گنبد بی بی شهربانو ترک برداشت

خبر بد برای تهرانی‌های فرهنگ‌دوست

کدخبر: ۵۱۹۸۳۹
اقتصادنیوز: ​حسن خلیل آبادی عضو سابق شورای شهر تهران به نقل از فعالان میراثی شهرری از ترک گنبد آرامگاه بی بی شهربانو خبرداد که بر اثر انفجارهای شدید کارخانه سیمان در معدن در جوار آستان اتفاق افتاده است.
 خبر بد برای تهرانی‌های فرهنگ‌دوست

به گزارش اقتصادنیوز حسن خلیل آبادی از ترک برداشتن گنبد بقعه بی بی شهربانو خبر داد و به اکو ایران گفت :‌اینجا یک بقعه تاریخی است و چند روایت درباره بقعه بی بی شهربانو وجود دارد. بعضی‌ها اعتقاد دارند که اینجا بقعه شهربانو دختر یزدگرد پادشاه ساسانی و همسر امام حسین (ع) بوده و برخی نظر دیگری دارند، اما آنچه مسلم است بخشی از این بقعه بیش از هزار سال قدمت دارد و ثبت میراث فرهنگی و ملی شده است و متاسفانه به دلیل گودبرداری مربوط به کارخانه سیمان در اطراف این بقعه، آسیب دیده در حالی که می تواند یک مرکز گردشگری بین‌المللی باشد چرا که هم زرتشتیان همه جهان به این مکان می‌آیند و هم شیعیان و به ویژه شیعیان شبه‌قاره هند برای زیارت حرم حضرت‌ عبدالعظیم‌ حسنی به این منطقه می‌آیند که به‌خاطر اعتقاداتی که دارند برای زیارت همسر اباعبدالله الحسین (ع) هم ،به این مکان می آیند، اما امکانات مطلوبی برای استفاده از این مکان پیش‌بینی نشده و اقدامات عجیب کارخانه سیمان و انفجارات مربوط به گودبرداری و گردوخاکی که ایجاد می‌شود، فضای گردشگری بی بی شهربانو را از رونق انداخته است.

 

1256fa72-2a13-4874-b6ec-2416cfbfb3495b316254-2cf6-4661-92df-0006c3c2417a

وی ادامه داد :نکته جالب این که بی بی شهربانو به دلیل برخورداری از ارتفاع بلند در پهنه جنوبی تهران، یکی از دو کاندیدا برای احداث برج میلاد در تهران بود و دشت ورامین و ری چشم‌انداز زیبایی را به چنین برجی می داد اما مکان فعلی برج میلاد، به این مکان ترجیح داده شد. این مکان از منظر طبیعی، تاریخی و فرهنگی مرکز برج و باروی ری بوده و سابقه تاریخی بالای سه چهار هزار سال دارد.

خلیل آبادی تاکید کرد :‌ما در شورای قبل تلاش کردیم کوه بی بی شهربانو ثبت میراث طبیعی شود ولی موافقت نکردند یا پیگیری نشد که دلیلش را نمی دانم اما متاسفانه هنوز این مکان در معرض آسیب دیدن است و هر روز این آسیب ها بیشتر می‌شود و عنقریب است که این کوه به یک پوسته بدل شود و درونش خالی شود که اگر این فاجعه اتفاق بیفتد، علاوه بر نابودی این کوه به عنوان میراث فرهنگی، سایر مکان های ثبتی آن (حدود ٨، ۹ مکان ثبت شده ملی و فرهنگی) از بین خواهد رفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید