التهاب در فصل خوب جا به جایی اجاره نشینان؟

پیشنهادهای نجومی در بازار اجاره / تغییر ذائقه مالکان پس از رکود بورس

کدخبر: ۳۷۹۸۹۶
اقتصادنیوز : مستاجرانی که این روزها به دنبال خانه هستند از پیشنهادهای عجیب قیمتی مالکان می گویند که با اجاره بهای واقعی منطقه فاصله زیادی دارد ظاهرا مالکان به دلیل کم رونقی بورس به جای پول پیش اجاره می خواهند.
پیشنهادهای نجومی در بازار اجاره / تغییر ذائقه مالکان پس از رکود بورس

به گزارش اقتصادنیوز ،فصل پاییز و زمستان برای مستاجران فصل مناسبی برای جابه جایی بود . التهابات قیمتی بازار تابستانه اجاره فروکش کرده ومالکانی که نتوانسته بودند در روزهای پر رونق این بازار ملک خود را اجاره دهند راحت تر از نرخ های گذشته خود عقب نشینی می کردند .

هرچند در این ماه ها فایل مناسب هم کم تر پیدا می شد اما نرخ ها به جیب مستاجران نزدیک تر بود . اما این روزها مستاجرانی که به دنبال خانه جدید هستند از اجاره بهای میلیونی می گویند که تناسبی با نرخ میانگین منطقه  ندارد . به طور مثال یکی از ساکنان منطقه 22 می گوید : چند سالی است که به یکی از برج های این منطقه نقل مکان کرده ایم . اجاره بهایی که ما برای سکونت در این ملک نوساز پرداخت می کردیم را پیش از این برای اجاره ملکی قدیمی و کوچک تر در محدوده مرکزی شهر می پرداختیم . این منطقه دسترسی های محدودی دارد و برای کسانی که هر روز مجبور به تردد در محدوده مرکزی شهر هستند انتخاب مناسبی نیست . چون به جز استفاده از وسیله نقلیه شخصی انتخاب دیگری ندارند .

او ادامه می دهد : هر سال مالک با افزایش  رقم معمولی  که حدود 10 تا 15 درصد بود قرار داد ما را تمدید می کرد اما امسال درخواست اجاره بهای 6 میلیونی دارد در حالی که ما تا سال گذشته 3 میلیون و500 هزار تومان اجاره پرداخت می کردیم .یعنی نزدیک به 100 درصد افزایش. همچنین رهن ما از 100 میلیون را هم به 150 میلیون افزایش داده است .

این مستاجر که از محله که در آن  زندگی می کند راضی  است می گوید پس از یک هفته ملک مورد نظر خود را در این محدوده با قیمت مناسب پیدا کرده است اما مجبور شده  به خانه ای کمی کوچک تر نقل مکان کند . به گفته او رقم های اجاره در آذر ماه بسیار سلیقه ای شده است و در کنار رقم های خیالی برخی از مالکان می تواند با کمی جستجو ملک مناسب با قیمت واقعی پیدا کرد.

بررسی فایل های اجاره در سایر مناطق تهران هم نشان می دهد مالکان در آذر ماه هم بر قیمت های خود افزوده اند و برخی مالکان که به دلیل سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه علاقمند به رهن بودند حالا به دریافت اجاره های بالای 5 میلیون علاقمند شده اند 

هرچند که همچنان فایل های رهن میلیاردی هم در برخی از مناطق تهران بسیار است . در جستجوی فایل های پیشنهادی برای اجاره به خانه های نوسازی هم برخورد می کنیم که بیشتر آنها فاصله زیادی با نرخ های حقیقی بازار دارند .

در منطقه یک خانه های با متراژ بالای 200 متر ،رهن هایی بالای دو میلیارد دارند و اگر مالکی رهن را در حدود یک میلیارد تعیین کرده باشد ،اجاره بها بالای 40 میلیون تومان است . برخی مالکان برای اطمینان از پرداخت اجاره شرط پرداخت 3 ماه اجاره را به طور یک جا در اول قرار داد مطرح می کنند . یکی از فایل های اجاره در الهیه با متراژ 395 متر 3 میلیارد تومان رهن و 50 میلیون اجاره ماهیانه پیشنهاد شده است .

مسکن

مسکن

 

مسکن

مسکن

 مسکن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید