دعوا بر سر تعداد اتوبوس‌های تهران

دوئل آماری زاکانی و معاون قالیباف

کدخبر: ۵۲۰۰۷۲
اقتصادنیوز: امروز شهردار تهران در برابر انتقادهای سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل نقل شورای شهر تهران گفت شما شهر را با 4 هزار و 900 اتوبوس تحویل دادید و ما 2 هزار و 200 اتوبوس تحویل گرفتیم . این درحالی است که براساس گزارش تهیه شده در دوره مدیریت پنجم شهر تهران تعداد اتوبوس های پایتخت 6 هزار و 154 اتوبوس عنوان شد .
دوئل آماری زاکانی و معاون قالیباف

به گزارش اقتصادنیوز شهرداری تهران در برابر انتقادهای رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل  شورای شهر تهران که از وضعیت آشفته اتوبوس ها و مترو گلایه داشت  گفت از این پس در برابر سخنان وی آمار و ارقام های گذشته را بیان می کند و شفاف خواهد بود . زاکانی درصحن شورا ی شهر تهران در پاسخ به انتقاد سید جعفر تشکری هاشمی با لحن تندی که معمول صحن علنی شورای شهر نیست گفت که انتظار چنین سخنانی از وی نداشته و دوست ندارد از گذشته بگوید اما باری را به دوش می کشد که از گذشته به وی رسیده است .

photo_۲۰۲۲-۰۹-۰۶_۱۷-۴۶-۴۰

سید جعفر تشکری هاشمی یکی از معدود اعضایی بود که به گزارش ارائه شده از سوی شهردار که باز هم به برنامه های آینده وی پرداخته بود انتقادکرد وگفت : در دعوت نامه امروز قرار بود شهردار تهران هم گزارشی از اقدامات صورت گرفته و هم اقدامات در دستور کار ارایه دهند، اما بخش زیادی از گزارش امروز مربوط اقدامات آینده بود که جا داشت این سهم بندی برعکس می‌بود تا بفهمیم در تهران بر اساس گزارش های آماری چه کارهایی صورت گرفته است..

اوخصوص آخرین وضعیت شرکت اتوبوسرانی نیز گفت: در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری عنوان شد که بین ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر فعالیت دارند اما هم اکنون این آمار به ۱۹۰۰ دستگاه رسیده که بسیار جای نگرانی دارد، درحالیکه قرار بود نوسازی و بازسازی اتوبوس ها تسریع شود اما متاسفانه هنوز محقق نشده است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه  متاسفانه ۱۰ رام قطار شهری برای تعمیرات اساسی زمین گیر شده اند گفت: ۵ رام قطار معادل هزار میلیارد تومن تبدیل به قطعه یدکی شده که این وضعیت اصلا برای نگهداشت منطقی نیست.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر ادامه داد: بارها اعلام شده بیش از ۸۵ درصد ناوگان خط ۵ مترو نیارمند اورهال است همچنین یکصد کیلومتر برق بالاسری خط ۵ هم نیاز به بازسازی سریع دارد تا هر روز شاهد حوادثی جدید در این خط نباشیم.

وی با اشاره به اینکه ۵۵ دستگاه اتوبوس از ابتدای آغاز به کار آقای زاکانی شهردار تهران تاکنون هنوز به ناوگان خدمات رسان اضافه نشده است بیان کرد: قرار بود در خصوص این ۵۵ دستگاه اتوبوس تهاتری صورت بگیرد تا بخش اندکی از مشکلات حل شود اما همچنان هیچ اتفاقی رخ نداده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر ضمن ابراز امیدواری از وعده شهردار تهران مبنی بر ورود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل تهران گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا مشکلات چندین ساله حمل و نقل پایتخت برطرف شود. از همین رو امیدواریم این وعده شهردار تحقق یابد.

علیرضا زاکانی  هم در پاسخ به وی گفت عادت ندارد که دائما بگوید چه کاری کرده است . این درحالی است که شهرداری در این مدت یک سال بارها عملکرد شهرداری را که گاهی چندان با واقعیت منطبق نبود و باعث گلایه برخی از اعضای شورای شهر تهران هم شد بر بیلبوردهای شهر به نمایش گذاشت .  او به نقش شهرداری در برنامه هایی مانند سلام فرمانده و پیاده روی 10 کیلومتری غذیر و امام رضایی ها اشاره کرد و گفت با وجود نقش شهرداری در این برنامه ها برای شهرداری انجام این کارها در کنار سایر دستگاه های اجرایی  و انقلابی بوده است . او گفت که در حوزه نگهداری معتادان متجاهر با این که بعد از سازمان زندان ها شهرداری تهران در جایگاه دوم و بسیج و سپاه در رتبه سوم هستند اما آنها ترجیح داده اند که بگویند «ما» این اتفاقات را رقم زده اند .

 او گفت که پیشرفت عمرانی صفر درصد برخی پروژه های عمرانی در مناطق صحت ندارد و او از ابتدای سال تاکنون 4 هزار همت در بخش تملک سرمایه ای هزینه کرده است و این آمار مربوط به گذشته است . این درحالی است که چند هفته پیش گزارشی در کمیسیون عمران شورای شهر ارائه شد که نشان می داد پیشرفت پروژه های عمرانی در مناطق بین صفر تا 6 درصد بوده است .

زاکانی درخصوص آمار رو به کاهش اتوبوس های پایتخت هم گفت ما 2 هزار و 200 اتوبوس تحویل گرفتیم و 175 اتوبوس خریدیم 55 اتوبوس از این تعداد به دلیل پسنیده نشدن املاک شهرداری هنوز تحویل نشده است .

او مشکلات کنونی حوزه اتوبوسرانی را میراثی دانست که از گذشته به آنها رسیده و به آمار اتوبوس های فعال در دوره قالیباف اشاره کرد که 3 هزار و 435 اتوبوس بوده و خطاب به تشکری هاشمی  گفت امضای شما زیر پای این آمار است. زاکانی گفت که بالا ترین آمار اتوبوس های فعال در این سال ها 4 هزار و 900 دستگاه اتوبوس بوده است و این آمار در هر دوره ای ریزش داشته است و از این به بعد عدد می گویم .

وی ادامه داد :‌ما تعداد اتوبوس های فعال را می خواهیم به 5 هزار و 500 دستگاه برسانیم . که برای 550 دستگاه اولیه به صورت نقد هزینه اش را پرداخت کرده ایم .قرار است 1400 دستگاه اتوبوس امسال به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شود که 550 دستگاه تا مهر وارد ناوگان می شود 550 دستگاه دیگر تا دی ماه و الباقی اسفند ماه تحویل می شود . من گفته ام که نتوانند این وعده را محقق نشود بروند خانه هایشان شورا هم نه بروند خانه . یکی از اعضای شورا در این بخش از صحبت های زاکانی یکی از اعضا نکته ای به وی گفت که او پاسخ داد که شان شما اجل کار اجرایی است و همان سیاست گذاری کنید .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید