نمایشگاه بین‌المللی تهران تنها برای کم مخاطب‌ها

شناسایی عامل خط قرمز ترافیک این روزها در سئول

کدخبر: ۵۱۵۴۷۲
اقتصادنیوز: اعضای شورای شهر تهران از رییس جمهور و نهادهای قضایی درخواست کردند به موضوع برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در محل نمایشگاه های بین المللی ورود کنند .
شناسایی عامل خط قرمز ترافیک این روزها در سئول

به گزارش اقتصادنیوز این روزها زمان طولانی تر از گذشته نقشه ترافیکی بزرگراه های اطراف نمایشگاه بین المللی قرمز است . قرار بود دیگر نمایشگاه های پرمخاطب در این  نمایشگاه برگزار نشود اما این روزها شهروندانی که مجبورند از این بخش از شهر عبور کنند چند ساعتی بیشتر در ترافیک منتظر می مانند .یکی از مادرانی که فرزندش را برای کلاس های تابستانی به باشگاه انقلاب می برد می گوید در این مدت بیشترشرکت کنندگان که کلاس هایشان در نوبت غروب بوده  نتوانسته اند در کلاس های شرکت کنند .

مدت هاست که وزارت صمت برای انتقال نمایشگاه ها از محل نمایشگاه بین المللی به شهر آفتاب مقاومت می کند ،اعضای شورای شهر تهران سال گذشته در مصوبه ای بر انتقال این نمایشگاه تاکید کردند .  براساس مصوبه شورای شهر تهران قرار بود از ابتدای سال ۱۴۰۱ از برگزاری هر گونه نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های دائمی بین‌المللی تهران جلوگیری و نسبت به انتقال نمایشگاه‌ها به مجموعه شهر آفتاب اقدام شود.

اما همچنان برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در این مکان ادامه دارد . امروز مهدی چمران در خصوص ترافیک روزهای گذشته تهران و ارتباط آن با برگزاری نمایشگاه ساختمان در محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی تهران (سئول) به رسانه ها گفت: شورا هر کاری می توانسته در این خصوص کرده است. چند روز پیش جلسه ای با رئیس سازمان نمایشگاه ها داشتیم که بیش از دو ساعت به طول انجامید و آنچه که تأکید کردیم این بود که برای ما آرامش و راحتی مردم مطرح است. بی تردید با خود نمایشگاه مشکلی نداریم اما ایجاد ترافیک و زحمت برای مردم به واسطه این نمایشگاه ها نباید اتفاق بیفتد.

وی افزود: درست است که برگزاری این نمایشگاه در یک اتوبان شهر ترافیک ایجاد می‌کند؛ اما در همه شهر تأثیرگذار است به شکلی که در اتوبان چمران ترافیک بیشتر دیده می شود و در جای دورتر ترافیک کمتری شکل می گیرد. موافق برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در این محل نیستیم و پیش تر نیز مقرر بوده این نمایشگاه ها در محل شهر آفتاب برگزار شود.

ریاست شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه موضوع برگزاری نمایشگاه ها در محل شهرآفتاب هم مصوبه شورا و هم مصوبه هیأت دولت را دارد، افزود: در ابتدای دوره دوم شورای اسلامی شهر تهران حتی تأیید دولت آقای خاتمی را داشت که جلسه ای برگزار و تصمیم گرفته شد نمایشگاه های پرمخاطب در این محل برگزار نشود. در آن زمان آقای قالیباف مسئول نیروی انتظامی بودند که مقرر شد نمایشگاه های پرمخاطب در این محل برگزار نشود. اما متأسفانه این افراد خود را متعهد به اجرای این مصوبه نمی دانند چرا که سیستم یکپارچه شهری وجود ندارد و آن ها خود را در حد یک وزارتخانه می دانند؛ لذا باید مطالبه عمومی شکل بگیرد. ما کار خود را در شورای دوم، سوم و حتی حال حاضر انجام داده ایم.

وی ادامه داد: گفته می شود که برای نمایشگاه کتاب در محل شهر آفتاب جای کافی وجود ندارد که درست می گویند. ما باید این فضا را در شهر آفتاب ایجاد کنیم اما نمایشگاه های دیگر می تواند در شهرآفتاب برگزار شود. دو باری هم که نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب برگزار شد چادر زده شد و از این فضاها استفاده کردند. لذا روی برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب پافشاری نکردیم اما شهرآفتاب آماده است و کار خود را انجام می دهد. هر چند که چهار سال تعطیل بوده اما این موضوع نباید باعث شود که این محل از حیز انتفاع بیفتد.

چمران تأکید کرد: درآمد سازمان نمایشگاه ها شاید با برگزاری نمایشگاه ها در شهرآفتاب کم شود اما این دلیل نمی تواند موجب شود که مردم را بیازارند و ترافیک گسترده ایجاد کنند. باید این تصمیم را بگیرند در غیر این صورت ما تصمیم دیگری اتخاذ خواهیم کرد. در گذشته یک بار این موضوع را اجرا نکردند و ما در مقابل درب نمایشگاه خاکروبه ریختیم، لذا شهرداری می تواند از این کارها هم انجام دهد.

وی تأکید کرد: نمایشگاه های تخصصی مثل نمایشگاه ساختمان که در آن از تیرآهن در و پنجره نمایش داده می شود پرمخاطب است و نباید در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شود.

پرویز سروری هم  با اشاره به اینکه تهران در روزهای گذشته از لحاظ ترافیکی قفل مطلق بود، یادآور شد: رئیس جمهور برای کوچکترین موضوعات مردم خود را به جمع آنها می رساند. ما به جایی رسیده ایم که از رئیس جمهور بخواهیم در این زمینه مداخله کند.

وی با بیان اینکه ما ظرفیت بزرگی در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب داریم، تصریح کرد: با برگزاری نمایشگاه برای مردم دردسر و زحمت ایجاد می شود که می توان این مشکل را حل کرد. تقاضا داریم نهادهای مرتبط ورود کنند تا این مشکلات برطرف شود. برگزاری نمایشگاه ساختمان در چنین فضایی که ترافیک ایجاد می کند، هیچ لزومی ندارد. نباید بار دیگر شاهد برگزاری نمایشگاه در این محل باشیم که مردم را ساعات زیادی در ترافیک معطل نگه دارد.

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران هم درخواست کرد به دلیل بی توجهی به مصوب شورای شهردرخصوص عدم برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در مجموعه بین المللی نمایشگاهی ت دستگاه قضا وارد کند . البته او تاکید کرد که وضعیت نمایشگاه شهر آفتاب هم تغییری نکرده و در حال حاضر شهرآفتاب ظرفیت لازم را برای برگزاری نمایشگاه پرمخاطب ندارد .

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی که در خیابان سئول و بخشی از آن در بزرگراه چمران واقع شده، مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است، گفت: این مشکلات به ویژه برای شهروندان ساکن در این منطقه مشکل‌ساز شده است.

او با تاکید بر اینکه شبکه تردد موجود در منطقه اگر در نقطه‌ای دچار مشکل شود بر اطراف آن نیز اثر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: ترافیک ایجاد شده در این بخش به بالادست و پایین‌دست و بعضا به شرق و غرب گسترش پیدا می‌کند.

به گفته پیرهادی  ساکنان این محدوده اعتراضات زیادی داشته و پیگیری‌های متعددی را انجام داده‌اند، چراکه در مواردی ترافیک این منطقه منجر به مشکل برای افرادی شده که نیازهای اورژانسی داشته‌اند. بعضا اگر فردی دچار بیماری و یا حمله قلبی شود و نیاز به اورژانس داشته باشد، با قفل شدن مسیر و ترافیک ناشی از برگزاری نمایشگاه که امکان امدادرسانی را از اورژانس سلب می‌کند، جان شهروندان به خطر می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه این جزئی از حقوق عامه مردم آن منطقه است که بتوانند خود را به مراکز درمانی برسانند، یادآور شد: به واسطه برگزاری نمایشگاه و ترافیک ناشی از آن، حق عامه مردم سلب می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت‌، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: به اعتقاد من قوه قضاییه باید ورود پیدا کند و من از دادستان کل کشور، دادستان تهران و دادگستری کل استان درخواست می‌کنم که این موضوع را به طور ویژه پیگیری کنند؛ چراکه فارغ از شرایط اورژانسی، کار و زندگی افراد ساکن آن محدوده دچار چالش می‌شود.

وی افزود: ما به عنوان عضو شورای اسلامی شهر باید این موضوع را پیگیری کنیم و معضلی که در این نقطه از شهر تهران باعث ترافیک و چالش در سایر معابر و خیابان‌ها شده، باید مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه از دولت و رئیس جمهور درخواست کرد که به طور جدی و ویژه این مساله را پیگیری و دستور بررسی آن را صادر کند.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل قفل شدن خیابان سئول و تردد بیش از اندازه در منطقه، آلودگی هوا نیز مردم را عذاب می‌دهد.پیرهادی اعلام کرد: ما در شورای شهر آمادگی داریم که اگر دولت و یا نهادهای حاکمیتی بخواهند قسمتی از سهام شهر آفتاب را از آن خود کنند تا نمایشگاهی جامع در این مجموعه داشته باشیم و برای توسعه و تجهیز آن اقدام کنند، همکاری کنیم.

وی ادامه داد: می‌توانیم برای رفاه حال مردم قسمتی از نمایشگاه شهر آفتاب را واگذار کنیم تا این مشکل به صورت دائمی برطرف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید