هشدار قدیمی‌ترین سازمان مالی جهان:

بانک‌های مرکزی، دنیا را به‌سوی بحران مالی سوق می‌دهند

کدخبر: ۱۲۱۱۶۵
با گذشت بیش از هفت‌سال از آخرین و جدی‌ترین بحران‌های مالی جهان، منتقدان همچنان فدرال‌رزرو و سایر بانک‌های مرکزی را به دلیل نقش داشتن در این رکود مقصر می‌دانند.
بانک‌های مرکزی، دنیا را به‌سوی بحران مالی سوق می‌دهند

به گزارش اقتصادنیوز، درحالی‌که بسیاری از کشورهای جهان همچنان درگیر بهبود اقتصادی پس از بحران بزرگ مالی در سال 2008 هستند، بانک تسویه بین‌الملل (BIS) که یک سازمان بین‌المللی متشکل از 60 بانک مرکزی است اعلام کرده که اعضای این نهاد درحال فراهم کردن مقدمات بحران مالی آتی هستند!

به‌گزارش بیزنس‌اینسایدر، بانک تسویه بین‌الملل روز یکشنبه هشتادو پنجمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. این نهاد قدیمی و معتبر مالی در گزارش خود هشدار داد: سیستم‌های سیاسی با اعمال سیاست‌های خاص، به قیمت سود کوتاه مدت، خطر عذاب و رنج‌های طولانی مدت را به جان می‌خرند. به‌عنوان مثال، بانک‌های مرکزی جهان در واکنش به آخرین بحران مالی جهان در سال 2008، درحالی‌که بدهی ملی آنها سر به فلک می‌کشید، نرخ بهره بانکی را در پایین‌ترین سطح ممکن نگه داشتند.

بانک تسویه بین‌الملل (BIS) که قدیمی‌ترین نهاد مالی بین‌المللی محسوب می شود، نگران است که مبادا این عوامل، بخصوص نرخ های بهره بسیار پایین آن‌هم در دراز مدت، به رشد و بازدهی بلند مدت آسیب بزند.

این گزارش افزود: سیاست‌های دولت‌های محلی به شدت بر سودهای کوتاه مدت و تثبیت نرخ تورم متمرکز شده‌اند که این مساله باعث شده تا بینش خود از تصمیمات کند و پرهزینه مالی را از دست بدهند. بنابراین، سیستم‌های پولی و مالی بر وخامت این اوضاع افزوده‌اند.

همچنین، سیاست های سهل‌گیرانه پولی تنها به کشورهایی که این سیاست‌ها را اجرا می‌کنند، آسیب نمی‌رساند. در گزارش BIS آمده: با وجود اینکه سیاست‌های پولی در اقتصادهای اصلی جهان، عوامل شتاب‌دهنده را به شدت سرکوب کرد، اما موفق به ایجاد کشش کافی نشد؛ فشار روی نرخ برابری ارزی و فرار سرمایه، سیاست‌های تسهیل پولی و شرایط مالی را در کشورهایی که به این سیاست‌ها نیاز ندارند، سرایت داده‌ و سبب تقویت انباشت پولی و آسیب‌پذیری مالی شده‌است.

جهت‌گیری این سیستم به سمت و سوی برنامه‌های تسهیلاتی و توسعه کوتاه‌مدت است که اجرای این‌گونه سیاست‌ها، با سرباز کردن عدم تعادل مالی، خطر وقوع یک انقباض مالی را در دراز مدت به‌دنبال دارد.

بانک تسویه حساب بین‌الملل در پایان هشدار داد: اقتصاد جهان بیش از حد به سیاست‌های پولی وابسته شده تا تولید خود را شدت بخشد که این یک وضعیت هشداردهنده و ناپایدار است. همچنین، سیاست‌های مالی که امروز اجرا می‌شوند، دقیقا همان‌هایی هستند که زمینه‌ساز بحران‌های مالی شدند. وقتی بحران مالی بعدی رخ دهد، بانک BIS از این وحشت دارد که مبادا بانک‌های مرکزی برای مقابله با این بحران دست‌هایشان خالی از هرگونه ابزار موثری باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید