حاشیه جدید در مدیریت زاکانی

تفکیک جنسیتی موقت اتوبوس های شرکت واحد!

کدخبر: ۵۱۲۲۱۸
اقتصادنیوز: ​سرپرست بهره‌برداری شرکت اتوبوسرانی تهران از اختصاص ۱۷ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل زنان در دو نوبت صبح و عصر در خطوط BRT شهر خبر داد.
تفکیک جنسیتی موقت اتوبوس های شرکت واحد!

به گزارش اقتصادنیوز در رقابت های انتخاباتی حسن روحانی رقبا را متهم می کرد که اینها اگر پیروز شوند پیاده روها را هم زنامه و مردانه می کنند . در آن دوره این سخنان در قالب شور انتخاباتی و رقیب هراسی تلقی می شد . طرفداران روحانی این روزها با جداسازی هایی که اتفاق افتاده از اختصاص برخی از بوستان های محلی به زنان و کودکان تا اتوبوس های زنانه مدعی هستند با این اتفاقات که در شهرداری افتاده آن حرف ها رقیب هراسی نبوده است و مدیران شهری نیز می گویند این سیاست اولا موقت است و ربطی به تفکیک جنسیتی ندارد و با هدف رفاه بیشتر بانوان انجام می شود .

 امروز ایرج لطفی‌زاده به همشهری آنلاین درباره جزئیات اجرای طرح اتوبوس وی‍ژه زنان توضیح داده است :‌ با توجه به اینکه با فرسودگی ناوگان مواجه‌ایم و اتوبوس‌های دو کابین به دلیل خرابی‌ در حال تعمیر و مرمت هستند و از تعدادشان در خطوط شهری کم شد، تصمیم گرفتیم تا از اتوبوس‌های تک‌ کابین در خط اتوبوس‌های BRT استفاده کنیم.

سرپرست بهره‌برداری شرکت اتوبوسرانی تهران با تاکید به اینکه طرح اتوبوس‌های وی‍ژه زنان در دوره مدیریت قبلی شهری اجرا شده بود، توضیح داد: در بعضی از ساعت‌ها و مناسبت‌ها نسبت عرضه و تقاضای سفر زنان و مردان در استفاده از ناوگان عمومی با هم متفاوت می‌شود و تعداد مسافران زن نسبت به مردان بیشتر می‌شود و همین دلیلی شده بود تا در سال‌های ۱۳۹۹ و پیش از آن، این طرح چندبار به صورت آزمایشی اجرا شود و تعدادی از اتوبوس‌ها را در شهر برای رفاه حال زنان و بهتر شدن کیفیت سرویس‌دهی به آنها اختصاص دهند.

او افزود: در ادامه شیوع ویروس کرونا و کم شدن مسافران بدلیل دورکاری کارمندان، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باعث شد این طرح به صورت موقت مسکوت بماند اما دوباره با بازگشت وضعیت به شرایط عادی و افزایش حجم مسافران در ساعت‌های پیک مسافر این طرح اجرا شد. اکنون این اتوبوس‌ها در دو خط ۲ و ۷  (BRT) شهر با ۱۷ دستگاه اتوبوس در دو نوبت در ساعت‌های ۷ تا ۱۰ صبح و ۱۶ تا ۲۰ عصر فعال هستند و روزانه به طور میانگین حدود ۳۰۰ مسافر زن توسط آنها در شهر جابه جا می‌شوند. با توجه به شرایط و حجم مسافر در خط ۲ (پایانه خاوران به پایانه آزادی) حدود ۷ دستگاه و در خط ۷ (پایانه راه‌آهن تا پایانه پارک‌وی) حدود ۱۰ دستگاه اتوبوس اختصاص داده شده است.

عکس کاور

اما سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران جداسازی برخی از اتوبوس ها برای زنان را موقتی عنوان کرده و درخصوص ادعای زنانه شدن اتوبوس‌های پایتخت به اکو ایران گفته است : تفکیک جنسیتی در شرکت واحد اعمال نمی‌شود و اتوبوس‌هایی تحت‌عنوان اتوبوس‌های بانوان و آقایان وجود ندارد بلکه به‌دلیل اعزام اتوبوس‌های دوکابین که در خطوط بی آر تی فعالیت می‌کردند، به تعمیرگاه‌ها و کسری ناوگان اتوبوس‌های تک‌کابین به این خطوط اعزام شده و همزمان در مسیر خطوط بی آر تی، دو اتوبوس تک‌کابین حرکت کرده و در صورتی که ازدحام مسافر داشته باشیم، برای آنکه مسافران معذب نباشند به صورت جداگانه مسافرگیری انجام می شود  اما قرار نیست این شیوه دائمی باشد و اتوبوس‌ها به صورت تفکیک‌شده مسافرگیری کنند .

او تاکید کرد :‌همزمان دو اتوبوس تک‌کابین در خطوط تردد می‌کنند تا خانواده‌ها بتوانند از اتوبوس در این شرایط استفاده کنند. این شرایط به صورت موقت و استثناست و موضوع تفکیک جنسیتی در اتوبوس‌های پایتخت مطرح نیست.

به گفته وی  چند ده سال است که در اتوبوس‌های پایتخت بخشی برای خانم ها درنظر گرفته شده و این روش جدید  برای مدت کوتاهی در زمان انبوه مسافر برای تسریع ناوگان اتوبوس‌های دوکابین است و پس از حل مشکل، به روال سابق بازمی‌گردد.

با وجود این که مدیران شهری تاکید دارند تنها اتوبوس های تک کابین به زنان اختصاص یافته اما مشاهدات میدانی نشان می دهد تعداد اتوبوس های دو کابین زنانه بیش از تک کابین است . 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید