جزییات خط تراموای جنت آباد به لویزان

کدخبر: ۶۲۶۲۰۳
جزییات تازه ای از مصوبات یکصد و نود و یکمین جلسه شـورای عـالی همـاهنگی تـرافیک شهـرهای کشـور منتشر شده که نشان می دهد مدل جدید طرح جامع ترافیک شهر تهران و بخش ریلی مطالعات ضابطه 777 دراین جلسه تصویب شده این درحالی است که رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید می کند این طرح تازمانی که در شورای شهر مصوب نشده باشد ناقص است .
جزییات خط تراموای جنت آباد به لویزان

هنوز خبررسمی مصوبات  یکصد و نود و یکمین جلسه شـورای عـالی همـاهنگی تـرافیک شهـرهای کشـور در سایت وزارت کشور منتشر نشده است .این جلسه روز 3 بهمن ماه برگزار شد و تصاویری از این نشست هم که خبر از حضور شهردار تهران در این جلسه می داد منتشر شد .

قرار بود دراین جلسه مدل جدید طرح جامع ترافیک شهر تهران و بخش ریلی مطالعات ضابطه 777 بررسی شود . اما خبری که پس از پیگیری خبرنگاران از جزییات این جلسه منتشر شد نشان می داد که تنها درخصوص رنگ آبی تاکسی های برقی در این جلسه که شهردار تهران هم حضور داشته تصمیم گیری شده است .

سایت روابط عمومی شهرداری تهران درخبری با این تیتر که «چرا شهردار تهران در شورای عالی ترافیک کشور حضور داشت؟+ مصوبات جلسه»به نقل از مجتبی شفیعی، دبیر شورای عالی ترافیک کشور نوشت: بر اساس قوانین حاکم تعیین ضوابط خودروی مناسب برای تاکسی شهری در اختیار شورای عالی ترافیک است. این ضوابط در دو جلسه گذشته برای تاکسی های سدان بنزینی و گاز سوز تصویب شده بود. اخیرا باتوجه به پروژه برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و از آنجایی که شهرداری تهران در این موضوع پیشگام است، برای تعیین رنگ به شورا درخواست داده بود تا به تامین کنندگان خودرو رنگ مشخص را اعلام کنند. بر اساس رنگ بندی تاکسی‌ها در سطح دنیا نهایتا در مورد این نوع از ناوگان یعنی تاکسی سدان برقی در کشور رنگ آبی فیروزه ای تصویب شد.

 اما روز گذشته شفیعی اطلاعات جدید تری به خبرگزاری تسنیم درخصوص مصوبات آخرین جلسه شورای عالی ترافیک که رییس شورای شهر تهران در آن حضور نداشت و درپاسخ این دعوت نامه تاکید کرده بود  مدل جدید طرح جامع ترافیک شهر تهران و بخش ریلی مطالعات ضابطه 777 باید ابتدا در شورای شهر تهران مصوب شود گفته است  :سناریوی برتر تصویب شده نسبت به آنچه در سال 98 به تصویب رسید، تغییراتی دارد که البته تغییرات بزرگی نیست؛ بر این اساس در خطوط 4گانه جدید مترو مجموعا حدود 10 تا 15 درصد از مسیرهای تعیین شده اصلاح شد که در این بین خط 10 مترو اصلاحات بیشتری داشت و در هر یک از خطوط 8، 9 و 11 اصلاح اندکی ایجاد شد.خطوط اکسپرس مترو و حومه‌ای نیز تغییرات جدی داشت و بیش از 60 درصد مسیر  خط B آن‌ها تغییر کرد؛ توسعه خطوط 7گانه مترو نیز عینا مثل مصوبه سال 98 تأیید شد.

دو خط ال آر تی هم که در این طرح پیشنهاد شده بود که به تصویب رسید؛ ال آر تی نوعی قطار سبک شهری است و تراموا نیز نوعی از ال آر تی محسوب می شود که نسبت به اتوبوس های تندروی بی آر تی ظرفیت بیشتر و نسبت به مترو ظرفیت کمتری برای جابه جایی مسافر دارد.

 در دنیا سیستم های مختلفی برای این وسیله به کار برده می شود، دارای واگن های مختلفی از نظر ابعاد و فناوری هستند و برخی سیستم های تأمین نیروی متفاوتی دارند اما آنچه در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده است مربوط به این جزئیات نیست و اینکه این مُد حمل و نقلی برق بالاسری داشته باشد، چرخ آهنی یا چرخ لاستیکی و اینطور مشخصات به مطالعات فازهای بعدی مربوط می شود بنابراین شورای عالی فقط کلیات آن را خصوصا در بحث ظرفیت و تقاضای جابجایی مسافر و ملاحظات کلان بررسی می کند.

در بسیاری از شهرستان ها نیز مطالعاتی در این زمینه ارائه شده که برخی از آنها تأیید و برخی دیگر رد شده است. بنابراین برخی شهرها مصوبه اجرای ال آر تی را از شورای عالی ترافیک دارند اما هنوز زمینه اجرای آن را فراهم نکرده اند.موارد مذکور کلیات مصوبات جلسه اخیر شورای عالی ترافیک درباره بررسی مجدد خطوط انبوه بر تهران بود که البته بهتر است نام بازنگری روی آن نگذاریم زیرا بازنگری این طرح سال 98 صورت گرفته بود اما با توجه به ایرادات فنی که مطرح مطرح بود، لازم بود بازبینی یا بررسی مجددی صورت گیرد تا ایرادات برطرف شود.

خبرنگار تسنیم از دبیرشورای عالی ترافیک پرسیده است که از اینجا به بعد شهرداری تهران ممنوعیتی از نظر قانونی برای پرداختن به موضوع ندارد و می‌تواند آنچه مد نظر دارد را در قالب لایحه به شورای شهر ارائه کند و شورای شهر با تصویب و تخصیص بودجه زمینه اجرای طرح‌های ریلی از جمله تراموا را برای شهرداری فراهم کند؟ و شفیعی که سمت مشاور و دستیار ویژه شهردار در امور حمل‌ونقل و ترافیک را هم برعهده دارد پاسخ می دهد :‌بله؛ بنابراین مصوبه شهرداری یک قدم به اجرای خطوط ال آر تی و اجرای خطوط 4‌گانه جدید، توسعه خطوط 7گانه موجود و همچنین خطوط اکسپرس مترو نزدیک شد.البته اگر شهرداری بخواهد برای این مصوبات از منابع دولتی استفاده کند، باید مجوز ماده 23 را اخذ کند که فرآیند خود را دارد.البته به نظر می رسد شهرداری تهران قصد داشته باشد فعلا از منابع شهری برای خطوط ال آر تی هزینه کند زیرا اصولا تراموا سیستم سریع الوصولی است و چناچه با فناوری چرخ لاستیکی اجرا شود نیاز به ایجاد ریل یا تأسیسات و زیرساختهای ویژه ندارد و شهرداری با استفاده از زیرساخت های موجود می تواند واگن ها را چند ماه بعد از سفارشِ ساخت، تحویل بگیرد و به سرعت طرح را به اجرا دربیاورد.

به طور کلی هزینه راه اندازی قطارهای سبک شهری یک سوم هزینه احداث مترو است زیرا به تأسیسات زیرزمینی، تونل و ایستگاههای زیرزمینی و غیره نیاز ندارد و نوع چرخ لاستیکی آن هم نسبت به چرخ های آهنی هم هزینه کمتری دارد.

شفیعی مسیرهای مصوب شده برای تراموا را هم توضیح داده و گفته است :یکی از محور‌های تأیید شده منطبق با خط یک بی‌آر تی یعنی امتداد محور آزادی انقلاب است.

محور دوم نیز از محدوده جنت آباد آغاز می‌شود و تا لویزان ادامه پیدا می‌کند؛ این مسیر هم به صورت شرقی- غربی است که از محدوده هایی چون ستارخان و بزرگراه شهید چمران و میدان فاطمی عبور می‌کند. البته محل دقیق عبور مسیر در مطالعات تکمیلی تعیین می‌شود.

این درحالی است که مهدی چمران رییس شورای شهر تهران بارها در گفت و گوبا رسانه ها  درخصوص این که  مدهای جدید حمل و نقل در طرح جامع باید در شورا تصویب شود گفته است: این نظر بنده یا دیگری نیست، بلکه قانون است که می‌گوید هر طرح جامع ترافیکی باید ابتدا به تصویب شورا برسد بعد هر جا که خواستند ببرند. اما ابتدا باید در شورا تصویب شود در غیر این صورت غیرقانونی است.

 سید جعفرتشکری هاشمی،رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص مصوبات شورای عالی ترافیک و نامه نگاری شورای شهر به اکوایران می گوید :‌دعوت نامه این نشست برای ریاست شورای شهر تهران آمده بود و ایشان کتبا اعلام کرد طرح جامع و طرح ریلی در شورای شهر تهران باید مصوب شود .

تشکری هاشمی تاکید می کند :‌ این طرح تا در شورای شهر تهران به تصویب نرسد ناقص خواهد بود و شورای شهر باید این طرح را بررسی و ابهامات آن را رفع کند .هر طرحی که برای تهران اجرا می شود باید تایید شورای شهر را اخذ کند . از نظر ما این طرح ناقص است و شهرداری برای اجرای آن نیاز دارد که لایحه به شورا بیاورد و در غیر این صورت در بودجه بندی پروژه های مصوب قرار نخواهد گرفت .

او درپاسخ به این پرسش که  با توجه به این مرجع بالا دستی این طرح را مصوب کرده مخالفت شورای شهر می تواند تاثیری درتغییر طرح بگذارد و شورای شهر جز گلوگاه بودجه می تواند از سوی مراجع نظارتی خواستار اصلاح این مصوبه شود هم توضیح می دهد :‌در برنامه چهارم شهرداری تهران تاکید شده بود که ابتدا باید طرح ریلی در شورای شهر مصوب شود و شهرداری مسیر قانونی را طی نکرده است و بدون ارسال آن به شورای شهر آن را به شورای عالی ارسال کرده این که از مراجع نظارتی این موضوع پیگیری شود به تشخیص ریاست شورای شهر است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید