تاسیس صندوق ثروت ملی راهکار ی برای رفع چالشها

کدخبر: ۱۰۰۳۶۸
مسعود نیلی معتقد است : کاهش سطح اشتغال به همراه تحریم ها و عقب ماندگی تکنولوژیکی تا سال 1400 دو چالش عمده اقتصاد ایران است که تاسیس صندوق ثروت ملی می تواند راهکاری جهت رفع این چالشها باشد.
تاسیس صندوق ثروت ملی راهکار ی برای رفع چالشها

به گزارش اقتصاد روز ، مسعود نیلی به دو دلیل  سالهای منتهی به 1400 را برای اقتصاد ایران حیاتی دانست و گفت: دو مساله مهم که یکی مساله اشتغال متولدین دهه 60 و دیگری مشخص شدن وضعیت تحریم‌ها است رخ خواهد داد که اگر برای این دو مساله برنامه‌ریزی نکنیم با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهیم شد.

دکترنیلی ادامه داد: از یکسو متولدین دهه 60 با پایان تحصیلات خود وارد بازار کار می‌شوند که این مساله لزوم اشتغالزایی را مطرح می‌کند. در کنار آن گام‌های موثری نیز برای رفع تحریم‌ها برداشته شده که در صورت نهایی شدن آنها بخش عمده محدودیت‌های اقتصادی ایران برداشته می‌شود. از این رو باید با یک برنامه‌ریزی مناسب دولت و جامعه خود را برای این دو تغییر عمده آماده کنند.

وی افزود: متولدین دهه 60 در سال 1400 سن‌شان از 40 سالگی فراتر می‌رود و اگر ما نتوانیم برای آنها در چند سال آینده شغل ایجاد کنیم دیگر نخواهیم توانست برای آنان کاری انجام دهیم. بررسی وضعیت اشتغال نشان می‌دهد که در سال 84 تعداد جمعیت شاغل ما حدود 20 میلیون نفر بوده که این تعداد در سال 91 به‌رغم درآمدهای سرشار نفتی به 21 میلیون نفر رسیده است.

دکتر نیلی اظهار داشت در صورت رفع تحریم‌ها، کشور توان وارد شدن به یک موج جدید واردات را ندارد و باید برای پول نفت چاره‌ای مناسب اندیشیده شود که در این راستا تاسیس صندوق‌های ثروت ملی می‌تواند حائز اهمیت باشد.

نیلی معتقد است از بین سه صندوق «ثبات‌ساز»، «توسعه‌ای» و «ذخیره و سرمایه‌گذاری خارجی»، احیای حساب ذخیره ارزی می‌تواند نقش صندوق ثبات‌ساز را داشته باشد و صندوق توسعه ملی به وظیفه توسعه‌ای خود عمل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید