ارزش املاک مجوز گرفته بیش از 5 هزار میلیارد تومان است!

مجوز عجیب شورا به زاکانی برای فروش 6 ملک پایتخت/کدام اعضا رای ندادند؟

کدخبر: ۵۵۲۵۱۸
اقتصادنیوز: اعضای شورای شهر تهران امروز به فروش 6 ملک شهرداری به ارزش بیش از 5 هزار میلیارد تومان رای مثبت دادند .
مجوز عجیب شورا به زاکانی برای فروش 6 ملک پایتخت/کدام اعضا رای ندادند؟

به گزارش اقتصادنیوز مجوز فروش شش ملک به شهرداری تهران داده شد، ارزش این املاک  براساس برآورد اولیه شهرداری تهران 5هزار و 719 میلیارد تومان برآورد شده است . درجریان بررسی این لایحه مشخص شد که اعضای شورای شهر از جزییات املاکی که برای فروش گذاشته شده اند اطلاع دقیقی ندارند و حتی در زمان رای گیری برای فروش یکی از املاک مهدی عباسی با تماس تلفنی با شهردار منطقه جزییاتی از ملکی که برای فروش پیشنهاد شده بود به دست آورد . اما مهدی چمران می گفت این اطلاعات را از شهرداری کسب کرده است و اگر این اطلاعات را نداشت آن را در صحن مطرح نمی کرد .

حبیب کاشانی از مخالفان فروش املاک شهرداری در بهمن ماه  خطاب به اعضای شورای شهر گفت کدام یک از شما املاک خود را در بهمن ماه می فروشید وقتی می دانید در سال آینده دست کم شامل افزایش 30 درصدی می شود .

لطف الله فروزنده معاون مالی شهرداری تهران در ابتدا در دفاع از این لایحه گفت: در نیمه دوم سال تحقق بودجه غیر نقد را با جدیت دنبال کردیم، در مورد فروش املاک با بانک شهر صحبت کردیم و لازم است بتوانیم با فروش این املاک بدهی‌مان را تسویه کنیم تا بتوانیم تسهیلات جدید بگیریم.با این فروش می‌توانیم سود و جرایم را نیز تسویه کنیم و سهامدار بانک شهر شهرداری است.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی در واکنش به این لایحه، گفت: بانک شهر برای ما نیست بلکه شهرداری سهامدار آن است و اگر برای ما است بیاید وام‌هایش را صفر کند.

او با اشاره به فروش سهم شهرداری از پروژه بیمارستانی آتیه در منطقه 2 که برآورد ارزش آن هزار و 300 میلیارد تومان بود گفت :‌این پروژه یک ابرپروژه است و آیا صلاح است که ما این فرصت را از دست بدهیم ؟

جعفرتشکری هاشمی  به رقم های پیشنهادی فروش اشاره کرد و گفت :‌ وقتی رقم‌های پیشنهادی را در جدول می‌بینیم متوجه می‌شویم که برخی ملک‌ها را متری دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌خواهند بفروشند که با واقعیت‌ها متفاوت است.

 که فروزنده در پاسخ به وی گفت سربسته بگویم که این زمین در حریم است .

36

حبیب کاشانی نیز در واکنش به این لایحه با طرح این سوال که چرا این فروش ملک را اول سال نیاوردید؟ گفت: آیا شما ملک خودتان را در بهمن و اسفند که بازار ملتهب است با این تورم می‌فروشید؟ در سال جدید حداقل با ۳۰ درصد افزایش قیمت می‌توانید این ملک‌ها را بفروشید. بازرسی‌های ما نشان داده که چند ملکی که در این لیست است(ردیف 3 و 6 که مربوط به قدر سهم شهرداری در یک پروژه مشارکتی تجاری و پارکینگ بود و زمینی با کاربری صنعتی  در منطقه 21) کار کارشناسی در آن انجام نشده است.

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم درخواست کرد که به جای فروش قدرالسهم شهرداری در بیمارستان آتیه شهرداری بیمارستانی برای کارکنان ایجاد کند که چمران به وی پاسخ داد: این موضوع دیگری است که به لایحه فروش ارتباطی ندارد .

ناصر امانی  عضو دیگر شورای شهر تهران  هم با بیان اینکه ما مجوز به شهرداری داده‌ایم که بودجه غیر نقدش را فعال کند، گفت : بارها در طول ماه‌های گذشته به شهرداری تذکر دادیم که چرا بودجه غیر نقد را فعال نکرده ؟ و دقت داشته باشید که در روند فروش و تهاتر املاک شهرداری تهران سیر اداری عجیب و پیچیده‌ای دارد و همین مسئله سبب شده که فروش املاک به بهمن ماه موکول شود و بعد مرتبا ما می‌گوییم که چرا بدهی‌ها را تسویه نمی‌کنید.

مهدی چمران با بیان اینکه علاوه بر شهرداری شورای شهر نیز تک به تک املاک را کارشناسی کرده است، گفت: قدرالسهم و درصد فیزیکی همه املاک مشخص شده است که تک به تک آنها را بیان می‌کنیم اما دقت داشته باشید که شهرداری تهران حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و ارزش این شش ملک حدود شش هزار میلیارد تومان است و بانک‌ها نیز از سوی بانک مرکزی تحت فشار هستند تا بدهی‌هایشان کاهش یابد.

فروزنده معاون مالی شهردار تهران نیز با بیان اینکه ما سه ماه است که با بانک شهر نشسته‌ایم و در مورد بدهی‌ها صحبت کردیم، گفت : خودتان مجوز فعال کردن بودجه غیر نقد را دادید و از یک طرف به ما می‌گویید بودجه غیر نقد محقق نشد و از سمت دیگر اینگونه رفتار می‌کنید و نباید برای کسی که کار می‌کند چوب لای چرخش گذاشت.

حبیب کاشانی در واکنش به این سخنان معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه  آقای فروزنده وقتی پشت تریبون می‌رود باید انصاف را رعایت کند، گفت: در ۱۸ ماه گذشته شورا جلوتر از شهرداری بود نه اینکه چوب لای چرخ شهرداری بگذاریم و بیان این کلمات در صحن درست نیست و نمی‌شود که هر کسی پشت تریبون رفت حرفی علیه ما بزند.انگار مخالفان قصد بهانه جویی دارند . در حالی که شورا گاهی در حمایت از شهرداری جلوتر هم گام برداشته به طور مثال مجوزی که در منطقه 22 برای 210 ملک داده شد .

در ادامه مهدی چمران در قرائت املاک پیشنهادی شهرداری گفت: ملک اول مجتمع مژده در منطقه یک است که بیش از ۵۸۰۰ متر مربع دارد و قیمت آن ۱۳۰۴ میلیارد تومان تخمین زده شده است.گلایه برخی اعضا  برای فروش این ملک نامشخص بودن قدر سهم و میزان فیزیکی ملک بود .که در نهایت اعضا به فروش این ملک رای دادند . مخالفان فروش سوده نجفی ، حبیب کاشانی و مهدی عباسی بودند .

چمران ادامه داد: مورد دوم بیمارستان آتیه در منطقه ۲ است که مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای آن قیمت گذاری شده است.

اعضای شورای شهر تهران  به جز حبیب کاشانی ، مهدی عباسی و علی اصغر قائمی اجازه فروش بیمارستان آتیه ۲ را به شهرداری تهران دادند.

چمران افزود: پروژه سوم پارکینگ طبقاتی گرات است که قسمت کارشناسی آن را ۱۵۰۰ میلیارد تومان تعیین کردند که این پروژه در منطقه ۲ قرار دارد که اعضای شورا  به جز مهدی عباسی با رأی مثبت خود اجازه فروش این پارکینگ را به شهرداری دادند.

چمران افزود: پروژه بعدی ۱۱ قطعه زمین در خیابان قلمستان در محدوده احمدآباد مستوفی در منطقه ۱۸ است که در حریم تهران قرار دارد و خارج از محدوده است و مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

مخالفان فروش این ملک نیز تنها مهدی عباسی و حبیب کاشانی بودند و شورا اجازه فروش این ۱۱ قطعه زمین را به شهرداری داد.

چمران افزود: پروژه بعدی مجتمع مسکونی تجاری خلیج فارس در منطقه ۲۰ است که ساخت آن راکد مانده و برآورد مالی آن ۵۱۵ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

حبیب کاشانی در واکنش به این سخنان گفت: این اطلاعات شهرداری نیست بلکه اطلاعات خودتان است و این نیاز به صحن ندارد و مهدی چمران گفت که من با اطلاعاتی که از خودم و شهرداری دارم صحبت می‌کنم.

 اعضای شورای شهر تهران به جز حبیب کاشانی و علی اصغر قائمی به فروش مجتمع مسکونی تجاری خلیج فارس رای مثبت دادند.

مهدی چمران افزود: ملک بعدی یک قطعه زمین در بزرگراه شهید لشگری در منطقه ۲۱ است که ۵۸ هزار متر است که برآورد مالی آن ۵۰۰ میلیارد تومان است که به جز مهدی عباسی سایر اعضای شورای شهر با رأی مثبت خود به شهرداری اجازه فروش این ملک را دادند.

مهدی عباسی در واکنش به فروش مجتمع مسکونی تجاری خلیج فارس گفت: در این پروژه ۳۶ هزار متر مسکونی است که از سال ۹۱ استارت کار خورده است اما می‌بینید که شهرداری وقتی وارد مسکن سازی شده پروژه شکست خورده است و بهتر است که از تجربیات مدیریت شهری در ادوار گذشته استفاده شود.

قائمی نیز در انتقاد به روند بررسی املاک شهرداری، گفت:برای تعیین تکلیف باغات شهرداری سند تک برگ ، عکس های هوایی سال های گذشته و... را به شورا ارائه می کند و برای فروش املاک نیز  شهرداری باید قبل از برگزاری جلسه اطلاعات املاک را به صورت جامع و مکتوب از قبل به اعضا بدهد که مهدی چمران در واکنش گفت: من انتظار داشتم که کمیسیون برنامه و بودجه این کار را انجام بدهد.

امانی نیز با بیان اینکه باید به این لایحه دو مسئله اضافه شود، گفت: باید در لایحه قید شود که قیمت گذاری املاک بر اساس آخرین کارشناسی باشد و همچنین برای تسویه بدهی بانکی درآمدها صرف شود.

آخوندی نیز گفت: بر اساس تبصره این لایحه شهرداری باید بر اساس کارشناسی روز صرفا برای تسویه بدهی وام‌هایش این درآمدها را هزینه کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید