌ویژه مناطق کلان‌شهری است. در همین راستا، توجه بیشتر به تنوع و ابعاد مختلف نیازهای انسانی به عنوان موجودی اجتماعی، از جمله بستر و الگوی سکونتی وی، بیش از پیش مورد توجه برنامه‌ریزان و طراحان شهری قرار دارد. موفقیت این بستر و الگو در گرو توجه به فرهنگ، آداب و سنت‌ها و سبک زندگی شهروندان مخاطب آن است؛ به‌شکلی که بتواند همواره ارتقاء‌دهنده کیفیت زندگی ایشان باشد.

او ادامه می دهد: یک محله مسکونی ایرانی-اسلامی نیز باید متناسب با ارزش‌ها و فرهنگ شهروندان بوده و الگو گرفتن از طرح‌ها و برنامه‌های غربی، مناسب پیاده‌سازی در شهرهای ایران نخواهد بود. به منظور تحقق ایده تهران، کلان‌شهر الگوی جهان اسلام، باید عناصر مختلف شهر تهران از جمله محلات مسکونی نشان‌دهنده این هویت باشند. تهرانِ امروز، به دلیل وجود عرصه‌های مناسب در مقیاس محله و حضور نیروهای متعهد و متخصص، از فرصت مناسبی برای خلق «محله الگو» برخوردار است.

به گفته هدایت ،محله الگو، محله‌ای با هویت است که کالبد و فعالیت‌های مرتبط با آن در هماهنگی با بستر اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی با هدف ارتقاء عدالت، زیست‌پذیری و تاب‌آوری شکل گرفته است. عرصه‌های یک محله الگو، امن، ایمن و سرزنده برای سکونت همه اقشار بوده که ضمن پاسخگویی به نیازهای ساکنان، بر پایه همکاری، شهروندمداری و کنش‌جمعی مالکان و سرمایه‌گذارن توسعه یافته و مدیریت می‌شود. در چنین محله‌ای، در عین بهره‌گیری از الگوهای اصیل شهرسازی ایرانی-اسلامی در قالب سازمان فضائی، نظام عملکردها، نظام شبکه معابر و کانون‌ها، قطعه‌بندی‌ها و توده-فضاها، نما، مصالح و ..؛ از ظرفیت‌های نوین نظیر فناوری‌های نوین مصالح و ساخت، فناوری‌های هوشمند و مدیریت منابع و انرژی استفاده می‌شود و درکل محله الگو؛ فضائی یکپارچه برای زیست اجتماعی و فردی انسان ایرانی و مسلمان مهیا می‌کند، به گونه‌ای که بتواند ضمن تکیه بر اصول و ارکان هویتیِ ریشه در گذشته، پاسخگوی شرایط امروزی بوده و ظرفی برای زندگی پایدار نسل‌های آتی باشد.

هم‌اکنون، سازمان نوسازی شهر تهران با طراحی محله نفرآباد در منطقه 20 شهرداری تهران به عنوان یک محله الگو، طراحی و برنامه‌ریزی برای محله الگوی دیگری در منطقه 18 شهرداری را آغاز کرده است. این محله الگو با تمرکز بر ویژگی‌های اشاره شده، می‌تواند زیست جدید شهری را به عنوان نمونه‌ و تجربه‌ای عملیاتی، برای اقدامات بعدی توسعه در محلات مسکونی شهر تهران و حتی سایر شهرها با مدنظر قرار دادن بستر طرح، مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید