گزارش اقتصادنیوز از جلسه امروز شورای شهر پایتخت

آخرین اخطار ملکی به شهردار تهران

کدخبر: ۳۶۲۵۴۳
اقتصادنیوز :‌اعضای شورای شهر تهران امروز 8 تذکر به شهرداری تهران دادند ازگلایه نسبت به حضور موتورسیکلت ها در بوستان‌های پایتخت تا هشدار مهم 7 عضو شورای شهر تهران نسبت شفاف سازی املاک واگذار شده شهرداری تهران .
آخرین اخطار ملکی به شهردار تهران

به گزارش اقتصادنیوز ، جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران  با نطق پیش از دستور محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران با اشاره به فرارسیدن سالروز آغاز 8سال جنگل تحمیلی آغاز شد و در ادامه هریک از اعضای شورای شهر تذکراتی را مطرح کردند.

10 عضو شورای شهر تهران خواستار قرائت تذکر بودند که محسن هاشمی از اعضا درخواست کرد به روال 3 تذکر در هر جلسه باز گردند . این سخنان هاشمی واکنش برخی از اعضا را به دنبال داشت که هاشمی برای جلوگیری از حاشیه اجازه داد تمام اعضایی که درخواست تذکر داشتند ،درصحن تذکرات خود را مطرح کنند و صحن شورا ساعت بیش از یک ساعت و 30 دقیقه به تذکرات اعضا اختصاص داشت .

بلاتکلیفی بخش های سوخته میدان حسن آباد

اولین تذکر را زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رییسه شورا به آتش‌سوزی یکسال گذشته میدان حسن‌آباد اشاره کرد و گفت انتظار شهروندان تهرانی این است که بنرهای نصب شده بر روی بناهای تخریب شده این میدان برداشته و مرمت آن هرچه سریعتر به پایان برسد.

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری نیز در تذکری با اشاره به آزمون استخدامی دستیار مدیران شهری از بی‌توجهی به جذب فارغ تحصیلان  رشته محیط‌زیست انتقاد کرد و از شهرداری تهران خواست، در لیست رشته‌های تحصیلی قابل جذب تغییراتی ایجاد کند.

در ادامه حسن رسولی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران  نیز در تذکری گفت:از آقای شهردار و معاون ایشان موکدا انتظار دارم در اسرع وقت نسبت به ارسال اصلاح ساختار سازمانی شهرداری اقدام کند، این وقت‎کشی‎ دون شان شما و قابل قبول نیست.

این عضو شورا اضافه کرد: متاسفانه با گذشت تقریبا ۹ ماه از موعد مذکور نه تنها اقدامی صورت نگرفته است، بلکه با ارسال لایحه‎ غیر مستند که کلیات آن با رای اکثریت اعضا رد گردید، نسبت به اجرای مصوبه مذکور تعلل می‎شود.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز بر ضرورت استفاده از نیروهای داخلی شهرداری تاکید کرد و گفت معتقدم همکاری نیروهای خبره و باسابقه شهرداری و  شورای شهر تهران نسبت به برخی تازه به دوران رسیده‌ها خیلی بهتر و مسئولانه‌تر بود.

ساعت 2 نیمه شب مجوز اوراق مشارکت مترو گرفته شد اما اعتبارات معطل وثیقه است

معطل ماندن ۱۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت شهرداری به دلیل عدم ارائه وثیقه، تذکر مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه بود.

او گفت: به شهرداری تهران اجازه داده شده  با تایید وزارت کشور و با رعایت کلیه قوانین و مقررات نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند.قرار بود این اوراق برای اجرای طرح های حمل و نقل عمومی شهر تهران با ارائه مطالعات توجیهی مطابق ضوابط و با رعایت طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران و سایر قوانین و مقررات فرادستی استفاده شود اما به دلیل عدم ارائه وثیقه های لازم ۱۵ هزار میلیارد ریال از اوراق مشارکت فروخته شده در نزد بانک رفاه کارگران باقی مانده است.

به گفته الویری شهرداری ساعت 2 نیمه شب موفق شده که مجوز صدور اوراق مشارکت مترو را بگیرد و نباید برای وثیقه این اعتبارات معطل بماند .

تردد موتورسیکلت ها در بوستان‌های پایتخت

حجت نظری، رییس کمیته ورزش نیز از  تردد موتورسیکلت‌ها در پارک‌ها و بوستان‌ها انتقاد کرد و گفت: مشکلی که بارها و بارها از سوی مردم به بنده منتقل شده و من سعی کردم در قالب تذکر موردی به مسئولان مربوطه آن را حل و فصل کنم، اما گویا مساله ورود موتورسیکلت‌ به پارک‌ها به معضلی بدل شده که مختص به یک یا دو پارک نیست.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: متاسفانه شهروندان بسیاری از تردد موتورسیکلت در پارک‌ها و بوستان‌های شهری گلایه دارند و عجیب‌تر آنکه درصد قابل توجهی از این موتورسیکلت‌ها، نه موتورسیکلت متعلق به شهروندان بلکه موتورهای مربوط به متصدیان و نگهبانان پارک است که بعضا به شکل بدی هم اقدام به راندن این وسیله می‌کنند.

او با بیان اینکه منکر ضرورت استفاده از موتورسیکلت برای مواقع ضروری و تامین امنیت در پارک نیست گفت: اما هیچ ضرورتی ندارد که نگهبانان پارک‌ها و مسئولان مربوطه بخواهند با موتورسیکلت در محوطه داخلی بوستان ‌ها گشت‌زنی کنند، چه برسد به اینکه بخواهند با سرعتی نامناسب نیز درون پارک‌ها تردد کنند.

هشدار جدی 7 عضو به شهردار تهران

در ادامه محمد جواد حق‌شناس،رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از فرایند بازپس‌گیری املاک شهرداری که در اختیار غیر قرار گرفته است طی تذکری با امضای هفت عضو شورا گلایه کرد و گفت: مستحضرید که موضوع املاک نجومی، واگذاری‌ها برای بهره‌برداری بی حساب  در دوره مدیریت شهری گذشته، ضرورت باز پس گیری املاک به ناحق واگذار شده شهرداری و ضرورت به سامان رسانی وضعیت املاک شهرداری یکی از موضوعات و دغدغه های کلیدی و اصلی اعضای شورای شهر پنجم از ابتدای آغاز فعالیت بوده است.

او با بیان اینکه بارها بر ضرورت رعایت اصل شفافیت و پاسخگویی، پیگیری تخلفات، احقاق حقوق مردم و شهرداری در رابطه با املاک در قالب چندین تذکر و مصاحبه و وعده‌های رسیدگی به مردم، تاکید شده اظهار داشت: متاسفانه با گذشت سه سال و با وجود همه تاکیدات، اصرارها، پیگیری‌ها و وعده‌ها به نظر می‌رسد نه تنها اقدام مشهود و موثری که قابل دفاع باشد از طرف شهرداری در این خصوص به عمل نیامده است بلکه اقدام رئیس سابق سازمان املاک شهرداری در ارسال گزارش وضعیت املاک به اعضای  شورا نیز با برکناری وی از این مسئولیت هم زمان شد.

حق شناس با بیان اینکه به رغم گذشت سه سال از عمر شورای شهر پنجم تقریبا هیچ تغییری در وضعیت نا به سامان املاک تهران صورت نگرفته، ادامه داد: ظاهراً بخش قابل توجهی از املاک شهرداری بعضاً چندین سال و کماکان در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیر سازمانی شهرداری است و حتی برخی از املاک شهرداری ناشناخته بوده و بعضاً هم به دلایل مختلف در فهرست املاک وارد نشده است. گویا شهامت، عزم و اراده و توانایی لازم برای به سرانجام رساندن این موضوع در شهرداری وجود ندارد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی  تاکید کرد: موضوع توسط اعضای شورا در فضای مجازی پیگیری شده و با پاسخ غیرمرتبط و غیر قابل قبول شهردار  روبه رو شده است.

این عضو شورای شهر تهران در پایان اگفت: با توجه به اهمیت موضوع، لازم است شهردار تهران، بلافاصله نسبت به ارائه گزارش مورد انتظار در خصوص آخرین وضعیت املاک و اقدامات شهرداری برای ساماندهی موضوع و انتشار رسانه‌ای و قراردادن گزارش وضعیت در سامانه شفافیت شهرداری اقدام عاجل کند.

این تذکر توسط هفت نفر از اعضای شورای شهر؛ علی اعطا، محمد جواد حق شناس، حسن خلیل آبادی، محمد سالاری، محمد علیخانی، سید محمود میرلوحی و حجت نظری به امضا رسید.

چهارمین اخطار آبی به شهردار

شهربانو امانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در تذکری خطاب به شهردار گفت: پیمانکاران شهرداری برای صرفه‌جویی در مصرف آب آموزش ندیده اند و وضعیت استفاده از منابع آب وخیم است. 

او افزود: وقتی با همکاران شورای شهر در حال جمع کردن ته سیگار در خیابان ولی عصر بودیم تعدادی از کارگران فضای سبز شرکت‌های پیمانکار شهرداری با سهل‌انگاری مشغول شست و شوی درختان پارک ملت با آب بودند به طوری که آب فراوانی بر روی زمین جاری شده‌بود.

امانی خطاب به شخص شهردار تهران گفت: جناب آقای شهردار پیمانکاران شما دلشان به حال شهر نمی‌سوزد.

او تاکید کرد: بر اساس مواد پنجاه و هفتم و هفتاد و یکم برنامه پنج ساله سوم، مقرر شد شهرداری تهران اقدامات لازم در خصوص مدیریت منابع آب و کاهش مصرف آن و همچنین آموزش شهروندان در این راستا را انجام دهد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ابتدا باید شهرداری نیروهای پیمانکاری خود در این زمینه را آموزش دهد، گفت: آموزش شهروندان پیشکش. بر اساس گزارش‌های دریافتی دستورالعمل‌های فراوانی در راستای حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی آب از سوی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز به مناطق ابلاغ شده است اما متأسفانه عدم اعتقاد و نظارت شهرداران مناطق، باعث هدر رفت این سرمایه حیاتی و ملی شده است.

تهران صاحب خانه شود

همچنین احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای شهر هم در تذکری دیگر بر لزوم احیای دو تکیه سنتی تهران تاکید کرد.او با اشاره به در پیش بودن هفته تهران، گفت: قرار بود خانه اتحادیه به عنوان خانه تهران در نظر گرفته شود که این خانه مرکزیت یا پاتوقی برای افراد دغدغه‌مند به مسائل تهران باشد و امسال سال آخر شورای پنجم است و بهتر است این موضوع با جدیت بیشتری دنبال شود.

مسجدجامعی ادامه داد: با توجه به تقارن هفته تهران و اربعین حسینی لازم است دو تکیه سنتی «دولت»  و «خانم»  که توسط خواهر شاه طهماسب ساخته شد، احیا شود.

همچنین ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در تذکری ایجاد سمن سراها در مناطق شهرداری را مغایر با مصوبه شورا دانست و گفت: تعجب میکنم چطور برخلاف مصوبات و بدون اطلاع سایر اعضای ستاد، این کار انجام می شود.

در ادامه و بعد از تصویب کلیات دو فوریتی تقویم کاری نیمه دوم سال شورای شهر تهران بنا شد طی پیشنهاد زهرا صدراعظم نوری،رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری در روزهایی هم که جلسات شورا برگزار نمی‌شد، صحن شورا برقرار باشد و ویژه به پرونده باغات رسیدگی کند.

همچنین به پیشنهاد محمد جوادحق‌شناس نیز در برخی از جلسات اختصاصی باغات، نامگذاری معابر هم بررسی خواهد شد.

در ادامه این جلسه نیز بعد از تصویب کلیات یک فوریتی طرحی برای ایجاد محتوای چندرسانه‌ای قابل استفاده برای توانیابان جهت آشنایی با میراث فرهنگی و طبیعی، اعضا با کلیات طرح « الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع برای آثار معماری ارزشمند معاصر ، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» موافقت کردند.

از سوی دیگر نیز اعضای شورای اسلامی شهر تهران کلیات طرح «الزام شهرداری به تهیه رمزینه» را تصویب کردند که بر اساس آن باید ظرف ۲ ماه کد پاسخ سریع یا Q.R.Code برای آثار معماری ارزشمند معاصر، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران اختصاص یابد.

100  تذکر بی پاسخ 

در پایان جلسه امروز شورای شهر تهران ،محسن هاشمی با اشاره به جزییات هم اندیشی صبح امروز شهردار واعضای شورای شهر تهران گفت :‌ طی سه سال گذشته ۷۰۰ تذکر به شهرداری تهران داده شده، که از این تعداد حدود ۱۰۰ تذکر بی‌پاسخ مانده است.

او توضیح داد: پاسخ شهرداری به بخشی از تذکرها نیز اعضای شورای شهر را قانع نکرده که این موضوع را در جلسه هم‌اندیشی با شهردار تهران که صبح امروز نزدیک به ۲ ساعت طول کشید، مطرح کردیم.

هاشمی یادآور شد: با شهردار صحبت کردیم که در سال آخر شورای پنجم، تذکرها عملیاتی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مورد آزمون استخدامی شهرداری تهران و جذب نیروی جدید با توجه به مشکلات اقتصادی نیز گفت: سالانه ۶ درصد نیروهای شهرداری براساس برنامه سوم شهرداری و قانون برنامه بودجه باید کاهش یابد و از طرفی امکان جذب نیروی جدید نیز وجود دارد به طوری که برآیند ورود و خروج نیروها باید کاهش سالانه چهار درصدی نیروها باشد.

او بیان کرد: از زمان آغاز شورای پنجم، ‌ تعداد نیروهای شهرداری ۷۰ هزار نفر بود که الان به کمتر از ۶۲ هزار نفر رسیده و شهرداری در این زمینه رویکرد مناسبی داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید