در میزگرد «بلومبرگ» بررسی شد

اقتصاد روسیه چگونه در برابر تحریم‌های اروپا و آمریکا سرپا ماند؟

کدخبر: ۱۲۰۵۲۵
«رابرت کاپلان» از اعضای هیات علمی دانشگاه هاروارد و «کومال سری کومار»، رئیس شرکت مشاوره اقتصادی «سری کومار» با حضور در میزگرد شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به تحلیل اقتصاد روسیه و دلایل سرپا ماندن این کشور با وجود تحریم‌های آمریکا و اروپا پرداختند.
اقتصاد روسیه چگونه در برابر تحریم‌های اروپا و آمریکا سرپا ماند؟

به گزارش اقتصادنیوز، سری کومار در میزگرد تلویزیونی «بلومبرگ» درباره اقتصاد روسیه و ایستادگی‌اش در برابر تحریم‌های غرب، گفت: یکی از دلایلی که پیش‌بینی‌ها در راستای سقوط روسیه بر اثر تحریم‌ها درست در نیامده، بزرگی اقتصاد این کشور است؛ بنابراین نمی‌توان تاب مقاومتش در برابر تحریم‌های آمریکا و اروپا را با ایران یا سوریه مقایسه کرد.

سری کومار دلیل دوم انعطاف‌پذیری روسیه در برابر تحریم‌ها را اینگونه توصیف کرد: روسیه سال 2014 را با حدود 430 میلیارد دلار ذخیره شروع کرد و الآن تقریباً 310 میلیارد دلار آن باقی مانده که هنوز قابل توجه است. مقامات روسیه به من گفتند که خودشان را برای ادامه یافتن تحریم‌ها تا سال 2017 آماده کرده‌اند.

داده‌هایی که اخیراً درباره اقتصاد روسیه منتشر شده حاکی از آن است که در سه ماهه قبل، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی منفی 2.2 درصد بوده و شاخص قیمت مصرف کننده (تورم) نیز 15.8 درصد بوده است. مجری «بلومبرگ» با استناد به این داده‌ها گفت که متوسط مردم روسیه به اندازه سری کومار ثبات و استحکام اقتصادشان را احساس نکرده‌اند.

سری کومار در این رابطه تصریح کرد: مردم روسیه سختی را حس می‌کنند و کاملاً مشخص است که وضعیت دشوار است و البته بعد از آخرین سفرم به روسیه در ماه فوریه پیش‌بینی کردم که تولید ناخالص داخلی واقعی روسیه تا منفی 5 درصد افت کند که از اجماع کلی پایین‌تر است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاددانان برای سال 2015 روی رشد منفی 3 درصدی روسیه اجماع کرده‌اند، ادامه داد: تورم قیمت‌ها و کاهش دستمزدها که در حال وقوع است، کمکی به اقتصاد نمی‌کند بلکه ریزش جمعیت روسیه -که از 149 میلیون نفر به 143 میلیون نفر کاهش یافته- در واقع به شرایط کمک می‌کند.

سری کومار افزود: در نتیجه این کاهش جمعیت، نیروی کار نیز تقلیل رفته و متعاقباً دستمزدها آن چنان کاهش نمی‌یابد.

رابرت کاپلان نیز درباره اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: مخاطب سخنرانی‌ بسیار مهم است؛ به ویژه اگر رئیس‌جمهور روسیه باشید و سطح اختیارات وسیعی مانند پوتین داشته باشید.

وی با تأکید بر حساسیت اوضاع اقتصادی داخل روسیه در حال حاضر گفت: کسب‌وکارهای مختلف به سختی می‌توانند سرمایه‌شان را افزایش دهند، ارزش روبل رو به کاهش است و مقامات تنها تا مدت زمان محدودی می‌توانند آثار آن را مخفی کنند.

به عقیده کاپلان، مهم‌ترین مخاطب پوتین همواره «داخلی» است، چراکه نمی‌خواهد کنترل اوضاع از دستش برود. کاپلان می‌گوید: پوتین برای حفظ تسلط بر روسیه باید به مردم این احساس را القا کند که روسیه «قربانی» است و غرب در مقابل آنها ایستاده است.

الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه دو روز پیش اعلام کرد که روسیه و یونان برای احداث مسیر خط لوله ترکیه به آن سوی مرز یونان، قراردادی امضا کرده‌اند تا روسیه بتواند گاز را از کشورش خارج کند.

سری کومار درباره اقتصادی و یا سیاسی بودن علل این قرارداد، تصریح کرد: به عقیده من بخشی از این قرارداد سیاسی و بخشی از آن اقتصادی است. او دلایل سیاسی را این‌طور توصیف کرد که اگر یونان به روسیه بپیوندد و از توقف تحریم‌ها علیه روسیه حمایت کند، برای روسیه پیروزی بزرگی محسوب می‌شود. اگرچه سری کومار وقوع آن را محتمل ندانست.

وی ادامه داد: از نظر اقتصادی، با توجه به ذخایر رو به کاهش روسیه و افت قیمت نفت، این کشور هنوز در مقایسه با بحران‌های سال‌های 1998 و 2009، ذخیره ارزی بزرگی دارد؛ مضاف بر آنکه توانایی کمک به یونان را نیز دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید